Megjelent az NMHH 2020-as felügyeleti terve
Többek között a roaminggal és a határozott időre szóló szerződésekkel kapcsolatos előírásokat ellenőrzi majd a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az idei felügyeleti terve alapján. A szolgáltatók kötbérkezelési folyamatai a korábbi évekhez hasonlóan idén is a fókuszban lesznek. Jó hír, hogy a nemzetközi hívások tavalytól érvényes árcsökkentési uniós előírását megfelelően alkalmazták a hazai szolgáltatók.
Az NMHH folyamatosan ellenőrzi, hogy az elektronikus hírközlési és a postai szolgáltatók működésükben és gyakorlatukban megfelelnek-e a hatályos jogszabályoknak. A hatóság éves felügyeleti tervében azokat a vizsgálati területeket határozza meg, amelyeket az előző évek tapasztalatai, a piaci változások és a hatósághoz érkező panaszok nyomán az NMHH kiemelten fog vizsgálni.
Roaming és postai szolgáltatások
A hatóság idén kiemelt figyelmet szentel annak, hogy a mobilszolgáltatók betartják-e az uniós roamingrendelet díjazásra vonatkozó szabályait, vagyis egy-egy utazás alkalmával tájékoztatják-e az előfizetőket az ezzel kapcsolatos szabályokról, és biztosítják-e számukra azokat az eszközöket, amelyek megvédik őket egy váratlanul magas számlától – ilyen például az SMS-értesítés.
A postai szolgáltatások piacán a tisztességes verseny fenntartása érdekében az NMHH idén is figyelmet fordít arra, hogy felderítse a hatóság engedélye vagy bejelentés nélkül postai szolgáltatást nyújtó cégeket. A hatóság azt is ellenőrzi, hogy a különböző postai közvetítők – amelyek például egy-egy cég küldeményeit összegyűjtik és feladják, vagy a postáról kiszállítják a nekik érkezett küldeményeket – végeznek-e postai szolgáltatást, ezt ugyanis már csak a jogszabályi feltételek teljesítésével végezhetik.
Határozott idejű szerződések és speciális szabályok
A hírközlési szolgáltatóknak csak készülékvásárláskor, az előfizetők kérése alapján lehet kétéves határozott idejű előfizetői szerződést kötniük, egyéb esetekben a határozott idő maximum egy év lehet. Az NMHH ennek betartását is ellenőrzi mind a szolgáltatók általános szerződési feltételeiben (ÁSZF), mind a követett gyakorlatban.
A mobiltelefonos, mobilinternetes és a műholdas, valamint a digitális földfelszíni televíziós szerződéskötéseknél az előfizetőnek lehetősége van 14 napon belül felmondani szerződést, ha a szolgáltatás nem megfelelően működik ott, ahol használnák. A hatóság itt is az ÁSZF-eket és a szolgáltatói gyakorlatot fogja vizsgálni.
Visszatérők: kötbér, körzetszámok és berendezések
Nemcsak az idei, de a 2019-es felügyeleti tervben is szerepelt – aminek eredményeként tavaly több bírságot is kiszabott az NMHH – annak vizsgálata, hogy a szolgáltatók helyhez kötött szolgáltatásai kapcsán a lakossági ÁSZF-jeikben a jogszabályok szerint szerepeltetik-e a szolgáltatáslétesítési, -áthelyezési, -átírási, korlátozásmegszüntetési folyamatokat, és megfelelően alkalmazzák-e a kapcsolódó kötbérszabályokat.
