Az új kapcsolatokban segít, de a meglévőkben akár zavart is okozhat a mobiltechnológia

forrás: Prím Online, 2018. november 22. 12:23

Az okostelefon és a közösségi platformok sokak számára megkönnyítik az ismerkedést, a szerelem megtalálását és a barátokkal való kapcsolattartásban is hasznosnak bizonyulnak. 

A magyarok nagy része éppen ezért szereti magánál tudni a telefonját társaságban is, ugyanakkor a személyes találkozók alkalmával a mobilozást a többség udvariatlanságnak tartja – többek között ez derül ki a Samsung Electronics legfrissebb hazai felméréséből.* 

 

2018. december 06-tól lesz látható a mozikban Goda Kriszta új, a Samsung Electronics támogatásával készült vígjátéka, a BÚÉK. Az alkotás a mobilozás és társaskapcsolatok egymásra gyakorolt hatását járja körül. A közelgő bemutató kapcsán a vállalat arra keresett választ legfrissebb országos felmérésében, mennyire szorosan kötődnek a magyarok mobileszközeikhez, milyen mértékben befolyásolja társas kapcsolataikat a telefonhasználat.

 

Párkapcsolatok és mobiltechnológia

A felmérésből kiderül, hogy a 14-18 év közötti hazai fiatalok több mint fele (51%) gondolja azt, hogy a mobil technológia megkönnyíti a szerelem megtalálását. A felnőttek nagy hányada szintén ezen a véleményen van: több mint egyharmaduk (36%) gondolja úgy, hogy a technológiának köszönhetően könnyebbé vált az ismerkedés. 

 

Ők pedig tapasztalatból beszélnek, hiszen jó részük valószínűleg jártas az offline társkeresés terén is. Mindkét korcsoportban jelentős kisebbség vélekedik úgy, hogy a mobil megnehezíti a dolgukat. 

 

Társasági mobilhasználat

Idegesítő, ha a másik a telefonját nyomkodja vacsora közben vagy egy közös program alkalmával? Meglévő kapcsolatainkra a párhuzamos mobilozás és az így megosztott figyelem negatív hatással is lehet és konfliktusokat gerjeszthet. 

 

A felmérésből kiderül, hogy a személyes interakciók során a nagy többség nem veszi jó néven, ha partnere a telefonjával foglalatoskodik. A felnőttek 86, a kamaszok 84 százalékát zavarja, ha a másik a mobilját nyomkodja személyes beszélgetés közben. Minden harmadik kamasz és minden második felnőtt pedig egyenesen nagyon zavarónak tartja ezt a viselkedést, így mindenképpen érdemes mérlegelni partnerünk igényeit, és átértékelni az elintéznivalók sürgősségét a közös programok alkalmával.

 

Ami a hívások fogadását illeti, a többség minden korosztályban rangsorol, ha telefoncsörgés közben éppen személyes beszélgetést folytat. A felnőttek 73 százaléka csak akkor fogadja a hívást, ha azt nagyon fontosnak ítéli meg. A kamaszok már megengedőbbek: körükben már csak 58 százalék azok aránya, akik csakis fontos ügyben válaszolnak a hívásokra. 

 

Ha társaságban nem is vesszük fel a telefonunkat, mivel tartalmazza személyes ügyeinket és akár titkainkat is, a legtöbben szeretjük, ha a közelünkben van. A fiatalokra ez fokozottan jellemző. Baráti társaságban a tinédzserek 68 százaléka a közvetlen közelben szereti tudni a telefonját, 26 százalék pedig könnyen elérhető helyen. A felnőttek 46 százaléka szereti a közvetlen közelében tudni a telefont és 44 százalék könnyen elérhető helyen. És hogy kerül a telefon az asztalra? A felnőttek 61, a kamaszok 65 százaléka bizony kiteszi a készüléket az összejövetelek alkalmával, felnőttek 35 százaléka felfelé fordított, 26 százaléka lefelé fordított képernyővel. A kamaszok körében ez az arány 36-29.

 

 

Magyar üzenetváltási etikett

Ma már számtalan platform kínál lehetőséget az üzenetváltásra anélkül, hogy fel kellene hívnunk a másikat. A kutatásból kiderül, hogy az azonnali információmegosztásra a felnőttek 54, a kamaszok 63 százaléka használja a telefonhívást, üzenetet pedig 41, illetve 36 százalék küld (chatprogramok és SMS). 

