A történelem vízi nagyágyúi
Viking hosszúhajók, a királynő masszív gályái, légpárnás hajó és versenygalleon – csak, hogy néhányat említsünk a történelem legendás vízi hadászati eszközei közül. Vajon mi tette őket sikeressé vagy épp mi miatt buktak el? Ki vagy kik voltak azok a híres, esetleg hírhedt személyek, akik megalkották, sőt, akik működtették ezeket a hajókat?
A Viasat History Hadihajók című dokumentumsorozatának második évada minden érdekességet felsorakoztat, amit tudni érdemes ezekről a járművekről, sőt kapitányaikat, köztük Sir Francis Drake-et is tüzetesen bemutatja. Ízelítőként pedig íme néhány tény a történelem vízi nagyjairól:
- A viking hosszúhajók koruk legmodernebb hadieszközei voltak: a tölgyfából készült jármű merülése kicsi volt, így utasai gyorsabban haladhattak és a sekély vízben az ellenséges terület mélyére is képesek voltak behatolni. Volt olyan hajó, amely a Szajnán egészen Párizsig eljutott, de a Földközi-tengert és az Atlanti-óceán északi részét is meghódították.
- A II. világháborús rombolók nevükből fakadóan eredetileg a pusztításra készültek, de meglepően sokoldalúnak bizonyultak gyorsaságuknak és szívósságuknak hála. Egyaránt fel lehetett őket fegyverezni repülőgépek, tengeralattjárók és felszíni hajók ellen, ugyanakkor olcsók voltak és nem nagyon rendelkeztek védelemmel, így sokuk a hullámsírban végezte. A világháború során 120 romboló süllyedt el, ebből 42-t kamikazék vittek a tenger mélyére. Azonban a Laffey nevű hajó Julian Becton, a belevaló kapitány vezérletével, 1945-ben Hawaii partjainál a hidegvérű, jól felkészült legénységnek hála négy bomba és hat kamikaze gép becsapódását is túlélte, miközben másik kilencet leszedett.
- Sir Francis Drake, a XVI. század egyik leghíresebb kalóza valójában egy privatér volt, azaz egy államilag jóváhagyott kalóz, aki a brit királynő engedélyével fosztogathatott magántulajdonú hajóival. Legendássá váló versenygalleonjával, a Golden Hinddal ő volt az első angol, aki elérte a Csendes-óceánt, ahol aztán kedvére kifoszthatta a spanyol kolóniákat. 1577 és 1580 között 1020 napot töltött a tengeren, és ő volt a második ember, aki körbehajózta a világot. Mai értékben számolva kb. 74 millió dollárnyi kincset szerzett közben.
- A normandiai partraszállás nem valósulhatott volna meg kétéltű járművek nélkül, amelyek egészen a partig szállíthatták rakományukat, és amelyek nem csupán a katonák tömeges szállítására voltak alkalmasak, hanem a nagyobbak harckocsik transzportálására is. Az 1944 júniusában végrehajtott partraszállásban 7000 hajó vett részt, ebből 800 szállított harckocsit. A művelet során több mint 130 ezer katonát és 50 ezer harckocsit juttattak át Angliából Franciaországba.
Hajók és kapitányok, amik, illetve akik megváltoztatták a történelem menetét: róluk szól a Hadihajók második, nyolc részből álló évada, amely augusztus 3-án 22:05-kor indul a Viasat Historyn.
Kapcsolódó cikkek
- Újravizsgálták a történelem legsokkolóbb gyilkosságait
- Húsvéti értékes sorozatmaraton a tévében
- 10 érdekesség London múltjáról
- A UPC-nél is külön helyet kapott a Viasat History és a Viasat Nature
- Újabb részletek Kennedy halálának napjáról
- A Magyar Telekom és a Vidanet előfizetői is kódolatlanul nézhetik a Viasat Historyt
- Hátborzongató számadatok a II. világháborúról
- Újabb rejtélyeket fejtettek meg a piramisokról
- Két hét ingyen Viasat History a MinDig TV nézőinek
- Közösségi oldal a II. világháború idején
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Galaxy AI: Mesterséges intelligencia a csuklódon és a füledben
A Samsung legújabb okoseszközeiben kulcsfontosságú szerepet tulajdonít a mesterséges intelligenciának (AI). A Galaxy AI egy olyan, a mindennapokat támogató intelligens technológia, amely a felhasználói igényekhez alkalmazkodik, egyaránt a fitnesz, az egészségmegőrzés és a kommunikáció területén. Az új Galaxy Watch7 és Watch Ultra okosórák, valamint a Galaxy Buds3 és Buds3 Pro fülhallgatók a vállalat első olyan viselhető eszközei, amelyeken a Galaxy AI átfogóbb, személyre szabottabb élményt nyújthat. A mesterséges intelligencia a korábbi funkciókat még színvonalasabbá teszi, miközben számos új szolgáltatást is kínál.
A HONOR közzétette az AI-jal felturbózott MagicOS 9.0 ütemtervét
A HONOR bejelentette a MagicOS 9.0 hivatalos frissítési ütemtervét. A MagicOS 9.0 hivatalos verziója* először a HONOR Magic V3 készüléken lesz elérhető Európában decembertől. Az iparág első, minden szituációhoz személyre szabott AI operációs rendszereként a felhasználói élmény sokkal jobb lesz, beleértve a továbbfejlesztett AI funkciókat, az optimalizált ember-gép interakciót és még több személyes AI élményt.
Harmadik negyedéves árbevételével a Xiaomi túlszárnyalta a piaci várakozásokat
A Xiaomi Corporation (továbbiakban „Xiaomi” vagy a „Csoport”) – a fogyasztói elektronikai termékek és okoseszközök globális, vezető gyártója, amely az Internet of Things („IoT”) platform által összekapcsolt okostelefonokra és okoshardverekre épül, bejelentette a 2024. szeptember 30. napján lezárult három hónapos periódusra („2024 Q3,” vagy „az Időszak”) vonatkozó nem auditált, konszolidált eredményét.
AI fotogrammetriával bővült az Artec Studio 19
A professzionális 3D szkenner megoldásokat gyártó Artec 3D bemutatta az Artec Studio, átfogó 3D szkennelő, adatfeldolgozó, reverse engineering és minőségellenőrzési célszoftver legújabb verzióját. Az AS19-et többek között széleskörű szkenner-integrációval, nagyobb teljesítménnyel és mesterséges intelligencia alapú fotogrammetriával fejlesztették, hogy még jobban megfeleljen a különböző iparágakból érkező szakemberek igényeinek. A szoftver egyik legizgalmasabb újítása, hogy már nemcsak 3D szkenek, de fényképek és videófelvételek alapján is képes 3D modellek létrehozására.