Itt az ABB „Kőbe zárt zene” építészeti sorozatának harmadik része
A sorozat harmadik része annak az épületnek a megújulását veszi szemügyre, amely az UNESCO világörökségi listájára is felkerült. Tallinn hajdani városfalának a 16. század elején épült egykori ágyútornyáról van szó, melyet Kövér Margónak is becéznek. 1935 óta az épület az Észt Tengerészeti Múzeumnak ad otthont, amely a hajózás, a hajóépítés és a tengeri halászat észtországi történetét és eszközeit mutatja be.
2015-ben egyedülálló középkori teherhajóroncs – egy ún. kogge – került felszínre. Lázas munka indult: milyen újszerű építészeti megoldással lehetne a hajót bemutatni a nagyközönségnek?
Végül egy helyi építész iroda, a KOKO Architects nyerte el a projektért folyó versenyt. Az iroda alapítói – Andrus Kõresaar és Raivo Kotov – sajátos érzékenységgel végzett felújításaikról váltak ismertté, melyek bensőséges módon ötvöznek régit és újat. Andrus Kõresaar elmondta, hogy milyen kihívásokat tartogatott a régi hajóroncs bemutatóhelyének kialakítása. Elsősorban arra törekedtek, hogy a hajó az őt megillető térbe kerüljön, mely nem üt el a helyi épített környezet történelmi jellegétől.
Hogyan lehetett ezt megvalósítani? Le kellett menni a föld alá! Ez a döntés több váratlan fejleménnyel szolgált az építkezés során. A földmunkák egy középkori vízgyűjtő csatornát, egy kövezett utcát és egy átjárót tártak fel, mely átvezetett a városfalon. Ezek a leletek végül mind beépültek a múzeum épületébe.
Különösen impozáns a kogge hajót befogadó csarnok háromszögekből kialakított mennyezete, mely leegyszerűsített formában a tenger hullámainak érzetét kelti. Funkciója, hogy megvédje a hajót a nap káros sugaraitól, miközben a látogatók belülről csillagos eget látnak maguk felett.
Mindezt úgy kellett megvalósítani, hogy a múzeum – a középkorba visszanyúló története ellenére – a modern kor minden követelményének megfeleljen. A világítást, a hőmérsékletet, a páratartalmat stb. szabályozó épületvezérlő funkciók a stabil beltéri klíma fenntartásával és energiatakarékos megoldásokkal szolgálják a műemlékegyüttes megőrzését.
Az ABB i-bus KNX rendszere érzékelők segítségével, napszakok szerint biztosítja a Tengerészeti Múzeum automatizált belső és külső világítását, amely még inkább kiemeli a tallinni Óváros ékkövének ragyogását.
A „Kőbe zárt zene” sorozat további részei ezen a linken tekinthetők meg, illetve magyar felirattal az ABB Magyarország YouTube csatornáján
Kapcsolódó cikkek
- Az ABB töltőberendezéseket szállít a GRIDSERVE elektromos járműtöltő hálózat számára
- Az ABB töltőire épül Katar legnagyobb elektromos buszinfrastruktúra-projektje
- Fenntarthatósági terve 30%-os energiamegtakarítást hoz az ABB gyárnak
- Itt az ABB ingyenes ROI kalkulátora
- Tervezd meg a világon az első elektromosjármű-emojit
- Az ABB felvásárolja az ASTI Mobile Robotics Group-ot
- ABB: Erős teljesítmény egy fellendülő negyedévben
- Az ABB megoldása elősegíti az áttérést a teljesen villamosított bányászati tevékenységekre
- Az ABB megoldása segíti egy kertészeti üzem növekedését
- Az ABB a Formula-E világbajnokság New York-i versenyén mutatja be az e-mobilitás jövőjét
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat
Idén 20. alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat, rekordszámú, 83 videós és fotós pályázat érkezett, melyek közül a zsűri öt videós és egy fotós alkotást díjazott, továbbá a Yettel különdíjjal ismert el egy videós alkotást. Az idei díjakat többek között a Telex, a 24.hu, a Szabad Európa és az RTL újságírói kapták.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.