Az egészség és a család fontosabb a munkánál
Mély nyomot hagyott a munka világán a két éve tartó tömeges hibrid és távoli munkavégzés – ez derül ki a Microsoft által elvégzett és a közelmúltban nyilvánosságra hozott Work Trend Index 2022 tanulmányból. Sokan dolgoznak otthonról, de még többen szeretnének. A munkavállalók többsége ma már fontosabbnak tartja az egészségét és a családját a munkájánál, és a munkaadójától elvárja, hogy a rugalmas munkavégzés feltételei biztosítva legyenek számára. Amennyiben ezek az igényei nem teljesülnek, kész munkahelyet váltani. Márpedig a Z generáció és a millenárisok több mint a fele az elkövetkező egy évben szeretne más munkahelyen dolgozni, lehetőleg az otthonától távol.
Két év telt el a pandémia kirobbanása óta, amikor dolgozók millió kényszerültek távoli vagy hibrid munkavégzésre világszerte. A világ 31 országában 31 000 munkavállaló megkérdezésével elvégzett Microsoft Work Trend Index 2022 felmérés szerint jelenleg a munkavállalók 38 százaléka dolgozik hibrid módon, ami 7 százalékos emelkedést mutat az egy évvel korábbi állapothoz képest. A megkérdezettek 52 százaléka szeretne így, vagy teljes mértékben otthonról dolgozni az elkövetkező egy évben. A hibrid valamivel népszerűbb, mint a távoli munkavégzés, több otthonról dolgozó szeretne hibrid munkára váltani (57%), mint ahány hibrides szeretne teljes mértékben otthonól dolgozni (57%).
A legfrissebb adatok szerint, ma több mint 270 millió ember használja a Teamst hibrid munkavégzésre, a szervezetek több mint a fele rendszeresítette a Teamst kollaborációs platformként a Morgan Stanley felmérése szerint. Az átlagos Teams felhasználó 2020 februárja óta 252 százalékkal több időt tölt el hetente az online meetingeken való részvétellel. A Teams Rooms eszközök száma mindeközben egy év alatt megduplázódott mindemellett világszerte több mint 80 millióan érik el a Teamst a mobiltelefonjukon keresztül.
A távoli munkavégzéssel eltelt két év alatt a dolgozók prioritásai radikálisan megváltoztak a pandémia előttiekhez képest – derül ki a Work Trend Index 2022 adataiból.
„Azzal, hogy nem kell bejárnom a munkahelyemre, több időm maradt a családomra és a mindennapi dolgaimra, mint amilyen a főzés vagy a közös étkezések” – mondta egy amerikai válaszadó. „Korábban azt gondoltam, hogy a munkám az identitásom elválaszthatatlan része. Ma viszont úgy gondolok a munkámra, amit elvégzek, de nem ez határoz meg engem” – vallott a munkához való viszonyáról egy másik megkérdezett Ausztráliában.
Ezek a válaszok jól tükrözik, hogyan változott meg a munkavállalók világlátása, a hozzáállásuk a munkájukhoz, a munkahelyükhöz: a család, az egészség, a rendelkezésre álló szabadidő és a személyes életcélok előbbre sorolódtak. A munkavállalók 53 százaléka – leginkább a szülők (55%) és a női munkavállalók (56%) – tartja fontosabbnak a fizikai és mentális egészségét, mint a munkáját, amióta otthonról dolgozik. A megkérdezettek 47 százaléka állított azt, hogy ma már fontosabbnak tartja a saját életét és a családját a munkájánál, annak ellenére, hogy két éve ezt még nem így gondolta.
Ugyanilyen okokból változott meg az, hogy egy munkavállaló miért hagyná el most a munkahelyét. Az az első helyre (24%) a fizikai és a mentális egészség veszélyeztetése, valamint a munka-magánélet egyensúlyának hiánya (24%) került. Ezeket követi a vírusfertőzéstől való aggodalom (21%), a vezetésbe vetett bizalom elvesztése (21%), valamint rugalmatlanság a munka idejének és helyének megválasztásában (21%). Jól mutatja a változás horderejét, hogy a „megérdemelt előléptetés és a fizetésemelés hiánya” csak a hetedik helyre került a legfrissebb Work Trend Indexben.
