Csökkennek az unión belüli nemzetközi hívások és sms-ek díjai
Uniós rendelet rögzíti, hogy május közepétől a lakossági előfizetők számára az Európai Unión belüli, nemzetközi mobil- és vezetékes telefonhívások percdíja maximum 0,19 euro, az SMS-küldés ára pedig legfeljebb 0,06 euro lehet. Azért, hogy az érintett szolgáltatók minél pontosabban és szakszerűbben alkalmazzák a tavaly decemberben megjelent jogszabályt, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) tájékoztató levelet küldött a szolgáltatóknak a főbb szabályokról, amelyeknek betartását ellenőrzi is fogja.
Az uniós roamingdíjfelárak eltörlése után idén május 15-től az uniós nemzetközi telefonhasználati díjak csökkentését is bevezetik az Európai Unióban: egy hívás percenként legfeljebb 0,19 euróba (áfával együtt 76,8 forintba), míg egy elküldött SMS legfeljebb 0,06 euróba (áfával együtt 24,25 forintba) kerülhet – az ármaximumokat az átszámítás módjával együtt a tavaly december 11-én elfogadott uniós rendelet rögzíti. A szabályozás előtt volt olyan hazai szolgáltató, ahol bizonyos EU-s országokba a nemzetközi hívás percdíjáért 100 forint, az SMS díjáért 70 forint körüli összeget számoltak fel.
A szolgáltatók kínálhatnak a rendelettől eltérő, alternatív díjszabást is, de mielőtt az előfizetők ilyen díjcsomagot választanának, a szolgáltatóknak tájékoztatniuk kell őket a rendeleti díjszabás lehetőségéről. Az előfizetők egy munkanapon belül bármikor, díjmentesen oda-vissza válthatnak a rendelet szerinti díjszabás és a szolgáltató által kínált alternatív díjszabás között. Ilyenkor a szolgáltatóknak biztosítaniuk kell, hogy a váltás ne vonja maga után a feltételek megváltozását vagy más korlátozásokat.
Milyen felhasználásra és kikre vonatkozik az új szabályozás?
Az új árak az „otthonról” (az előfizetés helye szerinti országból) az Európai Unió országaiba indított telefonhívások és küldött SMS-ek díjára vonatkoznak, a vezetékes és a mobilszolgáltatásokra egyaránt. Ha a vezetékes szolgáltató az ilyen hívásoknál kapcsolási díjat alkalmaz, akkor a percenkénti díj és a kapcsolási díj együtt nem haladhatja meg a 76,8 forintot. A szabályozás kizárólag a lakossági előfizetőket érinti, az üzleti előfizetőknél tehát nem kell módosítani a díjszabást. A szabályozást hamarosan Izlandon, Liechtensteinben és Norvégiában is bevezetik.
Mit tesz az NMHH a fogyasztókért?
Annak érdekében, hogy a szolgáltatók minél szakszerűbben alkalmazzák a fogyasztókat kedvezően érintő uniós rendeletet, a hírközlési hatóság idén áprilisban minden érintett – összesen 168 – szolgáltatónak felhívta a figyelmét a május 15-én életbe lépő új szabályozásra, és ismertette annak részleteit. Az éves felügyeleti tervének keretében az NMHH vizsgálni fogja, hogy a szolgáltatók díjszabása megfelel-e az új szabályoknak, és az új díjakat ténylegesen alkalmazzák-e.
A hazai fogyasztók közvetlen tájékoztatására az NMHH magyar feliratot készített az Európai Elektronikus Hírközlési Szabályozók Testülete (BEREC) tájékoztató videójához, amelyet a hatóság saját elektronikus felületein is népszerűsít. A videó nemcsak az unión belüli nemzetközi telefonálásban, de az uniós roamingolásban is eligazítást nyújt.
Kapcsolódó cikkek
- Az Antenna Hungária jelentkezett egyedül az országos földfelszíni digitális televízió-műsorszóró jogosultságért
- Három országos rádiónak van napi milliós hallgatótábora
- Médiatanács: közel 125 millió forint támogatás a közösségi televíziók és rádiók rezsiköltségeire
- NMHH: tarol az okostelefonos életforma – nemcsak a fiataloknál
- NMHH: 11 százalékkal csökkentek az internetárak tavaly
- A Médiatanács eredményt hirdetett három rádiós pályázaton
- NMHH: Három év alatt megnégyszereződött a mobilinternet-szolgáltatás adatforgalma
- Négy sávban fog idén új, széles sávú frekvenciahasználati lehetőségeket értékesíteni az NMHH
- NMHH Médiatanács: Továbbra is kevesen használják a tévés és internetes gyerekzárakat
- NMHH Médiatanács: Több mint 246 millió forint támogatás animációs sorozatok folytatására
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.