Rés volt a piacon

Startolt a Dotkom Internet Consulting

Kolma Kornél Kolma Kornél, 2001. január 5. 00:07
Akár klasszikusnak is nevezhető a Dotkom Internet Consulting születése, hiszen a jelenleg a TVNET önálló divíziójaként működő vállalkozás ötlete három fiatalember fejéből pattant ki, akik mindjárt befektetőt kerestek, s találtak is. A részletekről a cégvezető-helyettesi és vezető tanácsadói funkciót egyaránt betöltő Varga Zsigmondot kérdeztük.
Inkubátorban születtek

Business Online: - A kockázati tőkebefektetők manapság már igen óvatosan, megfontoltan döntenek arról, hogy kinek adnak pénzt. Az Önök esetében mi volt a fő vonzerő?

Varga Zsigmond: - Úgy láttuk, hogy a tanácsadás, az internetes projektmenedzsment piacán van egy rés, s ez megegyezett a MAVA Befektetési Kft. elképzeléseivel, így nyugodtan mondhatom, hogy szerelem volt az első látásra.

B. O.: - Szerelem, amely végül is a MAVA egyik korábbi befektetésén keresztül valósult meg. Miért a TVNET részeként, s miért nem különálló cégként jött létre a vállalkozás?

V. Zs.: - A MAVA nem csupán tőkét kívánt adni a vállalkozáshoz, hanem szaktudást és infrastruktúrát is. Ennek részeként a működéshez szükséges infrastruktúrát is - a TVNET révén - rendelkezésünkre bocsátotta. Igazából a divízió csak egy jogi megfogalmazás, valójában itt inkubációról van szó. Ahhoz, hogy gyorsan beinduljon egy cég - márpedig az interneten közismerten minden sokkal gyorsabban történik -, minél több szolgáltatást (irodát, telefont, számítógépet, rendszergazdát, titkárnőket) kell minél gyorsabban megkapnia. Ezeknek a megszerzése általában két-három hónapba telik, mi viszont gyakorlatilag egy hét alatt "beleültünk a készbe".

B. O.: - Ön az imént egy résről beszélt. Ezt a kínálati vagy a keresleti oldalra értette?

V. Zs.: - Tulajdonképpen mindkettőre. Az ilyen jellegű szolgáltatásokra az igény most jelentkezik, s ezt mi sem mutatja jobban, mint hogy rengeteg, hasonló tevékenységet végző cég próbál meg érvényesülni. Ezek között azonban csak

egy-két olyan található, amely az internetes projektmenedzsment, a kivitelezés, a tervezés és a tanácsadás területén megállja a helyét. Sőt ha tovább szűkítjük a tevékenységi kört, tisztán internetes szakértői tanácsadással - vagyis a tanácsadóktól szerintem egyébként elvárható módon a kivitelezéstől és kutatástól is független konzulensi szolgáltatás nyújtásával - jelenleg még csak a Dotkom Internet Consulting foglalkozik. Vannak ugyan kisebb piaci szereplők, de megítélésünk szerint jelenleg nem áll mögöttük sem tőke, sem megfelelő kapcsolatrendszer vagy tapasztalat.

Interfészszerepben

B. O.: - Ha kortesbeszédet kellene tartania, akkor mely kompetenciákat sorolná fel cége aduászaiként?

V. Zs.: - Talán a megközelítési módot. Olyan emberek gyűltek össze, s olyan embereket kívánunk felvenni a közeljövőben, akik ismerik a cégek működését, akár tanácsadóként, akár azért, mert ott dolgoztak. Jelenleg már hatan vagyunk, és az év végéig 10 munkatárs foglalkoztatását tervezzük. Tanácsadóink egyébként főleg internetes cégeknél dolgozó, a számunkra meghatározó területeket kitűnően ismerő szakemberek közül kerülnek ki.

B. O.: - Egy konkrét projekt esetében mindez hogyan zajlik? Mindent Önök csinálnak, vagy partnerekre is támaszkodnak, s ha igen, kik azok?

V. Zs.: - A mi hozzáadott értékünk egy-egy projekthez a tudásbázisra épülő szakértelem. A feladatunk tehát az, hogy a részletekből - alvállalkozóinkra támaszkodva - összerakjuk a működő egészet. Nem foglalkozunk például piackutatással, e-business rendszereket sem fejlesztünk, hanem megvásároljuk attól, akié a legjobb. A tulajdonosi struktúrából eredően a KFKI Számítástechnika Rt.-vel, illetve a tulajdonában lévő cégekkel (LNX, KFKI Isys, Icon, IQSoft) működünk szorosan együtt. Piackutatásban pedig a NetSurveyjel és a TNS Modusszal - véleményem szerint ők a legjobbak között vannak ezen a területen. Különböző gazdasági, informatikai tárgykörben megjelenő jelentések készítésében és tudásbázisunk felépítésében főleg az ITTK-ra (Információs Társadalom és Trendkutató Központ) támaszkodunk. A kivitelezésben számos vállalkozással dolgozunk együtt, de vizsgáljuk annak a lehetőségét is, hogy kik lennének azok a stratégiai partnerek, akikkel a jövőben mindenképpen szorosabbra szőnénk a szálakat.

