Internetinkubátorok

Mesterséges anyaméhben

Valner Szabolcs, 2000. november 13. 22:55
Az internetinkubátorokat a kezdő internetes vállalkozások gyors "felnevelésére" találták ki. Ezen inkubátorszolgáltatásokat a vállalat egy bizonyos tőkerészéért és/vagy havi bérleti díjért cserébe lehet használni. Előfordul az is, hogy az inkubátorházak maguk is finanszíroznak kezdő vállalkozásokat, amennyiben azokba való befektetésre szánt pénzügyi alap (seed capital fund) áll rendelkezésükre.
A szokásos irodai infrastruktúra mellett gyakran találhatók az inkubátorházakban olyan egyéb szolgáltatások, amelyek a gyorsan növekedő technológiai vállalkozások számára szükségesek. Ezek lehetnek olyanok, mint az előre berendezett iroda, bérelhető titkárnő, fénymásoló, fax vagy telefonkészülék, bankautomata vagy bankfiók az épületben, könyvelő és jogi iroda a közelben, közös tárgyaló és írásvetítők vagy egy nagy kantin, ahol állandó eszmecsere folyik a házban dolgozó többi internetes csapat képviselőivel. Fontos az a kredibilitás, amit egy inkubátorházba való bekerülés jelenthet a befektetőknél és egyéb partnereknél, amihez az inkubátorház saját kapcsolati rendszere is hozzásegíthet.

Már az elmúlt években megkezdődött a folyamat, de különösen az elmúlt 6-9 hónapban nőtt meg drámai módon a profitorientált high-tech inkubátorok száma a világban, és a láz Magyarországot is elérte. Az új gazdaság inkubátorai olyan szervezetek, amelyek a jelen és a jövő sikeres vállalatainak megteremtéséhez szükséges tényezőket nyújtják: gyors termékfejlesztést és piaci bevezetést, szinergiákat és kapcsolathálót, emberi erőforrások fejlesztését és stratégiai összefonódásokat.

A technológiai inkubátormodell az első általános amerikai inkubátorok életre hívásával kezdődött az 1950-es években, majd jelenlegi közkedveltségét az olyan internetinkubátorok alapozták meg, mint az 1995-ös indítású CMGI vagy az 1996-os megalakulású IdeaLab!. Az Amerikai Üzleti Inkubációs Egyesület 1998-as felmérése 587 amerikai inkubátort tartott nyilván, amelynek háromnegyede foglalkozott technológiai befektetésekkel. Az internetspecialista inkubátorok száma azóta robbanásszerűen megnőtt, és Európát is elérte a hullám.

Egy pár hónappal ezelőtt az angol internetvállalkozók körében kivitelezett tanulmány azt mutatja, hogy a vállalkozók elsősorban kapcsolatokat, stratégiai partnereket és pénzügyi tanácsokat keresnek az inkubátorokkal való együttműködésben. A tanulmány szerint az inkubátorok jelentős szerepet játszanak a kezdő internetvállalkozósok piacra juttatásában. A megkérdezett e-vállalkozók 49%-a mondta, hogy az inkubátorok szerepe kiemelten fontos a kezdő e-vállalkozások gyors indításában. 47%-uk szerint az inkubátorokkal való kezdés az ideális módja a kezdőtőke megszerzésének. Több kockázati tőkés azonban úgy tekint az inkubátorokra szoruló vállalkozókra, mint akik nem tudják megtalálni az utat a valódi tőkéhez (azaz a kockázati tőkéshez), és az inkubátorok által nyújtott triviális szolgáltatásokra szorulnak.

A darwini szelekció

Négy alapvető inkubátormodell létezik: az inkubátorok (venture incubators), a vállalkozásgyorsítók (venture accelerators), az inkubátorportálok (venture portals) és az internetes vállalatcsoportok (venture networks). Az inkubátorok (pl. www.gorillapark.com) olyan, teljes körű szolgáltatást nyújtó szervezetek, amelyek a kezdő vállalkozóknak kellő valamennyi szolgáltatást rendelkezésre bocsátják. Ilyen például az irodai infrastruktúra, az inkubátorház kapcsolatainak kihasználása, a technológiai vagy emberi erőforrások, a szervezési és internetvállalat-építési gyakorlat, a jogi és könyvelési szolgáltatások.

