Elbeszélnek egymás mellett a cégek és a fiatalok?
A munkaadók szerint a cég hírneve, a diákok szerint a versenyképes fizetés a legvonzóbb tényező az ideális munkahely kiválasztásakor. Míg a diákok a nyelvtudást képzelik a leghangsúlyosabb elvárásnak a munkaadók részéről, a cégek inkább a lelkes hozzáállást értékelik a jelentkezők kiválasztásakor.
Eltérések mutatkoznak a munkaadók és a hamarosan a munkaerőpiacra lépő fiatalok elvárásai és igényei között a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) legfrissebb felmérése szerint. Az egyetem az intézmény saját állásbörzéje, a Doors karrierfórum után 20 céget és több mint 250 aktív hallgatót vont be kérdőíves kutatásába, melynek során az első munkahellyel kapcsolatos várakozásokat, valamint az igények és elvárások különbségeit vizsgálták a két csoportban.
Mi kell a cégnek?
Míg a vállalatok saját bevallása szerint a lelkes hozzáállás a legfontosabb egy pályakezdő munkatárs felvételekor, a diákok úgy vélik, a kiválasztásnál a nyelvtudás a legmeghatározóbb tényező. A munkaadók mindössze 41%-a jelölte meg a felvételi döntés három legfontosabb tényezője között a konkrét szakterület ismeretét, amely a diákok közel 60%-a szerint viszont a cégek legfontosabb elvárásai között szerepel. A hallgatók a diákszervezeti múltat és az önkéntességet az eredmények alapján fontosabbnak tartják (15 és 25%), mint a munkaadók (6 és 12%). A kutatás szerint a munkaadók és a diákok is egyetértenek abban, hogy az egyetemi évek alatt szerzett szakmai tapasztalat komoly előnyt jelent a pályakezdők számára.
Az első állásinterjú
A hallgatók többsége (73%) szerint egy állásinterjún az első benyomás kialakításakor a legfontosabb a magabiztos fellépés. A diákok sokkal fontosabbnak tartják a megjelenést (60%) mint a munkaadók (30%), míg a cég és az adott iparág ismerete egyik fél szerint sem szerepel a legfontosabb tényezők között. A munkaadók szerint az első benyomás legfőbb szempontja a nyitott hozzáállás (82%), míg ez a diákok szerint kevésbé fontos a cégek számára (42%). A diákok csupán harmada tarja fontosnak a testbeszédet, a válaszadó cégek közel fele viszont komoly következtetéseket von le a gesztikulációból az első állásinterjún. A tájékozottság a cégek számára döntő tényező (70%), míg a diákok csupán 40 százaléka szerint fontosak az általános ismeretek az első állásinterjún.
Mi alapján választ a pályakezdő?
Arra a kérdésre, hogy a hallgatók mi alapján választanának ki egy adott céget, a versenyképes fizetés (80%), a rugalmas időbeosztás (50%), és a kreatív munkavégzés (40%) lett a három leggyakrabban megjelölt válasz. A cégek ezzel szemben úgy vélik, a pályakezdők számára a legfontosabb tényező a cég hírneve és elismertsége (82%), míg a versenyképes fizetés és a rugalmas időbeosztás holtversenyben (45%) a második helyen áll.
„Kutatásunk is bizonyítja, hogy a diákok hatalmas előnyre tehetnek szert azzal, ha már az egyetemi évek alatt a szakterületükhöz kapcsolódó szakmai tapasztalatot szereznek.” – mondta Major Szilvia, a METU KarrierCentrum igazgatója. „A METU évekkel ezelőtt felismerte, hogy a diákoknak lehetőséget kell adni a munkavégzésre már az egyetemi évek alatt. Ezért nagy lehetőséget látunk a duális képzésben, ahol a diákok biztosított szakmai háttérrel tanulhatnak és dolgozhatnak is egyszerre.”
