Az okostelefonok tömegcikké tették a virtuális valóságot

forrás: Prím Online, 2015. június 9. 11:36

Korábban milliomosok játékszere volt, az okostelefonok révén mostanra viszont tömegtermékké vált – akár egy kartonpapírból hajtogatott nézőkével is bárki beléphet a 360 fokos, gömbpanorámaként megjelenő virtuális valóságba. A Telenor 9. Okostelefon Akadémiájának résztvevői ki is próbálhatták a szórakozást forradalmasító technológiát.

Kevesen tudják, hogy a virtuális sisak már 1968-ban is létezett,  az első kísérleti példányt a Harvard Egyetemen építette meg Ivan Sutherland professzor diákjaival. A számítástechnika fejlődésének köszönhetően a kilencvenes évekre a technológiát már katonai célokra és ipari fejlesztésekhez is felhasználták, ekkor ugyanis még olyan speciális célszámítógépekre volt szükség a virtuális valóság (VR, virtual reality) előállításához, amelyet a hadiipar és a nemzetközi óriáscégek mellett legfeljebb milliárdosok engedhettek meg maguknak.

 



Az okosmobil elhozta a virtuális valóság forradalmát

Mostanra azonban a fordulópontjához ért a technológia, ami az okostelefonok fejlettségének és elterjedésének köszönhető. Ezek belsejében ugyanis miniatürizálva minden lényeges komponens megtalálható: a felhasználó mozgását érzékelő szenzorok, a 3D-s grafikát előállító számítógép, a telefonok kijelzője pedig akár két egyszerű lencsével alkalmassá tehető a virtuális környezet megjelenítésére – foglalta össze dr. Takács Barnabás, a PanoCast alapítója, virtuális valóság szakértő, a Telenor Okostelefon Akadémián tartott előadásában.

Bár a drágább, fejlettebb szenzorokkal szerelt virtuális sisakok precízebben követik viselőjük mozgását, egy okostelefon akár egy kartonpapírból hajtogatott, műanyag lencséket tartalmazó nézőkével is alkalmassá tehető a virtuális tér megjelenítésére. Takács Barnabásék már egy évvel a Google Cardboard nevű eszközének premierje előtt elkészítették saját, kartonból készült, masszív kivitelű és kényelmes nézőkéjüket.

Bárki teremthet saját virtuális világot

Takács Barnabás szerint az eszközök mellett a tartalomgyártás terén is napjaikban zajlik a virtuális technológia forradalma. A világhálón akár ingyenesen elérető szoftverekkel, házilag is lehet készíteni olyan játékot, 6 db kamera megfelelő pozícionálásával pedig videofelvételeket, amelynek világa a virtuális sisakot viselő használóját teljes egészében körbeveszi.

Még a virtuális teret kínáló filmekkel sem lehet elérni a technológia korlátait, nem véletlen, hogy a Google, a Microsoft és a Facebook is rengeteg pénzt fordít VR-fejlesztésekre. Az okostelefonok döntő többségén megtalálható Google Térkép például már ma is képes arra, hogy egy virtuális valóság sisakkal a Street View panorámaképeit térben nézegethessük. A következő mérföldkövet a 360 fokos videók valós idejű közvetítése jelenti. A szakember szerint karnyújtásnyira van, hogy a jövő koncertjeit a nappaliból is hasonlóképp élvezhessük, mintha élőben a helyszínen lennénk.

A szórakoztatás mellett a virtuális valóság az orvoslásban is jól használható, Takács Barnabás és kollégái a Semmelweis Orvostudományi Egyetemen a VR-t fóbiakezelés területén alkalmazzák. A virtuális valóság segítségével a páciens számára azt az illúziót is elő tudják állítani, hogy egy repülőn, vagy egy zsúfolt metrószerelvényen ül. Speciális biofeedback eszközzel akár a beteg félelmét is – bőrellenállásának és a szívritmusának mérésével – mérni tudják, így a pánikot kiváltó akciókat megfelelő mértékben adagolja a gép, a páciens pedig lassan hozzászokik ezekhez.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

AI fotogrammetriával bővült az Artec Studio 19

A professzionális 3D szkenner megoldásokat gyártó Artec 3D bemutatta az Artec Studio, átfogó 3D szkennelő, adatfeldolgozó, reverse engineering és minőségellenőrzési célszoftver legújabb verzióját. Az AS19-et többek között széleskörű szkenner-integrációval, nagyobb teljesítménnyel és mesterséges intelligencia alapú fotogrammetriával fejlesztették, hogy még jobban megfeleljen a különböző iparágakból érkező szakemberek igényeinek. A szoftver egyik legizgalmasabb újítása, hogy már nemcsak 3D szkenek, de fényképek és videófelvételek alapján is képes 3D modellek létrehozására.

2024. november 24. 15:33

HMD: A szülők fele szerint megváltozott a gyerekük személyisége a telefonhasználattól

A HMD friss kutatásai szerint az okostelefonok negatívan hatnak a fiatalokra. A szülők háromnegyede aggódik a telefonhasználat miatt, és több mint fele úgy érzi, túl korán vásárolt okostelefont a gyerekének. A fiatalok harmada megerősítette, hogy valóban hajlamosabb a szorongásra, amióta telefont használ, de azt is bevallották, hogy túl sok időt töltenek a közösségi médiában.

2024. november 24. 13:58

Ezekből a nyomtatókból 100 millió darabot adott el az Epson

A Seiko Epson Corporation (TSE: 6724, „Epson”) 2010 októberében indította útjára első nagy kapacitású tintatartályos tintasugaras nyomtatóját Indonéziában. 2024-re ezeket a nyomtatókat mintegy 170 országban és régióban értékesítették. Az Epson nagy kapacitású tintatartályos nyomtatóinak összesített globális értékesítése mára meghaladta a 100 millió darabot.

2024. november 24. 12:02

Ötödször is Családbarát Munkahely a Bridgestone

A Bridgestone Tatabánya 2024-ben ismét elnyerte a Családbarát Munkahely címet „Vállalati értékvállalásunk a mindennapokban is jelen van” című pályázatával. A vállalatnál megvalósuló változatos programok és kezdeményezések célja, hogy hozzájáruljanak a kollégák munkahelyi, családi és magánélete közötti egészséges egyensúly megteremtéséhez.

2024. november 24. 10:24

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36