Az okostelefon tudatos használata közelebb hozhatja egymáshoz a generációkat
A magyar szülők több mint kétharmada a nagyszülőkre támaszkodik a gyerekek nyári elhelyezésében, 33 százalékuk ráadásul legalább egy teljes hónapra rájuk bízza az unokákat – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából készített országos reprezentatív kutatásból*. A válaszadók közel harmadánál az idősebb generációk digitális érettsége elmarad a fiatalokétól, ami konfliktusokhoz és elszigetelődéshez is vezethet. A hírközlési hatóság ezért tippeket ad, hogy segítségükkel a nagyszülők is hamar beletanulhassanak az okoseszközök használatába.
A szünidő alatt sok szülő támaszkodik az idősebb rokonok segítségére: az NMHH kutatásában résztvevők 17 százalékánál egy-másfél hónapot, 16 százalékuknál pedig akár az egész nyarat is a nagyszülőknél töltik a gyerekek. A generációk között meghúzódó digitális szakadék a vakáció alatt azonban sokaknál okozhat problémát, feszültséget vagy elszigeteltséget. A válaszadók közel kétharmadánál valamilyen mértékben problémát jelent az, hogy a nagyszülők nem jártasak az okoseszközök használatában, és nem tudnak kapcsolódni a gyerekek digitális térben szerzett tapasztalataihoz, élményeihez.
Pedig az okoseszközök jelentősen javíthatják az életminőséget, és tudatosan használva tartalmasabbá tehetik az együtt töltött időt. A szülők 39 százaléka szerint az idősek hamar felveszik a ritmust és ügyesen bánnak az okostelefonnal, csak egy kis támogatásra és bátorításra van szükségük. Az NMHH tippjei segíthetnek a digitális felzárkóztatásban, és új kapukat nyithatnak meg a generációk számára egymás felé.
5 tipp a nagyszülőknek, hogy a digitalizációval tartalmasabbá tegyék az unokákkal töltött időt
A nyaralás kezdete előtt fontos felismerni, hogy a fiataloknak az okostelefon szinte létszükségletté vált. A digitális világ számukra egybefonódott a kapcsolattartással, a tanulással, a játékkal és a szórakozással is. Ezért nem érdemes megtiltani az okoseszközök használatát, inkább érdemes pozitívan hozzáállni a témához. Kérdezzünk, tanuljunk és találjuk meg közösen az egyensúlyt az offline és az online programok között.
1. Játsszunk együtt! Keressünk egyszerű multiplayer játékokat, melyek mindkét korosztályt érdeklik. Ha nincs ötletünk, keresgéljünk az applikációs webáruházak ingyenes kínálatában, vagy legyünk bátrak és szálljunk be abba, amivel az unoka játszik.
2. Szervezzünk közös szabadidős programokat! Uszodába vinnénk az unokákat, vagy kirándulni, várost nézni? Kérjük meg őket, hogy mutassanak nekünk hasznos applikációkat, melyekkel élvezetesebbé tehetjük a napot. Használhatunk például növény- vagy madárhatározó appokat, “kincskeresős” geocaching túratérképeket vagy étterem- és programajánlókat. Így a gyerekek is bevonódnak a programszervezésbe, és mi is tanulhatunk, fejlődhetünk, gazdagabb élményeket szerezhetünk.
3. Tartsunk filmnézős estét! Ha otthoni programra vágyunk, akkor kérjük meg a gyerekeket, hogy mutassák meg nekünk, hogyan működnek az online filmnézős felületek. Válasszunk közösen egy jó sorozatot, mesét vagy családi vígjátékot a Netflixen vagy az HBO GO-n és filmezzünk együtt a nappaliban vagy akár a kertben. Ha előfizettünk valamelyik csatornára, akkor nincs másra szükségünk, csak stabil wifire vagy egy nagyobb adatkeretű mobilinternet-előfizetésre.
4. Készítsünk közös videókat és fényképeket! Az okostelefonnal megörökíthetjük a nyaralás legszebb pillanatait, a képeket nézegetve pedig bármikor újraélhetjük az unokákhoz fűződő kedvenc emlékeinket. Ha pedig úgy döntünk, hogy másokkal is megosztjuk ezeket az interneten, akkor ne feledkezzünk meg az adatbiztonságról sem. Csak olyan fényképeket posztoljunk, amelyekbe a gyerekek is beleegyeztek, ellenkező esetben kellemetlenséget okozhatunk nekik. Figyeljünk arra is, hogy a közzétett képeken, videókon ne legyen semmi kifogásolható vagy érzékeny tartalom.
5. Maradjunk kapcsolatban a vakáció után is! Kérjük meg az unokákat, hogy tanítsák meg nekünk a Messenger, a Viber vagy a WhatsApp használatát. Ezekkel az alkalmazásokkal az interneten keresztül levelezhetünk, fényképeket és videókat küldhetünk egymásnak, sőt, még videóhívást is indíthatunk. Így a vakáció után sem szakad meg a kapcsolat közöttünk, továbbra is jelen leszünk egymás mindennapjaiban.
Az NMHH által indított Netre Fel! edukációs weboldal további tippekkel és gyakorlati útmutatókkal szolgál az idősek okoseszköz-használatához.
______________
* A 2021. június 22-29. között végzett kutatás 2229 fős mintája a 18 éves és idősebb, magyar alapsokaságot reprezentálja nem, kor, iskolai végzettség és településtípus szerint.
Kapcsolódó cikkek
- Két új közigazgatási szaklap indul az NMHH támogatásával
- Idén is pályázhatnak műszaki fejlesztésekre a közösségi rádiók és tévék
- Így tudhatjuk meg, milyen szolgáltatás áll az emelt díjas számok mögött
- Az OPPO bejelentette hivatalos indulását Magyarországon
- Újabb budapesti körzeti rádiós frekvencia pályáztatását készíti elő a Médiatanács
- Mi tartja még életben a vezetékes telefont?
- Az NMHH együttműködik a cseh társhatósággal
- Közzétette az NMHH a 2020-as beszámolóit
- Új fővárosi körzeti rádiós pályázatot készít elő a Médiatanács
- NMHH-kutatás: miért nem internetezik mindenki?
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.