B. O.: - Fel lehet-e venni a versenyt akár árban, akár szolgáltatási színvonalban a Big Five-val?

V. Zs.: - Véleményem szerint igen. Ha például megnézzük a Big Five árait, ahol a konzultáció 250 ezer forintnál kezdődik, és egy külföldi tanácsadó napidíja 5-600 ezer körül mozog, ahhoz képest lényegesen olcsóbbak vagyunk. Mi csomagárakkal dolgozunk, de napdíjra lefordítva - attól függően, hogy junior, senior vagy vezető tanácsadóról van-e szó - 100 és 200 ezer forint között mozognak az áraink. Ez a szakértői tanácsadás terén nagyon olcsónak számít Magyarországon. Egyébként a Big Five még nincs markánsan jelen a hazai e-business tanácsadói piacon. Ők is építik ezt az üzletágat, keresik a lehetséges partnereket, de tudomásom szerint egyelőre főleg külföldi szakértelmükre hagyatkoznak.

Multik (lépés)előnyben

B. O.: - Vannak-e a hazai piacnak sajátosságai?

V. Zs.: - A piac legfontosabb jellemzője, hogy az ilyen jellegű szolgáltatásokat kezdetben leginkább azok a nagy multinacionális cégek igénylik, amelyek minden új szolgáltatás bevezetésekor ott vannak, amelyek első vásárlói voltak a reklám-, illetve pr-szolgáltatásoknak és általában véve mindennek, amit nem maguk akartak megcsinálni.

B. O.: - Elszakadva tőlük: mit tudhatunk az Önök célcsoportját képező közép- és nagyvállalatokról? Mire fenik mostanság s a közeljövőben fogukat?

V. Zs.: - Első körben a legtöbb vállalat néhány százezer forintot költ el teljesen használhatatlan weboldalakra, majd a cégvezetés rájön, hogy valamit azért mégis jó lenne kezdeni az internettel. Ma leginkább az értékesítés irányába megy el a piac. Ebbe beleértendő az is, amikor felkeltjük az emberek érdeklődését, az is, amikor megtörténik a tranzakció, és az is, amikor a vásárlás után támogatják az ügyfelet, például egy online ügyfélszolgálttal. A fókuszban tehát az értékesítés áll, e mellett sokan internetes üzletágat szeretnének beindítani. A médiavállalkozások például meg akarnak jelenni az interneten, de nagyon sokan nem tudják, hogy hogyan kell.

További trend az ASP, ami szerintem nagyon hamar meg fog jelenni. Nálunk konkrétan most fut egy ilyen projekt, amely arra vonatkozik, hogy egy már működő terméket outsourcing formájában hogyan lehet eladni, milyen módon, és kinek. Vannak elképzelései az ügyfélnek, de hogy ebből végül is milyen termék lesz, azt nekünk kell kitalálni, és persze azt is, hogy egyáltalán eladható lesz-e. Az ASP-k természetesen ma még nem az otthoni felhasználókat célozzák meg, hanem a kis- és középvállalkozásokat, ahol legalább 5-10 számítógép van.

Komoly igényt tapasztalunk meglévő internetes alkalmazások átalakítására, illetve a hazai viszonyoknak megfelelő adaptálására. Ezenfelül azoknál a cégeknél, amelyek végeznek stratégiai tervezést - ezt általában csak a nagyok teszik -, sokszor probléma merül fel, mert senki nincs, aki megmondaná, hogy milyen irányba kell fejleszteni az internetet. Mi ebben is segítünk.

B. O.: - Mit kínál a Dotkom a dotcomoknak?

V. Zs.: - Egy nagyon érdekes szolgáltatást nyújtunk: termékportfólió-értékeléssel foglalkozunk, ami azt jelenti, hogy egy akvizíció vagy összeolvadás kapcsán felmérjük, hogy mi mennyit ér, mennyire piacképes, mennyire egyedi, vagyis megpróbáljuk forintosítjuk azt, amit a cég árul, amivel foglalkozik. Emellett létezik egy konzultációs szolgáltatásunk is. Ezt azoknak a dotcomoknak ajánljuk, amelyeknél növekedési problémák jelentkeznek, valamilyen válságba kerültek, vagy átalakulás zajlik náluk. Ilyen esetekben szervezetfejlesztési tanácsadást nyújtunk nekik.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01