Építsünk internetvállalkozást! (I.)

Az ötletgyár

Valner Szabolcs, 2000. december 19. 19:37
Nemzetközi mércével mérve a hazai kezdő internetes vállalkozások száma igen alacsony, aminek magyarázataként jó pár ok felsorolható. Egyrészt még mindig kevés az internetfelhasználó, másrészt még nem sikerült legyűrnünk kelet-európai örökségeink - alacsony lakossági jövedelmek, magas infrastrukturális és hozzáférési költségek, kormányzati támogatás hiánya, rizikókerülő vállalkozói kultúra - többségét. A kezdőtőke, a vállalatépítési képességek, a kezdéshez szükséges infrastruktúra vagy útmutatások hiánya is sok lehetséges vállalkozót tartott vissza. Új sorozatunk célja a potenciális hazai internetvállalkozók ösztönzése, tanácsokkal, hasznos információkkal való segítése.
A magyarországi internetvállalkozások finanszírozása még mindig gyerekcipőben jár, és a tőkekínálat nem képes kielégíteni az igényeket. Tipikusan kevés e-vállalkozás kap még kockázati tőkét, a bankhitel pedig ismeretlen. Jelentős számú a saját erőből és családtagok/ismerősök pénzéből kivitelezett vállalkozás. Míg 2000 első félévében Csehországban mintegy 200 millió USD összeget fektettek be start-upokba, ez az összeg Magyarországon csak mintegy 15 milliót tett ki. Becslések szerint azonban a növekvő internetpenetráció 2000-re olyan szintet ér el, amely elég nagy piacot jelent sok hazai e-vállalkozás számára. A magyar gazdaság növekvő pályán van, az internethez kötődő infrastrukturális költségek folyamatosan csökkennek, és a kormányzat is elkezdett komolyan foglalkozni az internetintenzív társadalom fejlesztésének kérdéseivel.

A finanszírozási fronton is rohamosan javul a helyzet. Megjelent az üzleti angyalok (a kockázati tőkéhez kapcsolódó fogalmak magyarázata lapunk június-júliusi számának 36. oldalán olvasható - a szerk.) által nyújtott tőke is a piacon. A közeljövőben a magyar piacra olyan kockázatitőke-alapok behatolása várható, amelyek az iparági specializáció és nem az ország szemszögéből nézik a befektetéseket. Több inkubátorház is tervezi indulását 2000 második félévétől (lásd bővebben a 25. oldalt - a szerk.).

Az internetes vállalkozások beindítása iránti érdeklődés tehát nő. 2000 márciusában 15 000 hazai domainnevet adtak el a korábban bejegyzett 10 000-hez képest. Sokan beszélnek saját internetes vállalkozásuk beindításáról, sorban születnek az internetes újságcikkek, és a részvétel az internetes fórumokon exponenciálisan nő. Cikksorozatunk pontosan azokat célozza meg, akik ilyen vállalkozások indításán törik a fejüket. Nekik kívánunk útmutatóval szolgálni abban, hogy miképp lássanak neki a feladatnak (a soron következő részek témái: az üzleti terv megírása, vállalatfinanszírozás megoldása, csapatépítés és a kollégák megtalálása, a szolgáltatás marketingje, üzleti modellek).

Gyártsunk ötletet!

A legfontosabb lépés mindig a megfelelő ötlet és termékkoncepció megtalálása. Ehhez meg kell fogalmazni a potenciális fogyasztók körét, a pontos fogyasztói szükségletet és az adott fogyasztói szükségletre adott választ, amely egy szolgáltatás vagy termék formájában ölt testet. Akármilyen könnyűnek is tűnik, gyakran ez a lépés okozza a legtöbb problémát. Az ötlet megtalálásához gyakran nem szükséges más, csak néhány alkotó elme, akinek szerencsés összedolgozásából zseniális ötletek születnek. Van azonban sok olyan technika, amelyet alkalmazni lehet új ötletek megtalálásában és már létező ötletek fejlesztésében is.

A brain-storming egy ötletgeneráló technika, amelynek célja a minél több és kreatívabb vállalkozási ötlet generálása. Ezen ötletek közül később választják ki a megfelelőket. A technika a gyakorlatban csoportban alkalmazható, ahol a találkozó egy strukturált beszélgetés és egy bekiabálós baráti sörözés elegyéhez hasonlít. A folyamathoz érdemes összehozni a csapatot egy néhány órás találkozóra. Fontos, hogy a tagok lehetőleg minél több tapasztalatot és véleményt birtokoljanak, s kiválasztásuk során fontos a bizalom kérdése: a csapattagok bírjanak bizalommal egymás iránt, valamint a vállalkozás kivitelezője is legyen bizalommal minden csapattag iránt. Hasznos olyan embereket összegyűjteni, akik kreatívak és nem feltétlenül csak a saját szakterületükben tudnak gondolkodni. Fontos, hogy mindenki értse az internetes alkalmazásokban rejlő lehetőségeket is.