 

A válaszüzenetekkel kapcsolatban máshogyan vélekednek a tinédzserek és a felnőttek. Ezen a téren főként a kamaszok érzései adhatnak okot aggodalomra és jelezhetnek esetenként akár önértékelési problémákat is. Ha nem érkezik azonnal reakció egy üzenetre, a kamaszok több mint fele (59%) úgy gondolja, a címzettnek nincs kedve válaszolni, míg a felnőtteknek csak 26 százaléka tulajdonít ilyen okot a válaszhiánynak. A kamaszok, úgy tűnik, jól ismerik saját korosztályukat: joggal sejtenek elutasítást, ha nem kapnak választ, ugyanis 39 százalékukkal szintén előfordul, hogy nincs kedvük visszaírni másoknak. A felnőttek háromnegyede időhiány miatt nem válaszol, és csak ötödük azért, mert nincs kedve.

 

Csak rajtunk múlik

A kutatás is alátámasztja, hogy az okostelefon egy eszköz a kezünkben, amelyet használhatunk jól és rosszul egyaránt. A mobilok számos területen megkönnyítik az életünket, egyszerűbbé teszik az ismerkedést, a kapcsolattartást és akár a szerelem megtalálásban is segíthetnek. Minél többet használjuk azonban a készülékünket, annál inkább az életünk tökéletes lenyomatává válik. 

 

A Samsung számára éppen ezért kiemelten fontos, hogy felhívja felhasználói figyelmét a felelős, körültekintő mobilhasználat fontosságára. „Az, hogy a mobileszközeink építik vagy rombolják kapcsolatainkat, csak rajtunk, a saját döntéseinken és tudatosságunkon múlik – tette hozzá a kutatás eredményeihez Samu Zsófia, a Samsung Electronics Magyar Zrt. kommunikációs vezetője. – Számos olyan beállítási lehetőséget kínálnak készülékeink, melyekkel az általunk meghatározott időpontokban kiszűrhető, hogy kik és milyen kommunikációs csatornákon tudnak minket elérni, ha például pihennénk vagy egy családi, baráti vacsorán vagyunk. Ezek az egyszerű funkciók segíthetnek minket abban, hogy néha ki tudjunk kapcsolni az állandóan pörgő, összekapcsolt világból.”

 

______________

* Samsung Electronics: A magyarok mobilhasználati szokásai c. felmérés, 2018

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Széchenyi István Egyetem közreműködésével magyar műhold vizsgálja az aszályos területeket

Hiánypótló kutatás zajlik a győri Széchenyi István Egyetem részvételével, amelynek keretében egy műhold ad rendszeresen távérzékelt adatokat Magyarország területéről. A konzorciumban megvalósuló európai uniós projekt során az intézmény Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Kara az űrből érkező információkat elemzi és kontrollálja az aszályos időszakok hatásainak enyhítése érdekében. 

2024. november 2. 15:26

Élje át a "Yes" Moment Élményt az electronica-n

Jubileumi évében, november 12-15. között a világ vezető elektronikai szakvásárán minden a „Minden elektromos társadalom” körül forog – ideális helyszín a Conrad Sourcing Platform lehetőségeinek megismerésére! A Conrad Electronic beszerzési platformként személyre szabott digitális megoldásokat kínál üzleti ügyfeleinek, hogy még hatékonyabbá tegye a beszerzést. Különösen, ha rövid időn belül nem tervezett műszaki igények fedezéséről van szó. 

2024. november 2. 13:31

Számos MI-t használó alkalmazással ismerkedhettek meg a résztvevők a Mobile Broadband Forum kiállításon

Már több mint három millió mesterséges intelligenciára képes alkalmazás készült világszerte, túlszárnyalva a hagyományos alkalmazások számát – derült ki a 2024-es Isztambulban megrendezett Global Mobile Broadband Forum (MBBF) során. 

2024. november 2. 11:54

Még két hétig jelentkezhetnek az IT hallgatók a K&H STEM ösztöndíjpályázatára

Meghosszabbítja két héttel STEM pályázatának leadási határidejét a K&H bank, hogy minél több egyetemi hallgató vehessen részt a kezdeményezésben. Az új határidő szerint november 17-én éjfélig fogadja a pénzintézet a pályamunkákat. A pályázatra – amelyben nyolc aktuális, innovatív téma közül választhatnak a jelentkezők – hazai IT képzést nyújtó egyetemek hallgatói jelentkezhetnek két kategóriában: mesterképzés és alapképzés. A nyerteseket szakmai zsűri választja ki, és akár 500.000 forint értékű díjazásban is részesülhetnek.

2024. november 2. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

2024. október 28. 18:06

Megnyitott a Vatera Galéria, a válogatott műtárgyak új platformja

2024. október 22. 15:25

Egy év alatt 45 milliárd forintot loptak el tőlünk a digitális bűnözők

2024. október 15. 16:51

Idén már ezernél is több résztvevőt várnak a Service Design Day-re

2024. október 7. 09:59