Digitális műtárgyként árverezi el a Vodafone a világ első SMS-ét
A Vodafone digitális műtárgyként árverésre bocsátja a világ első SMS-ét. Az üzenetet 1992. december 3-án továbbították a Vodafone hálózatán keresztül, és a Vodafone alkalmazottja, Richard Jarvis fogadta egy karácsonyi bulin. Az üzenet 15 betűből állt: ‘Merry Christmas’ azaz ‘Boldog karácsonyt!’. Az SMS-t nem helyettesíthető tokenként (non-fungible token, NFT) árverezik el a franciaországi Aguttes aukciósház által szervezett egyedülálló árverésen.
A vevő, aki Ether kriptopénzzel fizethet, kizárólagos tulajdonjogot szerez a világ első SMS-ét továbbító eredeti kommunikációs protokoll részletes és egyedi másolatára. Az online árverésre 2021. december 21-én kerül sor. A Vodafone a digitális műtárgy értékesítéséből származó bevételt az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságának, az UNHCR-nak ajánlja fel az otthonuk elhagyására kényszerülő emberek támogatására.
„Az összes üzenetküldő szolgáltatás origója kerül kalapács alá. Ezzel az aukcióval két évszázad úttörő szellemét egyesítjük. A világ első SMS-ét örökítjük meg blokkláncban, és az arról szóló jó hírt nem helyettesíthető tokenként (non-fungible token, NFT) hirdetjük meg árverésen, hogy az értékesítésből befolyó összeggel társadalmunk egyik legégetőbb kihívására megoldást kereső szervezetet támogathassunk.” – mondta el Amanda Nelson, a Vodafone Magyarország vezérigazgatója. „Hiszünk abban, hogy úttörő szerepünk és a technológia együttesen megváltoztathatják a világot, amikor az emberek szolgálatába állítjuk és összekapcsoljuk őket.”
A rövid szöveges üzenet közel három évtizeddel ezelőtti továbbítása meghatározó pillanat volt a mobilkommunikációs technológia történetében. 1999-ben, hét évvel azután, hogy sor került az első SMS továbbítására a Vodafone hálózatán keresztül, lehetővé vált a szöveges üzenetek több hálózaton keresztüli küldése, ami felgyorsította használatukat és népszerűségüket. Ma már világszerte emberek milliárdjai küldenek üdvözleteket karácsony, újév és sok más ünnep alkalmából, szöveges üzenetek, videók, hangüzenetek és emojik formájában. A mobiltelefonra elküldött legelső ‘Boldog Karácsonyt!’ SMS nélkül ma kevésbé lenne összekapcsolva a világunk.
Az SMS-alapú múltból az NFT-re épülő jövő felé
Az 1990-es évekre és a 2000-es évek elejére nagyon népszerűvé vált az SMS, napjainkban pedig hasonló népszerűségnek örvend a blokklánc-technológia. Világunk a digitális technológiák által meghatározott új korszakba lépett, melyben az internet és az online alkalmazások folyamatosan és egyre gyorsabb ütemben fejlődnek.
Az elmúlt 12 hónapban áttörést sikerült elérni a blokkláncokban generált és tárolt ‘nem helyettesíthető tokenek’ tekintetében. Ezek a tokenek a tulajdonjog egyedi és meghamisíthatatlan igazolásaiként szolgálnak, amelyek digitálisan bizonyítják egy adott eszköz tulajdonjogát. A felhasználási lehetőségek például a digitális műtárgyak és gyűjtemények tulajdonjogától kezdve egészen az online játékokhoz és webdomainekhez tartozó virtuális tárgyakig terjednek.
A ‘non-fungible’ kifejezés magyarul: ‘nem helyettesíthető’, ami azt jelenti, hogy az NFT-k megváltoztathatatlanul és egyértelműen bizonyítani képesek például egy eszköz tulajdonjogát és az ahhoz kapcsolódó szavazati jogokat. Az NFT tulajdonosa a saját blokklánc-pénztárcájában tárolja - ami gyakorlatilag egy digitális pénztárca.
Történelmi pillanat egy jó ügyért
A blokklánc-technológia és az NFT-k elterjedése hasonló jelentőségű ahhoz, mint amikor a Vodafone a legelső szöveges üzenetet továbbította. A Vodafone most saját történelmi pillanatát, a világ legelső SMS-ét teszi halhatatlanná a blokkláncban azzal, hogy 2021. december 21-én digitális műtárgyként árverésre bocsátja.
A folyamat során az ‘első SMS’ egyedi darabként kerül értékesítésre. Az exkluzív egyedi NFT (1/1 Edition) garantálja az első SMS eredeti kommunikációs protokolljának egyedi, részletes másolatának tulajdonjogát. Az árverést 2021. december 21-én Párizsban az Aguttes, Franciaország első független aukciósháza rendezi meg. Az elsősorban a nemzetközi műtárgy- és luxuspiacon aktív aukciósház a világ minden tájáról vár licitálókat az értékesítésre. Ahogy Maximilian Aguttes, az Aguttes aukciós ház fejlesztési vezetője fogalmazott: „Az első nyomtatott könyv, az első telefonhívás, az első e-mail - mindezek a találmányok megváltoztatták az életünket és a világ kommunikációját. Ez az 1992-ben fogadott első szöveges üzenet az emberiség és a technológia fejlődésének történelmi tanúsága és egy igazán örömteli üzenetet tartalmazott: 'Boldog karácsonyt!‘.”
A Vodafone az árverés teljes bevételét az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságának (The UN Refugee Agency, UNHCR) ajánlja fel, annak a 82,4 millió embernek a támogatására, akik konfliktusok és üldöztetés miatt kényszerültek elhagyni otthonukat.
„A technológia mindig is képes volt újítani és megváltoztatni a világot. Az úttörő technológia és a társadalom javát szolgáló mozgalom ezen kombinációja révén az UNHCR továbbra is segíteni tudja a menekülteket és az otthonukból elűzött embereket, lehetőséget adva nekik, hogy megváltoztassák életüket, és jobb jövőt építsenek maguknak, szeretteiknek és annak a közösségeknek, amelyben élnek.” – mondta el Christian Schaake, az ENSZ Menekültügyi Főbiztossága (UNHCR) Magánszektor Partnerségi Szolgálatának vezetője.
Kapcsolódó cikkek
- Ismét lehet jelentkezni a Vodafone Alapítvány innovációs pályázatára
- Online útmutató, hogy jól segíthessünk
- A Vodafone nemzetközi kutatást publikált a vállalkozások jövőjéről
- Újabb rekordot döntött a mobilinternetezés 2020-ban
- Olcsóbb lett az EU-s nemzetközi hívás a Vodafone-nál
- Vodafone karácsonyi forgalmi adatok
- Vodafone ünnepi adatok
- Egyre növekszik a mobilinternet népszerűsége
- A világ első SMS-e
- Valentin napon egy kedves ajándék vagy egy vacsora többet ér, mint bármennyi SMS
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.