A hatóság – akárcsak tavaly – 2020-ban is hangsúlyozottan fogja ellenőrizni, hogy a vezetékestelefon-szolgáltatásokra a szolgáltatók az adott földrajzi helyszínnek megfelelő telefonszámokat adnak-e ki, illetve ellenőrzi, hogy a szolgáltatók a kijelölési engedélyeket, illetve az azok alapján kijelölt számmezőket nem engedik-e át más szolgáltatóknak, egyéb szereplőknek. Erre azért van szükség, mert egyes külföldi cégek lehetővé teszik, hogy ügyfeleik magyarországi vezetékes telefonszámokon legyenek hívhatók anélkül, hogy jelen lennének hazánkban. Ez a gyakorlat – amellett, hogy a számhasználati szabályokba ütközik – a szolgáltatók egymás közötti elszámolását is eltorzítja, mivel más díjakat számláznak egymásnak a belföldi és a külföldről érkező hívások után.
Visszatérő feladat az elektronikus hírközlő berendezések ellenőrzése is. A hatóság tavaly 44 rádióberendezés-típus forgalmazását ellenőrizte, amelyből 29 esetben problémák merültek fel a megfelelőségi nyilatkozatokkal és/vagy az azt igazoló műszaki dokumentációval. Az NMHH emellett 34 berendezésnél vizsgálta az elektromágneses összeférhetőségre vonatkozó szabályok betartását, itt két esetben tárt fel problémát. Az érintett gyártók, forgalmazók felhívást kaptak a hiányosságok javítására, aki ezt nem tette meg, ott a berendezés forgalmazását, importját a hatóság megtiltotta – a játéktanktól a laptoptöltőig szóródó teljes lista az NMHH honlapján olvasható. Ha a gyártók nem tartják be a műszaki előírásokat, a rádiós frekvenciákat használó eszközök egy háztartáson belül, illetve tágabb környezetben is zavarhatják egymást.
Eredményes volt a hírközlési piac 2019-es ellenőrzése
Fontos piacfelügyeleti vizsgálati eredmény tavalyról, hogy az ellenőrzött telefonszolgáltatók zöme betartotta az EU-s országokba indított nemzetközi hívások maximált árával kapcsolatos előírásokat: senki nem kért többet a hívásokért a megengedettnél, az árak pedig csupán egy esetben szerepeltek hibásan az ÁSZF-ben. Az NMHH még az ellenőrzés előtt intenzív tájékoztató kampányban 168 szolgáltató figyelmét hívta fel közvetlenül az új előírásra.
A szolgáltatáskorlátozás gyakorlatát vizsgálva viszont a hét ellenőrzött szolgáltató közül szinte mindegyiknél felmerült valamilyen jogsértés gyanúja, legtöbbször az, hogy nem tudták igazolni, az előfizetőket határidőben értesítették a korlátozásról. Emiatt az NMHH idén mindegyik szolgáltatóval szemben hatósági eljárást indít.
Az NMHH a korábbi évekhez hasonlóan ellenőrizte, hogy a szolgáltatók betartják-e a hálózatsemlegességre vonatkozó szabályokat, és biztató, hogy tavaly nem talált olyan szolgáltatót, amely tartalmakat blokkolt, szűrt vagy lassított volna. Kissé árnyalja a képet, hogy terven kívül eljárva viszont talált ilyen gyakorlatot a hatóság – a Telekom Korlátlan Net/Net Korlátlan csomagjait –, ez ellen fel is lépett és a jogsértések megszüntetésére kötelezte a szolgáltatót.
Kapcsolódó cikkek
- Médiatanács: 166 millió forint támogatás közösségi rádiók és televíziók rezsiköltségeire
- Szülőknek szóló weboldalt készít az NMHH a biztonságosabb internetezés támogatására
- Vidéki kereskedelmi rádiós pályázatokat hirdetett a Médiatanács
- A három legnépszerűbb rádiót négymillió ember hallgatja
- Három vidéki rádiós frekvenciára lehet pályázni
- További öt évig szólhat a debreceni Magyar Katolikus Rádió
- Tovább szólhat a debreceni Campus Rádió
- Rengeteg Telenor ügyfélnek nő a felhasználható roaming adatkerete
- NMHH Médiatanács: Harminchat televízió és rádió jutott összesen 146,5 millió forintos műsor- és műszaki támogatáshoz
- Csomagot Európába, de mennyiért?
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.