A találkozót érdemes a cél meghatározásával kezdeni: minél több jó ötletet generálni, és ezeket a találkozó alatt egy hosszú listára egymás után felírni. A listán egyaránt helye van a legtökéletesebb és a legvadabb ötletnek is. Először az összeset fel kell írni anélkül, hogy véleményt mondanánk róla. Erre ráérünk akkor is, amikor véget ért az összejövetel.

Célszerű moderátort választani, aki levezeti a találkozót. Fontos, hogy a moderátor bevezesse a beszélgetést, írjon le minden ötletet, és inkább a többiek gondolatmenetét ösztönözze, mintsem a saját véleményét mondja el. A moderátor bevezetése után lehet kezdeni az ötletek feldobásával (egy érdekes fogyasztói kör, szolgáltatási koncepció, piac megnevezésével), és hagyni a beszélgetést elmenni akár a legmerészebb irányba is. A moderátornak közbelépnie akkor érdemes, amikor a beszélgetés elveszti lendületét, megragad egy témánál, nem hoz eredményeket, vagy a csapattagok kommunikációja nem megfelelő. Érdemes az újabb ötletek generálása mellett belemenni egy-egy ötlet részleteibe is.

A találkozó előtt kívánatos valamennyi résztvevő félnek önmagában végiggondolnia, hogy mire jó az internet, s mely iparágak strukturális elemzésével lehet érdekes ötletekre lelni. Szintén sokat segíthet, ha valaki több létező ötletet néz meg, és elgondolkozik, mennyire használható az a saját esetükben. A végeredmény egy olyan lista lehet, amelyen sok vállalkozási ötlet szerepel, amelyekből ki lehet választani több sikeresnek ígérkező ideát. Érdemes beszélni a rendezőelvekről is, amelyek alapján később szelektálni lehet.

Melyek az internet legfőbb előnyei?

Több olyan előnyös tulajdonsága is van az internetnek, amellyel a legtöbb hagyományos vállalat nem tud versenyezni. Így komoly versenyelőnyre tudnak szert tenni a hagyományos iparági résztvevőkkel szemben azok, akik ki tudják használni az internetes alkalmazások eme tulajdonságait:

Hatékony információkezelés: az interneten alapuló számítógépes rendszerek elképesztő hatékonysággal kezelnek sokféle információt. Mivel sok iparágban az információ meglepően fontos eleme a vállalatok hozzáadott értékének, az internet itt fontos hatékonyságjavulást hozhat.

Azonnali/késleltetett kapcsolat: lehetőség van azonnali kapcsolatfelvételre vagy tranzakcióra az internet felhasználói között, de szükség esetén ez a kapcsolatfelvétel időben el is tolható.

Mindig elérhető: a nap 24 órájában, az év 365 napján.

Nagy felhasználói volumen: az internet képes egyszerre igen sok ügyfelet kezelni és nagyobb fogyasztói kört elérni, mint a hagyományos megoldások. A forgalom hirtelen megugrása sem jelent akkora gondot, mint a hagyományos vállalatoknál.

Alacsony költségek: az internetre alapuló technikai megoldások fajlagosan olcsóbbak lehetnek, mint a hagyományosak.

Még alacsonyabb marginális költségek: mihelyt megvannak az alapberuházások, az internetes rendszerek rendkívül olcsón bővíthetőek - skálázhatók - a forgalom emelkedése esetén.

Gazdag információtartalom: valamennyi ügyfél tökéletes, személyes és teljes kiszolgálást képes kapni, mivel a szolgáltatás információtartalma végtelenül sokszínű lehet. Míg a hagyományos vállalatok vagy kevés ügyféllel foglalkoznak alaposan, vagy sokkal felületesen, addig az internetes megoldások sok ügyfelet képesek kellő alapossággal kezelni.

Nemzetköziség: az internet nem ismer határokat, csak fogyasztói csoportokat, így szolgáltatásunkhoz külföldi fogyasztókat is nyugodtan megcélozhatunk.

Új iparágak teremtése: az interneten a felhasználók másképp viselkednek, mint a való világban, s ennek kapcsán korábban nem létező fogyasztói igények merülnek fel. Ezek kielégítése számos új lehetőséggel kecsegtet.

Alternatív iparági struktúrák: az internetes megoldásoknak nem feltétlenül kell a hagyományos iparági struktúrákat követniük. Gyakran lehetséges például kihagyni hagyományos közvetítőket, vagy internetre alapuló közvetítővé válni a végfelhasználók és a termelők között.

Az internet előnyei kapcsán a következő kérdéseket érdemes végiggondolni az elemzés során:

Hogyan áramlik jelenleg az információ a vállalaton vagy az iparágon belül? Mennyire hatékony vagy nem hatékony ez a rendszer? Mi nem hatékony benne? Képes az internet ezt az információt hatékonyabban kezelni?

Képes-e valaki az internetre terelni ezen információáramlást? Mi változik ekkor az információáramlás jelenlegi állapotához képest? Vannak-e alternatív kommunikációs módszerek?

Csatlakozik-e jelenleg valamilyen egyéb üzleti tranzakció (például termék szállítása, fizetés, faxolás) az információáramláshoz? Ezeket el lehet-e választani az információ áramoltatásától, vagy szükséges az információval együtt csomagolni?

