Újabb kampány a bántalmazás ellen és a tudatosabb internethasználatért

forrás: Prím Online, 2018. szeptember 27. 18:13

A Cartoon Network csatorna a Kék Vonal Gyerekkrízis Alapítvánnyal és az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesületével (OFOE) karöltve idén is folytatja Aki ver, az nem haver című figyelemfelkeltő kampányát a bullying, azaz a gyerekek online és fizikai térben elkövetett bántalmazása ellen az iskolák, a média, valamint népszerű kampánynagykövetek bevonásával.

A kampány részeként egy hónapon keresztül látható a vadonatúj, Aki ver, az nem haver c. kampányfilm a Cartoon Network csatornán. A film szereplői és egyben a kampány nagykövetei olyan, a gyerekek számára is hiteles véleményvezérek, mint DABLTY Trunk Tomi (sneakerhead, vlogger, közösségi média véleményvezér) és Bánki Beni (slammer, versmondó, közösségi média véleményvezér) – utóbbi egyben szövegírója is az újszerű, mozgalmas klip jellegű filmnek, amelyben egy iskolai kosárlabda csapat tagjai bántalmaznak egy csapattársukat online és élőben.

 

A csatorna megbízásából készült tavalyi kutatás szerint a bullying, azaz a gyerekek egymás közötti bántalmazása az esetek kilencven százalékában az iskola fala közt zajlik vagy onnan indul és esetenként az online térben folytatódik, ezért a szervezők idén az iskolai szemléletváltást, illetve a pedagógusok és rajtuk keresztül az iskolások edukációját tűzték ki célul. A Cartoon Network elismert szakértők bevonásával átfogó tanóravázlatokat fejlesztett a 6-12 éves korosztály számára, amelyek segítségével a tanárok közérthető, játékos, ugyanakkor informatív formában taníthatják a gyerekeket a szolidáris, baráti, toleráns viselkedés alapjaira, az internetes viselkedés etikettjére. A tananyag az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete ajánlásával és segítségével több ezer pedagógushoz jut el elektronikus formában, valamint különböző szakmai fórumokon, konferenciákon. Az elkészült tanóravázlatok bárki számára, ingyenesen hozzáférhetők a Cartoon Network Aki ver, az nem haver oldalán is.

 

 

Nicolette Ehrlich, a Cartoon Network közép- és kelet-európai marketing- és PR-menedzsere:

A gyerekek közti bántalmazás nem újkeletű dolog, gyerekközösségekben mindig is jelen volt, jelen lesz, a világirodalom számos alapműve és egyre több alkotás, sajtóhír szól arról, hogy a gyerekközösségek tagjai kiközösítik, piszkálják, csúfolják egymást. Tavalyi, IPSOS- kutatásunk szomorú eredménye arra hívta fel a figyelmet, hogy a probléma égető, nem lehet róla eleget beszélni. Számunkra, akik egy elismert és népszerű gyerekcsatorna vagyunk, erre két lehetőségünk van: figyelemfelhívó szpotokat gyártani és sugározni, amely több millió gyerekhez, szülőhöz, nappaliba jut el a képernyőn keresztül, valamint a témában kompetens szakértő partnerek bevonásával eljutni a gyerekvilág azon színterére, ahová egyébként nem, azaz az iskolákba.

 

Szekszárdi Júlia, az OFOE elnöke:

A zaklatás és az utóbbi években az internetes zaklatás témaköre markánsan jelen van az OFOE tevékenységében, a kampány tehát egy folyamatba illeszkedik, és remélhetően segít ráirányítani a figyelmet erre a sokat emlegetett problémára. Fontosnak tartjuk, hogy az internet jelenlétét kísérő általános morális pánik – amely a szülőket és a pedagógusok egy részét is hatalmába keríti – nem bénítja meg őket, amikor a problémák megelőzésén, illetve az óhatatlanul megjelenő konfliktusok kezelésén kell dolgozniuk. A honlapunkon is terjesztett tananyag a pedagógusok részéről olyan megközelítési módot feltételez, amelynek lényege, hogy a gyerekeket fel kell készíteni a várható gondokra, esetleg bántásokra, ezek kezelésére. A felkészítés első lépése a gyerekek pozitív énképének, belső stabilitásának megerősítése, hiszen csak erre alapozva fejleszthető a megküzdés képessége, a problémaazonosításnak és a konstruktív problémakezelésnek a kompetenciái. Ez azonban akkor járhat eredménnyel, ha maga a pedagógus is stabil személyiség, nyitott, asszertív és megfelelően felkészült a váratlan helyzetek kezelésére. Bízunk abban, hogy a tananyag felhasználói egymással is kapcsolatba lépve megosztják tapasztalataikat, kölcsönösen segítik egymást ebben a tevékenységben.

 

Bánki Beni, kampánynagykövet, slammer, előadó, közösségi média véleményvezér:

Több online platformon is aktív vagyok, ahol fiatalok tízezrei követik a tevékenységemet. Úgy érzem, hogy az így szerzett népszerűségemet nem öncélúan kell használni, hanem fontos dolgokra felhívni általa a figyelmet. Ezért felelősséget kell vállalnom, hiszen az online bullying elsősorban az én generációmat érinti. Naponta találkozom én is ezzel a jelenséggel, és úgy kezelem, hogy vagy egyáltalán nem reagálok a negatív megnyilvánulásokra vagy pozitív választ adok, ami kizökkenti a zaklatót a komfortzónájából. A név és arc nélküli trollokat nem szabad »etetni«, ha viszont építő jellegű kritikát fogalmaznak meg velem szemben, akkor azt megfontolom a fejlődésem érdekében és megköszönöm a segítő szándékot.  A bántalmazás semmilyen körülmények közt nem elfogadható, de a téma olyan összetett, hogy széles társadalmi összefogásra van szükség a mentálhigiénés szakemberektől kezdve a korosztályommal legszorosabb kapcsolatban lévő influencerekig, és azt a gyerekeknek is tudniuk kell, hogy a problémájukkal nincsenek egyedül, ha baj van.

