Új, iparági szintű ökológiai mobiltelefon minősítési rendszer indul
Európa öt vezető mobilszolgáltatója közös, iparági szintű ún. Eco Rating minősítési rendszert vezet be, melynek segítségével könnyen beazonosíthatóvá és összehasonlítóvá válnak a fogyasztók számára a leginkább fenntartható mobiltelefonok, ezzel is ösztönzve a beszállítókat, hogy csökkentsék készülékeik környezeti hatását.
Az Eco Rating kezdeményezést a Deutsche Telekom, az Orange, a (az O2 és a Movistar márkanevek alatt működő) Telefónica, a Telia Company és a Vodafone közösen hozta létre, hogy a kiskereskedelemben egységes és pontos tájékoztatást nyújtsanak az okos- és hagyományos mobiltelefonok gyártásának, használatának, szállításának és ártalmatlanításának környezeti hatásáról. Az Eco Rating lehetővé teszi a szolgáltatók és ügyfeleik számára, hogy ösztönözzék a telefonok még szélesebb körének minősítését, ezzel is mutatva a fenntarthatóbb elektronikai termékek iránti igényt.
Az Eco Rating kezdeményezés keretében 12 mobiltelefon márka új készülékeinek értékelése történik, és a jövőben várhatóan továbbiakat is bevonnak a minősítés körébe. A kezdeményezést elindító partnerek: Bullitt (CAT és Motorola strapatelefonok), Doro, HMD Global - Home of Nokia Phones, Huawei, MobiWire, Motorola / Lenovo, OnePlus, OPPO, Samsung Electronics, TCL / Alcatel, Xiaomi és ZTE.
A mobilszolgáltatók 2021 júniusától kezdődően a működési területük szerinti 24 európai országban* kezdik el az Eco Rating címkék bevezetését az értékesítési pontokon. Az ügyfelek az új weboldalon - www.ecoratingdevices.com - tájékozódhatnak a kezdeményezésről és a besorolás módszertanáról.
A részletes értékelést követően minden egyes mobiltelefon készülék egy számított értéket kap a maximális 100-as Eco Rating pontból, amely a készülék teljes életciklusa során fellépő környezeti hatást jellemzi. Az Eco Rating címke feltünteti a mobileszközök fenntarthatóságának öt kulcsfontosságú elemét, melynek keretében tájékoztatást ad a készülék tartósságáról, javíthatóságáról, újrahasznosíthatóságáról, továbbá klíma- és erőforrás-hatékonyságáról.
Az öt mobilszolgáltató vezérigazgatója - Tim Höttges (Deutsche Telekom), Stéphane Richard (Orange), José María Álvarez-Pallete (Telefónica), Allison Kirkby (Telia Company) és Nick Read (Vodafone Group) - közösen üdvözölte az Eco Rating elindítását: "A fenntarthatóbb jövő építése közös felelősségünk, ezért úgy gondoljuk, hogy itt az ideje egy harmonizált, az egész iparágra kiterjedő Eco Rating rendszer bevezetésének, amely javítja az átláthatóságot és segít tudatosítani az ügyfeleinkben az általuk választott telefonok környezeti hatását.”
"Nagyon várjuk, hogy a jövőben további gyártókat és távközlési szolgáltatókat üdvözölhessünk az Eco Rating kezdeményezés résztvevői körében, és reméljük, hogy a minősítés az egész iparágat arra ösztönzi majd, hogy felgyorsuljon az áttérés egy minél inkább körforgásos modellre a mobiltelefonok esetében."
Az Eco Rating módszertan
Az Eco Rating a készülékgyártók által szolgáltatott információk felhasználásával, 19 különböző kritérium alapján egységes, objektív értékelési módszert alkalmaz, melynek figyelembevételével minden egyes készülékre egy pontszámot állapít meg. Ezen túlmenően az Eco Rating öt kulcsfontosságú területen nyújt tájékoztatást:
• Tartósság - A készülék robusztussága, az akkumulátor élettartama, valamint a készülékre és alkatrészeire vonatkozó garancia ideje.
• Javíthatóság - A minősítés megállapítja, hogy a készülék mennyire egyszerűen javítható, ideértve a mobiltelefon design-t, illetve az olyan támogató aktivitások vizsgálatát, melyek a termék javíthatóságával, újrafelhasználhatóságával és frissíthetőségével növelhetik a termék élettartamát. A magasabb pontszám azt jelzi, hogy az adott szempontok támogatottak.
• Újrahasznosíthatóság - Azt vizsgálja, hogy mennyire jól visszanyerhetők és szétszerelhetők az eszköz alkatrészei, ideértve az ehhez szükséges információk meglétét, illetve azt is, hogy milyen mértékben újrahasznosíthatók a készülékhez felhasznált anyagok.
• Klímahatékonyság - Az eszköz teljes életciklusa során kibocsátott üvegházhatású gázok mennyisége. Minél jobb a pontszám, annál kisebb az éghajlatra gyakorolt hatás.
• Erőforrás-hatékonyság - A vizsgálati szempont az eszközben felhasznált ritka nyersanyagok (pl. az elektronikus alkatrészek gyártásához szükséges arany) mennyisége alapján az erőforrások kimerülésére gyakorolt hatást értékeli; minél jobb a pontszám, annál kisebb a készülék alapanyagfelhasználásra gyakorolt hatása.
Az Eco Rating módszertana a korábbi környezetvédelmi kezdeményezések során összegyűjtött iparági ismeretekre és legjobb gyakorlatokra épül. A kezdeményezés az IHOBE (gazdasági fejlődésre, fenntarthatóságra és környezetvédelemre szakosodott köztulajdonban lévő ügynökség) műszaki támogatásával és felügyeletével, a készülékgyártók részvételével, az Európai Unió, az ITU-T, az ETSI és az ISO legújabb szabványainak és iránymutatásainak felhasználásával, valamint egyes esetekben új paraméterek bevezetésével került kidolgozásra.
________________
* Az Eco Rating a következő európai országokban kerül bevezetésre: Albánia, Ausztria, Cseh Köztársaság, Dánia, Egyesült Királyság, Észak-Macedónia, Észtország, Finnország, Franciaország, Görögország, Horvátország, Írország, Lengyelország, Litvánia, Magyarország, Montenegró, Németország, Olaszország, Portugália, Románia, Spanyolország, Svédország, Szlovákia és Törökország.
Kapcsolódó cikkek
- Huawei Ascend G300 a Vodafone-nál
- Környezetkímélő telefonokat is választhatunk a Vodafone-nál
- Elindult az új iPhone SE előrendelése a Vodafone-nál
- Digitális bugyival segít a Telekom a bajba jutott szerelmeseken
- Idén a UPC ügyfeleknek is kedveskedik a Vodafone
- Új Nokia telefonnal bővült a Vodafone kínálata
- Sokan szeretnének többet a jóból
- Új Vodafone okostelefonok a nyári barangolásokhoz
- Go Ignite, az első globális felhívás a startupok támogatására
- 35 országban érhetik el a 4G-t a magyar Vodafone-ügyfelek
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.