Mennyire fontosak az adott iparág versenyhelyzetében azok a tényezők, amelyekben az internet előnyöket rejt? Ha fontosak, a mi üzleti modellünk kezeli-e hatékonyabban ezeket a tényezőket?

Nem szégyen a külföldön már bevált ötletek adaptálása sem saját vállalkozási ötletünkre. Az interneten rengeteg információ áll rendelkezésre sikeres vállalkozási modellekről. Így például statisztikák (milyen típusú weboldalak milyen látogatottságot értek el - Yahoo, Hungarian Top 1000), üzleti modellek (milyen típusú vállalkozások sikeresek, és mit csinálnak pontosan - a Tornado-Insider.com radarja, tőzsdei elemzések), vállalkozási ötletek (milyen vállalkozási ötletekkel foglalkoznak a potenciális vállalkozók - baráti beszélgetések, First Tuesday levelezőlista, online chatek és fórumok), piaci események (milyen területen van nagy mozgolódás a világban és Magyarországon - hírlevelek, üzletitranzakció-adatbázisok, internetes sajtó).

Iparágak strukturális elemzése

A vállalkozási ötlet megtalálásának másik lehetséges megközelítése nem az internetet vizsgálja, hanem a megcélzott iparág struktúráját. Ez a módszer feltételezi, hogy valamely területen már elegendő fokú iparági, piaci és fogyasztói ismeretet szereztünk, ami által meglátjuk a kínálkozó lehetőségeket. Sokan olyan iparágakban találhatnak ötleteket, amelyekben munkatapasztalatuk van, mások egy rövid ismerkedés után is képesek megérezni az új iparágakban rejlő lehetőségeket.

A lehetséges fogyasztói igények pásztázását érdemes annak átgondolásával kezdeni, hogy milyen napi tranzakciókban veszünk részt személyesen. Ezek lehetnek üzleti vagy magánjellegűek is. Egy-egy ilyen tranzakció során lehet, hogy pénzt fizetnek bizonyos szolgáltatásokért vagy javakért, de lehet, hogy nem. Gondoljuk végig, ki mit és miért cselekedett a tranzakció során, s vajon valamennyi igényét kielégítették-e.

Gyakran mondogatják, hogy a legtöbb fogyasztói igény már teljesen ki van elégítve. A fogyasztók azonban erre a "tételre" mindig rácáfolnak. Minden fogyasztói igény felbontható ugyanis számos részelemre, amelyek együttes teljesülése csak ritkán szokott bekövetkezni. Ehelyett a vállalatok termékeikkel a részelemek többféle kombinációit szokták kínálni - de sosem a teljesen személyre szabottat. A fogyasztók ekkor szükségszerűen kompromisszumokat kötnek önmagukkal, és valamely igényüket feláldozzák valamely másik kielégítése érdekében. Az internet segítségével gyakran lehetséges valamennyi részigény együttes kielégítése, amivel a fogyasztói kompromisszumok mérsékelhetők vagy kiküszöbölhetők.

További ötleteket találhat az, aki képes merészebben gondolkozni, vagyis képes az interneten jelenleg még nem létező piacokat is teremteni. Ennek kulcsa a kielégítetlen fogyasztói szükséglet megtalálása, és arra egy radikálisan új termék tervezése. Az így kapott ötleteket fontos megvizsgálni a gyakorlati kivitelezhetőség és a hosszabb távon fenntartható előny szempontjából. Fontos például, hogy az iparágban ne legyenek velünk üzleti kapcsolatban álló domináns vevők és/vagy szállítók. Ezek a vállalatok képesek ugyanis sikerünk esetén - kihasználva jobb piaci pozíciójukat - versenyképes konkurens szolgáltatás indítására.

A siker mindig a részletekben rejlik…

Az ötlet részleteinek kidolgozása legalább annyira fontos, mint maga az ötlet megtalálása. Az önálló munka mellett javasolt további emberek bevonása a munkába. Minél több különböző háttérrel rendelkező emberrel beszélünk, annál több érdekes szempont hangozhat el. Különösen fontos nemcsak a hasonló internetes vállalkozókkal való eszmecsere, hanem az adott iparágat és fogyasztói kört jól ismerő szakértők megkérdezése is.

A megtalált ötlet tesztelésekor szükséges megfontolni a következőket:

Szelektáljon az ötletek között a hosszú távú üzleti potenciál, a gyakorlati kivitelezhetőség, a tőke- és időszükséglet s egyéb kritériumok alapján.

Tesztelje minél több emberrel ötlete piaci fogadtatását, és gyűjtse az ötleteket az ötlet továbbfejlesztési lehetőségeivel kapcsolatban.

Játsszon el az ötletekkel, hogy milyen más formában lehetséges választ adni ugyanarra a fogyasztói igényre. Ne ragadjon le feltétlenül az első változatnál.

Keresse a kapcsolatot az adott iparágat jól ismerő szakértőkkel, és végezzen piackutatást, hogy helytállóak-e feltételezései a piaccal kapcsolatban.

Kulcsszavak: trend =epit

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36