A rugalmasság iránti igény a vezetőket is megfertőzte: körükben 47 százalék azoknak az aránya, akik az elkövetkező egy évben olyan munkahelyen szeretnének dolgozni, amely távol van az otthonuktól. Összességében a munkavállalók 43 százaléka fontolgatja a munkahelyváltást az elkövetkező egy évben. A Z generációsok és millenárisok körében még ennél is nagyobb az elvándorlás vágya: 52 százalék váltana, 3 százalékkal többen, mint egy éve. Sokak számára fontos motiváció (Z generáció: 44%, millenárisok: 38%), hogy amennyiben biztosított a rugalmas munkavégzés, akár el is költözhetnek egy másik helyre. Ezzel szemben, az X generációsoknak és a boomereknek „csak” a 35 százaléka hagyná ott a jelenlegi munkahelyét egy másikért, és a költözés lehetősége sem lelkesíti őket annyira.
A rugalmasság a munkakeresők 38 százaléka szemében kiemelkedő előny a munkahelyválasztásban. Ennél is fontosabb a pozitív, támogató munkahelyi légkör (46%), a fizikai és mentális egészséghez kötődő előnyök (42%), az, hogy legyen értelme a munkájuknak (40%), és – közvetlenül a rugalmasság után – hogy a szokásos évi két hétnél legyen több szabadságuk (36%). A Z generáció tagjainak és a millenárisok nagy többsége (70% és 67%) szeretne a munkája mellett egyéb projektekbe is részt venni, ahol a kreativitását jobban ki tudja bontakoztatni.
A vezetők az új körülmények közepette eszköztelennek érzik magukat: 74 százalékuk szerint nem állnak rendelkezésükre a szükséges erőforrások és nincs hatásuk a munkavállalókat érintő folyamatokra. Több mint a felük (54%) érzi úgy, hogy elveszítette a kapcsolatát a beosztottjaival. A vezetők fele (50%) attól várja a helyzet megoldódását, hogy a dolgozók visszatérnek a munkahelyeikre. Ez a vezetői igény az iparban (55%), a kiskereskedelemben (54%) és a fogyasztási cikkeket gyártó munkahelyeken (53%) még jobban kitapintható. Ez persze éles ellentmondásban van az előbb ismertetett munkavállalói tervekkel és elvárásokkal. A vezetőknek csak a 28 százaléka állított össze szabályokat a dolgozókkal közösen arról, hogy miért és mikor szükséges bemenni a munkahelyre.
A vezetők számára ma az egyik legnagyobb kihívás és egyben lehetőség a tehetségek megtartására az, hogy újrafogalmazzák az iroda szerepét, világossá téve, hogy milyen okokból, mikor és milyen gyakran kell a csapattagoknak személyesen is találkozni. Nem mellesleg, ezek azok a szempontok, amikkel sok hibrid módon dolgozó munkavállaló nincs tisztában (38%). Mindezeken túl, új normák felállítására is szükség mutatkozik arra vonatkozóan, hogy hogyan, milyen etikett mellett kell lebonyolítani egy hibrid találkozót.
A Microsoft a fenti trendekre válaszul, és hogy a munkahelyek a vállalati kultúrát is érintő változó elvárásoknak meg tudjanak felelni, új megoldásokat és funkciókat vezetett be, vagy tervez megjelentetni a közeljövőben. Például az Outlookban hamarosan a meghívókra adott válaszokban meg lehet majd jelölni, hogy online vagy személyesen szeretnénk a találkozón részt venni. A sokszereplős Teams hívásokban megjelenik az első sor (Front Row), ahol a résztvevők egyszerre láthatják egymást akkor is, ha épp egy prezentációt tekintenek meg közösen. A Teams Connect pedig megkönnyíti a szervezeten kívüliek számára is a megbeszéléshez való csatlakozást.
Mindezekről, valamint a Microsoft Viva új szolgáltatásairól bővebben a Microsoft hivatalos oldalán található blogbejegyzésben lehet olvasni.
Kapcsolódó cikkek
- Operátoroknak szánt szolgáltatást mutatott be a Microsoft
- Magyar dominancia az idei Microsoft CEE Startup Award versenyen
- A Zyxel egyszerű megoldást kínál a legújabb WiFi szabványra való átálláshoz
- Már itthon is elérhetők az új Surface notebookok
- Azure Machine Learning és AI a környezetbarát szennyvízkezelésért
- Bővítse vezetékes otthoni hálózatát a Zyxel új hálózati adapteréve
- A bizalom a kulcs a hibrid munkavégzéshez
- Esélyt jelenthet a mozgáskorlátozott diákoknak a hibrid oktatás
- Teams Essentials: egyszerűen használható kollaborációs platform kisvállalkozásoknak
- A hibrid munkavégzés javított a belső kommunikáción és az IT megítélésén a Groupamánál
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.