A vállalkozásgyorsítók (pl. www.antfactory.com) olyan szolgáltatóvállalatok, amelyek a kezdő vállalkozások fejlődésének ütemét segítenek nagyban felgyorsítani. Mint valamennyi tanácsadócég, igyekeznek széles körű tapasztalataikat, intellektuális tőkéjüket és a legjobb esettanulmányokból leszűrt tanulságokat kamatoztatni, s objektivitásukkal és elemzéseikkel rakétasebességre gyorsítani az új vállalkozásokat. Az inkubátorportálok (pl. www.garage.com) olyan website-ok vagy extranetek, amelyek kapcsolati hálót szőnek a vállalkozók, a tanácsadók és a befektetők között. Ezek a site-ok lehetővé teszik a vállalkozóknak, hogy vállalkozásaik rövid leírását vagy teljes üzleti terveiket eljuttassák az érdeklődő befektetőknek, és felvegyék a kapcsolatot tanácsadókkal, illetve egyéb helyi vagy nemzetközi partnerekkel. Az internetes vállalatcsoportok (pl. www.cmgi.com) kockázatitőke-társaságok és vállalatholdingok keverékei. Általában nem kezdő vállalatokba fektetnek be, és ezeket együtt működtetik a portfóliójukban lévő egyéb vállalatokkal. Gyakran hoznak létre olyan szolgáltatóvállalatokat is, amelyek a portfólióbeli vállalatok közötti szinergiákat használják ki.

A következő hat hónapban - amikor egy, a Harvardon elvégzett felmérés szerint a világ internetinkubátorainak mintegy harmada engedi útjára felnevelt vállalatainak egy részét - nyilvánvalóvá válik, hogy maga az iparág valóban képes-e sikeres profitorientált vállalatokat teremteni. Mint valamennyi új iparág vagy vállalat esetében, természetesen sok bukás is lesz Nyugaton, ahogy a darwini szelekció kirostálja a kevésbé professzionális vagy kevésbé szerencsés vállalatokat. Mindazonáltal a sikeres inkubátorok - és velük teljes befektetési portfóliójuk - tőzsdei bevezetése a megcélzott végkifejlet. Erre több példa is van, mint a CMGI, a SoftBank vagy a NewConomy vállalatcsoport.

Gyorsul a magyar inkubátorpiac

A tőke nagy úr. A globális profithajsza hatására az egy évvel ezelőtti szkepticizmus mára már szinte túlzó optimizmusnak adott helyet a haza internetinkubátorok piacán. Magyarországon 2000 őszétől indul az e-inkubátorok első hulláma.

Az elsőként piacra lépők között volt a Fast Ventures és a Red-Stars.com. A Fast Venturest az Equinox kockázatitőke-alap igazgatója és egy magánbefektető hozta létre, kifejezetten a kezdő internetvállalkozások segítésére. A Red-Stars.com az első példája a külföldről (Ausztriából) érkező inkubátorházaknak, amelyek Kelet-Európa több országában is vadásznak befektetésre. Már hónapok óta elérhető az ugyancsak hazai kezdeményezésű Hungary-Startup.com is, amely egyelőre még szintén online communityt épít, ezen keresztül találkoznak egymással az internetvállalkozók, befektetők és egyéb szolgáltatásokat nyújtók. A későbbi tervek közt szerepel a kiválasztott kezdő vállalkozások építésében való közreműködés, illetve kockázatitőke-alapokkal való kooperáció.

További inkubátorok piacra lépése mindaddig gyorsuló tendenciát fog mutatni, amíg a piaci telítettség első jelei nem mutatkoznak. Az Andersen Consulting iStart névre keresztelt inkubátora szeptember 15-én jelentette be indulását. Az elérhető szolgáltatások sora elsősorban az irodai infrastruktúrát és professzionális szolgáltatásokat vagy tanácsadást jelenti, míg pénzt más kockázati tőkések alapjaiból kívánnak bevonni a vállalkozásokba. Nemrégiben a Sun bejelentette, hogy Magyarországon is beindítja az elsősorban saját termékei terjesztését célzó inkubációs programját. Egyéb külföldi játékosok - pénzügyi alapok és specializált inkubátorházak - is tervezik a közeljövőben való belépést a magyar piacra.

Éleződni fog a verseny azáltal is, hogy olyan iparágakban jelen lévő vállalatok is beléphetnek, mint a pénzügyi alapok, nagyobb webdesigncégek, portálok, tartalomszolgáltatók vagy számítástechnikai vállalatok. A First Tuesday nevű, internetes ismerkedési esteket szervező csoportot például nemrégiben megvette a Yazam.com nevű online inkubátor, amely bizonyosan fel fogja használni a magyar tagozatot is saját inkubációs tevékenységének erősítésére.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36