A METU olyan egyedi programokkal is támogatja a hallgatók munkába állását, mint a Doors karriernap, amely az egyetem saját szervezésű állásbörzéje. A kutatás során a fórum kiállítóit és az egyetem hallgatóit arról is megkérdezték, hogy mi befolyásolja a diákokat a standok meglátogatásakor. A válaszadó cégek egyöntetűen úgy vélekednek, hogy elsősorban a stand kialakítása az, ami felkelti a diákok figyelmét egy állásbörzén. A diákok saját bevallásuk szerint azonban leginkább a cég nevének ismertsége miatt látogatnak el egy standhoz, annak kialakítása kevésbé fontos szempont.
Kapcsolódó cikkek
- ESET kutatás: alááshatják a kiberbiztonsági veszélyek a digitális gazdaság menetelését?
- Nem érte el a zsarolóvírus a hazai kkv-k ingerküszöbét
- A Fujitsu felméréséből kiderül, hogy a digitális átalakulás ösztönzi az üzleti növekedést
- A nagyvállalatok csupán 5 százaléka készült fel a digitális gazdaság informatikai követelményeire
- Megérzések és hiteles arcok alapján dönt jövőjéről a magyar Snapchat generáció
- Egy mítosz vége: hat általános tévhit az üzleti tintasugaras nyomtatással kapcsolatban
- Ár-érték arányban a Vodafone az első a Best Buy Award felmérésen
- Távközlés: főként az internet- és tévészolgáltatások ajánlatait hasonlítanák össze az ügyfelek
- Az Acronis felmérése szerint szakadék tátong a biztonsági kockázatok és a válaszadók felkészültsége között
- A digitalizáció útján
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Idén Kő Róbert, a Dorsum Zrt. alapítója nyerte el a Gyurós Tibor-díjat
Idén is a MENTA konferencia keretében adta át az IVSZ – Digitális Vállalkozások Szövetsége az egykori elnökéről, Gyurós Tiborról elnevezett Év menedzsere-díjat. A 2024-as díjazott Kő Róbert, a fintech megoldásaival a nemzetközi piacokon is jelen lévő magyar vállalat, a Dorsum Zrt. alapítója, igazgatósági elnöke.
Az iPhone csúcstelefonja mostantól hazánkban is elérhető
A várva-várt iPhone 16 termékcsalád szeptember 20-án hivatalosan is megérkezett a boltok polcaira. A legújabb iPhone 16, iPhone 16 Plus, iPhone 16 Pro, iPhone 16 Pro Max telefonok mellett az Apple ezen a napon dobja piacra az Apple Watch Series 10 óráját, valamint az AirPods 4 fülhallgatók két új verzióját is. Az okostelefon-technológia élvonalába tartozó újgenerációs termékek a mai naptól megvásárolhatók az iSTYLE hazai Apple Premium viszonteladói hálózatában.
A Sony 1000X széria már elérhető füstös rózsaszín színben is
A Sony bejelentette a díjnyertes 1000X zajszűrős fej- és fülhallgató termékcsalád legújabb tagjait. A WH-1000XM5 fejhallgató és WF-1000XM5 zajszűrős fülhallgató mostantól füstös rózsaszín színben is kapható. Ez a szín a rózsaszín árnyalat és az elegáns tónus révén új lehetőségeket kínál az egyedi stílus kiegészítéséhez, így a hangzásjavító divat alapdarabjává válik!
Jelentős szakmai sikerrel zárult az ELTE pályaorientációs és tehetséggondozó programja
A Kulturális és Innovációs Minisztérium megbízásából a Nemzeti Kulturális Támogatáskezelő, „STEMpont” komplex pályaorientációs és tehetséggondozó program (NTP-STEM-23) megvalósítására kiírt pályázatán az ELTE Informatikai Kar 20 millió forint, a Természettudományi Kar pedig csaknem 18 millió forint támogatási összeget nyert el.
24. alkalommal lehet jelölni a reáltárgyak legjobb oktatóit a Rátz Tanár Úr Életműdíjra
Az Alapítvány a Magyar Természettudományos Oktatásért 2024-ben is várja a jelöléseket a Rátz Tanár Úr Életműdíjra, amelyet immáron 24. alkalommal ítélnek oda olyan tanároknak, akik különösen sokat tettek a hazai reáloktatásért.