Szabad-e felhasználni Instagram képet, videót a honlapomon, blogomon vagy cikkemben?
A fenti kérdés sokakban felmerül, amikor honlapjukon, blogjukon képeket, híreket osztanak meg. A legtöbben erre azt válaszolják, hogy ha nyilvánosságra hozták a képeket, akkor miért ne lehetne őket szabadon átvenni?
Az Instagram szolgáltatásának felhasználási feltételei – melyet valljuk be, sokunk különösebb elolvasással való bajlódás nélkül elfogad magára nézve kötelezőként – azonban egy kevéssé ismert buktatót hordoznak az Instagram-os képek megosztására vonatkozóan. Ezt a kérdést jártuk körül dr. Beraczkai Dávid, a Sár és Társai Ügyvédi Iroda szerzői és webjoggal foglalkozó jogásza segítségével.
A legtöbb Instagram-ra feltöltött fénykép, videó szerzői műnek minősül, amely a szerzői jog védelmét élvezi. Amikor az Instagram-ra feltöltik a felhasználók a képeiket, videóikat, ezzel egyben felhasználási jogot, más néven licencet is engednek az Instagram-ot működtető cégnek (Instagram, Inc.), amely alapján szerzői művüket az Instagram jogszerűen megjelenítheti.
A felhasználási feltételek pontosan meghatározzák azt a felhasználási kört, amelyben automatikusan licencet engednek a felhasználók valamennyi feltöltött képre/videóra: „[a felhasználó] az Instagram számára nem kizárólagos, teljes mértékben megfizetett és jogdíjmentes, átruházható, allicencbe adható, az egész világra érvényes licencet ad”. Ez lényegében azt jelenti, hogy a felhasználó továbbra is megtartja a képhez fűződő szerzői jogait, mivel a felhasználási engedély „nem kizárólagos”; viszont az Instagram jogosult a neki adott felhasználási engedély alapján további felhasználásokat engedélyezni – erre jellemzően tárhelyszolgáltatók és egyéb, technikai közreműködők bevonása miatt van szükség.
A felhasználási feltételek alapján viszont az Instagram-ra fényképet feltöltő felhasználók az oldal feltételeinek elfogadásával nem járulnak hozzá ahhoz, hogy az Instagram többi felhasználója bármilyen módon az ő szerzői művüket felhasználhassa – hívta fel a figyelmet Beraczkai Dávid. Az így feltöltött fényképeket tehát az Instagram licencfeltételek alapján a fényképet feltöltő felhasználó, illetve az Instagram, valamint az Instagram által allicenccel felruházott személyek jogosultak használni kizárólag – de a többi Instagram felhasználó nem, hiszen nekik nem ad az Instagram a fentiek szerint allicencet; ezt az Instagram felhasználási feltételei külön meg is erősítik az alábbiak szerint:
„[a felhasználó] nem teheti közzé, nem terjesztheti, nem továbbíthatja, nem sugározhatja, nem értékesítheti, nem adhatja licencbe és más módon sem használhatja fel az Instagram-tartalmakat”
Ez azt jelenti, hogy amennyiben nincsen az adott kép, videó jogosultjától (aki jó esetben a kép feltöltője, rossz esetben más személy) kapott felhasználási engedélyünk, úgy óvakodnunk kell a mások által feltöltött Instagram tartalmak felhasználásától, vagyis letöltésétől és saját blogunkba, cikkünkbe másolásától, vagy megosztásától, ugyanis így jogi következmények kockázatának tehetjük ki magunkat. Az Instagram felhasználási feltételei alapján a videók, képek egyetlen jogszerű felhasználási módja az, ha azokat az Instagram által adott beágyazott linkkel jelenítik meg, amelyet az Instagram kifejezetten támogat. Ebben az esetben ugyanis az Instagram licencfeltételei alapján a linkelt tartalmat az Instagram maga teszi hozzáférhetővé annak „új” helyén, amelyre az Instagram a fenti felhasználási engedély alapján jogosult.
„Azonban szerzői jogsértést követhet el az, aki nem az Instagram által támogatott beágyazott linkkel jeleníti meg a képeket/videókat, így például, ha valamilyen program segítségével letölti, lementi, tárolja, többszörözi és/vagy feltölti azokat. Ez ellen a fenti jogi és licenc feltételek alapján a képek, videók szerzői jogosultjai – legalábbis az Európai Unióban – sikerrel léphetnek fel szerzői jogi alapon, vagyis a jogi kockázat továbbra is fennáll.” – mondta el a szakértő.
Az Európai Unió Bírósága ugyanis a 2014. február 13-i, ún. Svensson-ítéletében kimondta az úgynevezett új nyilvánosság elméletét, amely alapján komoly jogi aggályokat vethet fel, illetve akár jogellenesnek is tekinthető. Amennyiben megállapítható az, hogy az Instagram beágyazott linkkel engedélyezett megosztási rendszerét megkerülve, illetve attól eltérően használják fel a képet/videót, amelynek eredményeképpen a fénykép, videó olyan új nyilvánossághoz jut el, amelyre nem terjedt ki a szerzői jogi jogosult szándéka az eredeti nyilvánosságra hozatal körében. Ez az új nyilvánosság pedig az Instagram-hoz hasonló, technológiájában zárt, regisztrációhoz kötött alkalmazások, illetve a szabályszerű megosztásra biztosított saját, dedikált felület könnyen bizonyítható megkerülésének esetében a fenti ítélet értelmében új nyilvánosságnak tekinthető. Ugyanis az érintett tartalmat feltöltő felhasználó az Instagram rendszerén kívül, nem beágyazott linkkel történő felhasználáshoz nem adta hozzájárulását – és így szándéka az e rendszeren kívüli nyilvánosságra sem terjedhetett ki, ezáltal sajnos a jogellenesség is viszonylagos könnyedséggel bizonyítható, tekintettel az Instagram felhasználási feltételeinek tartalmára, valamint a felhasználók általi elfogadására.
Mindezen kockázatok, illetve a nem várt hátrányos jogi következmények elkerülésének érdekében ezért célszerű hozzáértő jogi szakértő véleményét kikérni.
Kapcsolódó cikkek
- Ne féljünk a GDPR-tól!
- Újabb fertőzött alkalmazások a Google Play áruházban
- Jótékonysági sütivásár a Fenntarthatósági Médiaklub és a Telekom összefogásában az Önkéntesség Világnapján
- Belehúztunk az Instagramon, de támad a Snapchat
- Elindult a fogyasztói panaszok elektronikus kezelési platformja
- Szlovákiában bemutatták az első külhoni magyar elektronikus törvénytárat
- Legalább 150 millió dollárra perlik zenészek a Spotifyt
- Együttműködésre váltotta a szabadalmi vitákat az Ericsson és az Apple
- Hiányosságok a 450 MHz-es frekvencia hasznosításában
- Nagy fába vágja a fejszéjét az EU, ha korlátozná a tizenhat éven aluliak internetezését
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.