A fenntarthatóság kevésbé fontos szempont mobilvásárláskor

forrás: Prím Online, 2022. február 16. 16:54

A magyar felhasználók mindössze ötöde veszi figyelembe a szervizelhetőséget mobilvásárláskor – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatásából. A 15 évnél idősebb válaszadókkal készült reprezentatív felmérés alapján elmondhatjuk, hogy alapvetően sokaknak lenne vonzó a zöld mobil, de a lakosság még mindig nagyon árérzékeny, és a készülék teljesítményét fontosabbnak tartja a fenntarthatósági szempontoknál.

Egy korábbi közleményünkben annak jártunk utána, mennyi ideig használnak az emberek egy mobiltelefont, mihez kezdenek a régi készülékükkel, és mindezek során mennyire tartják szem előtt a fenntarthatóságot. Ez az írás már azzal foglalkozik, hogy használatkor és új készülék vásárlásakor figyelembe vesszük-e a zöld szempontokat. Bár léteznek a megszokottnál hosszabb élettartamú, újrafelhasznált anyagokból készült, könnyen javítható mobilok, ezek mégsem tartoznak a legnépszerűbb típusok közé. A legtöbb gyártó a teljesítményt, a technikai innovációkat (pl. jó minőségű kamera, 5G-képesség) és a strapabíróságot hangsúlyozza, a zöld jellemzők pedig hátrébb sorolódnak az előnyök listáján.

 

És az igazat megvallva ez egybecseng a fogyasztói igények rangsorával. A magyar fogyasztók 75%-ának az ár a legfontosabb új készülék vásárlásakor. Ezt követi 52%-kal a teljesítmény (pl. processzor, memória),  majd az akkumulátor kapacitása: 43%. A rangsor negyedik helyén áll a magas várható élettartam 39%-kal. Más fenntarthatósági szempontok kevésbé jelentősek: a szervizelhetőség és a gyártás környezeti terhelése csak a válaszadók 20 és 6%-ának volt kiemelt szempont. 

 

 

A szándék megvan, mégsem cselekszünk

A 16 éves vagy idősebb internetezők 18%-a mindenképpen vásárolna környezetbarát készüléket. Sokaknak a zöld mobil alapvetően vonzó, de csak akkor választaná, ha nem lenne drágább (31%), hasonló teljesítményt nyújtana, mint a hagyományos készülék (16%), illetve, ha a környezetbarát mobilt az általa kedvelt márka kínálná (7%). 

 

 

Ettől függetlenül az emberek nem zárkóznak el attól, hogy lépéseket tegyenek a fenntarthatóbb távközlésért, főleg ha az nem jár lemondással vagy pluszköltséggel. A használók többsége – 52%-uk – hajlandó lenne leadni nem használt készülékét újrahasznosításra. Az erre utaló nyitottság mellett meglepő, hogy a mobilozók csupán tizede adta le előző, lecserélt készülékét, a többség inkább megtartotta. Ez utalhat arra, hogy túlságosan kötődünk a sokat használt, személyes eszközünkhöz. Az is hátráltathat minket a telefon leadásában, továbbadásában, hogy nem vagyunk biztosak abban, hogy adatainkat véglegesen töröltük-e az eszközről. Utóbbi aggodalomra ad megoldást az NMHH által kínált Végleges adattörlés-alkalmazás, amely garantáltan elérhetetlenné teszi a mobilon vagy az egyéb eszközön tárolt korábbi tartalmakat.

 

A javíttatás ritkán opció

A megkérdezettek fele váltott már vagy váltana papír alapú számlázásról elektronikusra távközlési szolgáltatójánál. Az elektronikus ügyintézés, számlázás sok esetben a díjcsomagkedvezmény része, így mind a szolgáltató, mind a fogyasztó anyagilag érdekelt az átállásban.

 

A meghibásodott eszköz cseréje helyett annak javíttatását az emberek harmada (33%) tartja vonzónak, pedig utóbbi esetében a fenntarthatósági szempont egybeeshet a fogyasztó anyagi érdekével. Az egybeesés azért csak feltételes, mert sok esetben az eszközök javíttatása drága és lassú, a készülékek nehezen bonthatók meg, esetleg a gyártók a garancia feltételeivel drágább márkaszerviz használatára kényszerítik a fogyasztókat. 

 

Csak kevesen lennének hajlandóak a fenntarthatóság érdekében önkorlátozásra a vezeték nélküli kapcsolatok használatában: 18% választaná ezért a kevesebb energiafogyasztással járó vezetékes internethasználatot. Szintén alacsony azok aránya (14%), akik lemondanának a nagy mennyiségű adat mozgatásával és ezzel jelentős energiafogyasztással járó online szórakoztató szolgáltatások használatáról, mint például a video streamelésről.

 

 

A kutatás háttere

Az NMHH országos reprezentatív felméréseinek célja, hogy jobban megismerje és megértse az elektronikus hírközlési szektor helyzetét. A kutatás az NMHH az elektronikus hírközlési piac fogyasztóit vizsgáló internetes felmérése alapján készült 2021-ben.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

AI fotogrammetriával bővült az Artec Studio 19

A professzionális 3D szkenner megoldásokat gyártó Artec 3D bemutatta az Artec Studio, átfogó 3D szkennelő, adatfeldolgozó, reverse engineering és minőségellenőrzési célszoftver legújabb verzióját. Az AS19-et többek között széleskörű szkenner-integrációval, nagyobb teljesítménnyel és mesterséges intelligencia alapú fotogrammetriával fejlesztették, hogy még jobban megfeleljen a különböző iparágakból érkező szakemberek igényeinek. A szoftver egyik legizgalmasabb újítása, hogy már nemcsak 3D szkenek, de fényképek és videófelvételek alapján is képes 3D modellek létrehozására.

2024. november 24. 15:33

HMD: A szülők fele szerint megváltozott a gyerekük személyisége a telefonhasználattól

A HMD friss kutatásai szerint az okostelefonok negatívan hatnak a fiatalokra. A szülők háromnegyede aggódik a telefonhasználat miatt, és több mint fele úgy érzi, túl korán vásárolt okostelefont a gyerekének. A fiatalok harmada megerősítette, hogy valóban hajlamosabb a szorongásra, amióta telefont használ, de azt is bevallották, hogy túl sok időt töltenek a közösségi médiában.

2024. november 24. 13:58

Ezekből a nyomtatókból 100 millió darabot adott el az Epson

A Seiko Epson Corporation (TSE: 6724, „Epson”) 2010 októberében indította útjára első nagy kapacitású tintatartályos tintasugaras nyomtatóját Indonéziában. 2024-re ezeket a nyomtatókat mintegy 170 országban és régióban értékesítették. Az Epson nagy kapacitású tintatartályos nyomtatóinak összesített globális értékesítése mára meghaladta a 100 millió darabot.

2024. november 24. 12:02

Ötödször is Családbarát Munkahely a Bridgestone

A Bridgestone Tatabánya 2024-ben ismét elnyerte a Családbarát Munkahely címet „Vállalati értékvállalásunk a mindennapokban is jelen van” című pályázatával. A vállalatnál megvalósuló változatos programok és kezdeményezések célja, hogy hozzájáruljanak a kollégák munkahelyi, családi és magánélete közötti egészséges egyensúly megteremtéséhez.

2024. november 24. 10:24

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36