 

Trunk Tomi DABLTY, Véleményvezér, vlogger, sneakerhead, kampánynagykövet:

Nagyon büszke vagyok, hogy a CARTOON NETWORK 2018-as anti bullying nagykövete lehetek. A közös munka folyamán láttam, hogy mennyire komolyan vesznek minket, fiatalokat, gyerekeket, a gondolatainkat. Beni is és én is  a saját érdeklődésünket, erősségünket belevihettük a kampányba.  Az, hogy a kampány fő üzenete az is, hogy sokfélék vagyunk, annak külön örültem. Hiszen az új generációról szoktam előadásokat tartani, és csak megerősíteni, tudom, hogy a gyakran egy kalap alatt emlegetett Z-generációs fiatalok igenis színesek és sokfélék.

 

Aki nézi a videóimat a DABLTY YT csatornán, az tudja, hogy ezekre a pozitív gondolatokra a videóimban is mekkora hangsúlyt fektetek. Arra törekszem sarkallni az online közösséget, hogy a komment szekcióban valóban értékes viták legyenek. Voltak már olyan cipőkiadások, tengeren túl, amik, arról szóltak, hogy közösségeket megbékítsenek. De nagyon örülök, hogy az első anti bullying sneaker itt valósult meg Magyarországon.

 

Táler Orsolya, a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány szakmai vezetője:

Tapasztalataink szerint a kortárs bántalmazás problémaköre minden iskolában jelen van, melynek során az áldozatok és bántalmazók mellett, a szemlélődő gyerekek is kulcsszereplők. A 116 111 Lelkisegély vonalra érkező megkeresésekből úgy látjuk, hogy nemcsak a gyerekeknek, hanem a szülőknek és a pedagógusoknak is segítségre, támogatásra van szükségük ahhoz, hogy a zaklatás, és az utóbbi években egyre nagyobb problémává váló internetes zaklatás eseteit felismerjék, megfelelően kezeljék, és lehetőség szerint megelőzzék. A bántalmazás semmilyen formában nem fogadható el, fontos, hogy a gyerekek tudjanak arról, hogy kitől és hogyan kérhetnek segítséget. A 116 111 Lelkisegély vonal elérhető minden gyerek számára, és a segítő beszélgetésen túl az iskolával együttműködésben konkrét segítséget is tudunk ajánlani a gyerekeknek.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Már több mint 600 iskola használja az egyik leginnovatívabb magyar matekoktatási platformot

A 2024/2025-ös tanévtől a mateking teljesen ingyenessé tette a tanórai használatot az általános és középiskolákban dolgozó matematikatanárok számára. Eddig a hazai iskolák közel hetede csatlakozott, és csaknem 6000 tanár kapott már hozzáférést az oktató platformhoz, amely a hagyományos tantermi tanítást kiegészítve nyújt izgalmas, innovatív oktatási megoldásokat.

2024. november 5. 14:59

Az ABB az elektrifikációra és automatizálásra összpontosít a márka újrapozicionálásával

Az ABB bemutatja új márkapozicionálását: “We help industries outrun – leaner and cleaner” („Segítünk az iparágaknak, hogy túlszárnyalják korábbi eredményeiket – gazdaságosabban és tisztábban működve”), ezzel megerősítve a vállalat fejlődésének következő fázisát, mint az elektrifikáció és automatizálás vezetője a sikeres átalakulási időszak után. Az új szlogen azt fejezi ki, amiről az ABB ismert szeretne lenni ügyfelei körében.

2024. november 5. 13:27

Az AI segítségével teszi hatékonyabbá az energetikai rendszerek felügyeletét a Ganz

Új, mesterséges intelligencia alapú szakértői megoldást fejlesztett ki a Ganz Transzformátor- és Villamos Forgógépgyártó Kft. A Ganz Intelligent Solutions Expert System a villamosenergia-ipari eszközök, különösen teljesítmény transzformátorok, motorok és generátorok állapotfelméréséhez, diagnosztikájához és karbantartás ütemezéséhez nyújt digitális megoldást. 

2024. november 5. 10:18

Pályaorientációs nap volt a Széchenyi-egyetemen

Pályaorientációs nap keretében érkeztek általános iskolások a győri Széchenyi István Egyetemre, ahol laborlátogatásokon, előadásokon, kreatív foglalkozásokon, sőt kínai nyelvórán is részt vehettek. A jelentős érdeklődés miatt az intézmény komplex szolgáltatáscsomagot állított össze, amelyre iskolai csoportok jelentkezhetnek, akár egy osztálykirándulás tartalmas programjaként.

2024. november 4. 17:26

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Törj be a digitális élvonalba: Nevezd ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 5. 11:59

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

2024. október 28. 18:06

Megnyitott a Vatera Galéria, a válogatott műtárgyak új platformja

2024. október 22. 15:25

Egy év alatt 45 milliárd forintot loptak el tőlünk a digitális bűnözők

2024. október 15. 16:51