A magyar számítógépeknek csak töredéke kapcsolódik a világhálóra

MTI Sajtóadatbank, 2000. november 26. 10:33
A 3,8 millió magyarországi háztartás 17-18 százalékában található személyi számítógép, amelyeknek csak 3-4 százaléka csatlakozik a világhálóra - áll a KÓD Piac-, Vélemény- és Médiakutató Intézetnek az MTI-hez eljuttatott tanulmányában.
Az idei év első felében készült 1500 fős országos vizsgálat szerint a háztartások tulajdonában lévő számítógéppark ötödrésze áll négyéves vagy annál régebbi gépekből, 44 százalékát 1996 és 1998 között, míg harmadát az elmúlt két évben vásárolták.

A tanulmány szerint a következő két évben nem várható az otthonról internetezők számának jelentős növekedése, mert a világháló használatához kötődő távközlési díjak nem változnak. A lakosság többsége számára nem megfizethető az a 10-12 ezer forintos átlagos havi többletkiadás, amely az előfizetési csomag és a telefonhasználat díját tartalmazza.

Az intézet másik, 3000 fős mintán végzett vizsgálata szerint a hazai felhasználók leginkább információszerzésre használják a világhálót, s kevésbé szórakozási célból. Az internetezők ötödrésze naponta, 47 százaléka hetente, 26 százaléka ennél ritkábban csatlakozik a hálóra, 7 százalékuk pedig kizárólag az elektronikus levelezés eszközének tekinti azt. A hozzáférések elsődleges helyszíne az iskola és a munkahely. Az internetes lehetőséggel rendelkezők 44 százaléka oktatási intézményben, 35 százaléka munkahelyén, 21 százaléka pedig otthon csatlakozik a világhálóra.

A KÓD tanulmánya rámutat: a hozzáféréssel rendelkezők 61 százaléka olyan férfiakból áll, akiknek jövedelmi helyzete és iskolázottsága kedvezőbb, mint a teljes férfi lakosságé. Az internetezők 70 százaléka a 15-39 éves korosztály tagjaiból kerül ki. Bár a területi különbségek csökkenő tendenciát mutatnak, az internetezők harmada továbbra is budapesti - tartalmazza az összeállítás.

A tanulmány kitér az elektronikus kereskedelemmel kapcsolatos témakörökre is, és megállapítja, hogy a felmérésben részt vevők 6 százaléka próbálta már az on-line vásárlás valamelyik formáját. A fogyasztók felé irányuló elektronikus kereskedelem Magyarországon tavaly kezdte meg bővülését, a piac szereplőinek száma erre az évre 150 fölé emelkedett.

A teljes forgalom azonban a jelentős növekedés ellenére sem éri el az 1 milliárd forintot, sőt egyes becslések csupán 500 millió forintos forgalmat prognosztizálnak az év egészére. Az amerikai és európai piacokéhoz hasonlóan Magyarországon is a számítástechnikai eszközök, CD-k és a könyvek vezetik az eladásokat - áll a KÓD tanulmányában.

Kulcsszavak: piackutatás trend

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01