Valós fejlesztéseket mutattak be a diákok a Neumann Versenyen

forrás: Prím Online, 2021. december 13. 16:43

A digitális oktatás támogatása, a járványügyi védekezés, a mesterséges intelligencia alkalmazása – számos aktuális, friss témára is reagáltak a szekszárdi Neumann János Nemzetközi Tehetségkutató Programtermék Versenyen induló, 20 évnél fiatalabb, jellemzően középiskolás és általános iskolás diákok. A jogelődjével együtt immár 37 éves Neumann Versenyt Kovács Győző, a Neumann Társaság korábbi főtitkára alapította. Résztvevői valós programtermékeket mutatnak be, amelyek létező igényekre felelnek és a program minősége mellett az előadás színvonala, az előadó rátermettsége is számít.

A Neumann Társaság és a Szekszárdi I. Béla Gimnázium által szervezett verseny döntőjét a szokásos tavaszi időpont helyett december 9-10-én tartották, hibrid módon: nem csupán a versenyt lehetett az interneten keresztül élőben követni, maguk a résztvevők is bemutathatták pályamunkáikat akár a helyszínen, akár online kapcsolaton keresztül.

 

2021-ben a legjobb számítógépes animációt a középiskolai mezőnyben Hazafi Gergő (Neumann János Informatikai Technikum) készítette Kiberotthon címmel, míg az általános iskolások között Buják Rowenna (József Attila Általános Iskola, Bácskertes) Kpop idol valósághű zenés klipje nyerte el a zsűri tetszését. Az egyesített grafikai kategóriában – melynek döntőseit egy kamara kiállításon mutatták be az I. Béla Gimnázium épületében – Véghseő Tamás Great Crusade francia kártya-terve nyert (Szent Imre Katolikus Gimnázium).

 

Biró István, Tarján-emlékérmes villamosmérnök, az IDG korábbi igazgatója a zsűriben

 

A hagyományosan népszerű játékprogramok kategóriában a középiskolások között Anisics Bendegúz és Nemes András (Veszprémi Szakképzési Centrum Ipari Technikum) SAM nevű játéka, az általános iskolás mezőnyben Bálint András (Érdi Gárdonyi Géza Általános Iskola és Gimnázium) Pengu Client című játékával aratott. Sőt, Bálint András szerezte meg az első két helyet az általános iskolás Alkalmazói programok között, Quick Games nevű szórakoztató, játékgyűjtő oldalával és QuickMeet nevű, a digitális oktatáshoz, videós kapcsolattartáshoz alternatívát nyújtó alkalmazásával. 

 

A középiskolás korosztály alkalmazói programjai között Vörös László DigiKoli-ja kapta a legtöbb pontot. A Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar a 20 év alatti mezőnybe még beleférő hallgatója egy valódi kollégium életét könnyítette meg szoftverrendszerével, amely segít a diákok feladatait, tevékenységét nyilvántartani. Az alkalmazói programok kategóriája volt a legnagyobb, tíz döntőssel, akik között a tömegközlekedés egyéni szervezését könnyítő, illetve raktározást segítő programok, matematikai és programozási oktató alkalmazások és a közlekedési táblákat utazás közben felismerő, mesterséges intelligenciával támogatott, tanítható alkalmazás is szerepelt.

 

Vörös László, a középiskolás korosztály alkalmazói kategória nyertese

 

A számítógéppel támogatott tervezés kategóriában az általános iskolások között Kozma Júlia (Apáczai Csere János Elméleti Líceum) Álmaim háza című terve aratott sikert – a középiskolás kategóriában pedig a Tarján-emlékérmes Tóth Béla tanítványa, Balog Kornél Kaptár terve szerezte a legtöbb pontot: a Beszédes József MMIK tanulója közel kétezer apró alkatrészt megtervezve a méhészet egész eszköztárát mutatta be a zsűrinek.

 

Minden évben sikeres a megépített automata berendezés és vezérlése kategória, melyben Szobonya Dávid (Bolyai Tehetséggondozó Gimnázium és Kollégium) Okos öntöző-je győzte meg a zsűrit, de a döntőbe jutott többek között robot tengeralattjáró és a kisebb gyerekek oktatására használható LEGO-alapú rajzolórobot is. Szintén e kategóriában szerepelt Kalinka Ákos maszkfertőtlenítő berendezése, amely a pandémia kihívására reagált UV-fénnyel és alkohollal fertőtlenítő automatával.

