Az új kapcsolatokban segít, de a meglévőkben akár zavart is okozhat a mobiltechnológia

forrás: Prím Online, 2018. november 22. 12:23

Az okostelefon és a közösségi platformok sokak számára megkönnyítik az ismerkedést, a szerelem megtalálását és a barátokkal való kapcsolattartásban is hasznosnak bizonyulnak. 

A magyarok nagy része éppen ezért szereti magánál tudni a telefonját társaságban is, ugyanakkor a személyes találkozók alkalmával a mobilozást a többség udvariatlanságnak tartja – többek között ez derül ki a Samsung Electronics legfrissebb hazai felméréséből.* 

 

2018. december 06-tól lesz látható a mozikban Goda Kriszta új, a Samsung Electronics támogatásával készült vígjátéka, a BÚÉK. Az alkotás a mobilozás és társaskapcsolatok egymásra gyakorolt hatását járja körül. A közelgő bemutató kapcsán a vállalat arra keresett választ legfrissebb országos felmérésében, mennyire szorosan kötődnek a magyarok mobileszközeikhez, milyen mértékben befolyásolja társas kapcsolataikat a telefonhasználat.

 

Párkapcsolatok és mobiltechnológia

A felmérésből kiderül, hogy a 14-18 év közötti hazai fiatalok több mint fele (51%) gondolja azt, hogy a mobil technológia megkönnyíti a szerelem megtalálását. A felnőttek nagy hányada szintén ezen a véleményen van: több mint egyharmaduk (36%) gondolja úgy, hogy a technológiának köszönhetően könnyebbé vált az ismerkedés. 

 

Ők pedig tapasztalatból beszélnek, hiszen jó részük valószínűleg jártas az offline társkeresés terén is. Mindkét korcsoportban jelentős kisebbség vélekedik úgy, hogy a mobil megnehezíti a dolgukat. 

 

Társasági mobilhasználat

Idegesítő, ha a másik a telefonját nyomkodja vacsora közben vagy egy közös program alkalmával? Meglévő kapcsolatainkra a párhuzamos mobilozás és az így megosztott figyelem negatív hatással is lehet és konfliktusokat gerjeszthet. 

 

A felmérésből kiderül, hogy a személyes interakciók során a nagy többség nem veszi jó néven, ha partnere a telefonjával foglalatoskodik. A felnőttek 86, a kamaszok 84 százalékát zavarja, ha a másik a mobilját nyomkodja személyes beszélgetés közben. Minden harmadik kamasz és minden második felnőtt pedig egyenesen nagyon zavarónak tartja ezt a viselkedést, így mindenképpen érdemes mérlegelni partnerünk igényeit, és átértékelni az elintéznivalók sürgősségét a közös programok alkalmával.

 

Ami a hívások fogadását illeti, a többség minden korosztályban rangsorol, ha telefoncsörgés közben éppen személyes beszélgetést folytat. A felnőttek 73 százaléka csak akkor fogadja a hívást, ha azt nagyon fontosnak ítéli meg. A kamaszok már megengedőbbek: körükben már csak 58 százalék azok aránya, akik csakis fontos ügyben válaszolnak a hívásokra. 

 

Ha társaságban nem is vesszük fel a telefonunkat, mivel tartalmazza személyes ügyeinket és akár titkainkat is, a legtöbben szeretjük, ha a közelünkben van. A fiatalokra ez fokozottan jellemző. Baráti társaságban a tinédzserek 68 százaléka a közvetlen közelben szereti tudni a telefonját, 26 százalék pedig könnyen elérhető helyen. A felnőttek 46 százaléka szereti a közvetlen közelében tudni a telefont és 44 százalék könnyen elérhető helyen. És hogy kerül a telefon az asztalra? A felnőttek 61, a kamaszok 65 százaléka bizony kiteszi a készüléket az összejövetelek alkalmával, felnőttek 35 százaléka felfelé fordított, 26 százaléka lefelé fordított képernyővel. A kamaszok körében ez az arány 36-29.

 

 

Magyar üzenetváltási etikett

Ma már számtalan platform kínál lehetőséget az üzenetváltásra anélkül, hogy fel kellene hívnunk a másikat. A kutatásból kiderül, hogy az azonnali információmegosztásra a felnőttek 54, a kamaszok 63 százaléka használja a telefonhívást, üzenetet pedig 41, illetve 36 százalék küld (chatprogramok és SMS). 

 

A válaszüzenetekkel kapcsolatban máshogyan vélekednek a tinédzserek és a felnőttek. Ezen a téren főként a kamaszok érzései adhatnak okot aggodalomra és jelezhetnek esetenként akár önértékelési problémákat is. Ha nem érkezik azonnal reakció egy üzenetre, a kamaszok több mint fele (59%) úgy gondolja, a címzettnek nincs kedve válaszolni, míg a felnőtteknek csak 26 százaléka tulajdonít ilyen okot a válaszhiánynak. A kamaszok, úgy tűnik, jól ismerik saját korosztályukat: joggal sejtenek elutasítást, ha nem kapnak választ, ugyanis 39 százalékukkal szintén előfordul, hogy nincs kedvük visszaírni másoknak. A felnőttek háromnegyede időhiány miatt nem válaszol, és csak ötödük azért, mert nincs kedve.

 

Csak rajtunk múlik

A kutatás is alátámasztja, hogy az okostelefon egy eszköz a kezünkben, amelyet használhatunk jól és rosszul egyaránt. A mobilok számos területen megkönnyítik az életünket, egyszerűbbé teszik az ismerkedést, a kapcsolattartást és akár a szerelem megtalálásban is segíthetnek. Minél többet használjuk azonban a készülékünket, annál inkább az életünk tökéletes lenyomatává válik. 

 

A Samsung számára éppen ezért kiemelten fontos, hogy felhívja felhasználói figyelmét a felelős, körültekintő mobilhasználat fontosságára. „Az, hogy a mobileszközeink építik vagy rombolják kapcsolatainkat, csak rajtunk, a saját döntéseinken és tudatosságunkon múlik – tette hozzá a kutatás eredményeihez Samu Zsófia, a Samsung Electronics Magyar Zrt. kommunikációs vezetője. – Számos olyan beállítási lehetőséget kínálnak készülékeink, melyekkel az általunk meghatározott időpontokban kiszűrhető, hogy kik és milyen kommunikációs csatornákon tudnak minket elérni, ha például pihennénk vagy egy családi, baráti vacsorán vagyunk. Ezek az egyszerű funkciók segíthetnek minket abban, hogy néha ki tudjunk kapcsolni az állandóan pörgő, összekapcsolt világból.”

 

______________

* Samsung Electronics: A magyarok mobilhasználati szokásai c. felmérés, 2018

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet

A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél. 

2024. november 21. 20:54

Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál

A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról. 

2024. november 21. 19:31

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01