 

Szobonya Dávid, megépített automata kategória nyertese

 

A szokásos díjak mellett idén különdíjak is átadásra kerültek. A verseny egyik szponzorát, a DXC Technology Magyarország Kft-t a zsűriben képviselő Makara László mérnök-informatikus tizenegy diáknak (és diákcsoportnak) adott át oklevelet Czibók Zoltán ügyvezető igazgató aláírásával, amely egyben egy céglátogatásra is jogosít, így a tehetségek bepillanthatnak az innovatív IT-szolgáltató szakmai működésébe, vállalati kultúrájába, jó eséllyel a pályaorientációhoz, későbbi munkához is újabb ösztönzést kapva.

 

Makara László, a zsűri tagja, mérnök-informatikus, a DXC különdíját adja át

 

A döntő eredményhirdetésén Zsakó László, az ELTE IK tanszékvezetője, a Neumann Társaság Tehetséggondozási Szakosztályának elnöke megköszönte a diákok elkötelezett, gyakorlatorientált munkáját, egyben a hatásos prezentációhoz is pár ötletet adva. Hajós Éva, a gimnázium igazgatója megköszönte a Nemzeti Tehetség Program, illetve Péter Miklós, a verseny szakmai vezetője, illetve a többi szponzor, szervező és önkéntes munkáját, melynek köszönhetően 2004 óta a gimnázium ad otthont a patinás versenynek – folytatás várhatóan 2022 tavaszán.

 

Zsakó László, a zsűri elnöke díjat ad át

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Samsung új okosórája mélyreható betekintést kínál egészségügyi állapotunkról

A Samsung bejelentette okosóra termékcsaládja új tagjának bevezetését.  A júniustól Magyarországon is kapható Galaxy Watch FE készülékkel még több felhasználó férhet hozzá a vállalat fejlett és átfogó, jóllétet szolgáló élményéhez. A Galaxy Watch FE a Galaxy Watch úttörő hardverteljesítményét és fejlett egészség- és fitneszmegőrző funkcióit stílusos és tartós kialakítással ötvözi. Az új okosóra ideális lehet mindazoknak, akik széleskörű ismeretekkel javítanának általános egészségi állapotukon és jóllétükön.

 

2024. június 16. 13:55

Nyártól Net-Coach-ok segítik az NMHH céljait

2024. június 15-én sikeres záróvizsgát tettek a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) és az Apor Vilmos Katolikus Főiskola közös kezdeményezésével indult Újmédia Pedagógia ösztöndíjas felnőttképzési program hallgatói. A Net-Coach-programban az NMHH a magyar pedagógusokkal összefogva olyan tudásközösséget épít, amely segít az iskoláknak és a családoknak megérteni az újmédia világát és sikeresen megküzdeni a digitális élet kihívásaival.

2024. június 16. 12:20

Megfizethető 4K monitorok IPS panelekkel a fokozott termelékenységhez és szórakozáshoz

A kijelzőspecialista AOC izgalommal mutatja be két új, otthoni és irodai felhasználóknak szánt ultra-nagy felbontású (UHD) monitorát: a 27 hüvelykes (68,6 cm) AOC U27B3A és U27B3AF modelleket. Ezek a monitorok kivételes tisztaságot és élénk színeket kínálnak, így tökéletesen alkalmasak a napi feladatok széles skálájához, a táblázatkezeléstől és a webböngészéstől kezdve az egyszerűbb képszerkesztésig és bármilyen médiafelhasználásig. 

 

2024. június 16. 10:38

Az AI már a konyhaajtón kopogtat

Az újgenerációs Samsung háztartási eszközök többek közt a konyha fogalmát is újraértelmezhetik a mesterséges intelligencia segítségével. Az AI lehetőségeknek és SmartThings funkcióknak köszönhetően számos konyhai készülékünk még hatékonyabban végezheti feladatait. 

2024. június 15. 18:17

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

A kiberbűnözők piszkos játéka: 9+1 kibertámadás a sport világából

2024. június 12. 11:43

Elstartolt a Startup Safari Budapest 2024

2024. június 10. 11:40

Marad-e az AI homály a vállalkozások körében?

2024. június 3. 13:02

Az Everguest szoftvere felforgatja a turizmus állóvizét

2024. május 27. 17:30