Iránytű a bajban – Elindult a „surgossegi.info”
Alighanem a legtöbb emberrel előfordult már, hogy valamilyen kisebb otthoni baleset, hirtelen éles fájdalomérzet, rosszullét miatt hétvégén, vagy az éjszaka közepén orvosi ellátásra szorult, esetleg elfelejtette kiváltani a gyógyszereit az ünnepek előtt, és nem talált sehol egy nyitva tartó gyógyszertárat.
De vajon tudjuk-e hova, merre induljunk, kitől kérjünk segítséget ilyen helyzetben? Ha nincs életveszély, autóba, taxiba pattanunk, és addig rójuk a várost, míg előbb vagy utóbb megtaláljuk a megfelelő ellátót, vagy inkább megvárjuk a következő munkanapot a panaszunkkal? Annak az alulról jövő kezdeményezésnek köszönhetően, melyet egy ápoló, Németh Franciska indított el saját, ügyeletben töltött tapasztalatai hatására, most már egyikre sem lesz szükség. A felnőtt ügyelet- és gyógyszertárkereső surgossegi.info weboldal célja, hogy az adott probléma gyors kezelésére alkalmas legközelebbi intézmény megmutatásával, a várakozási idők csökkentésével országszerte segítse a járóbetegek ügyeleti ellátásának gördülékenységét, és tehermentesítse az egészségügyi dolgozókat.
Németh Franciska karrierváltóként került az egészségügybe, több mint tíz év kommunikációs területen végzett munka után kezdett ápolóként dolgozni egy fővárosi kórház gyermeksebészeti és traumatológiai osztályán. Ügyeletes munkanapjai során szembesült azzal, milyen sok szülő érkezik hozzájuk akár több órányi ingázás után kétségbeesetten, a gyermeküket ért rosszullétet, balesetet követően, akiknek a megfelelő eszközök, szakorvosok hiányában ők nem tudnak segíteni.
„Nagyon gyakori probléma, hogy valamilyen oknál fogva, egész egyszerűen nem tudjuk, melyik ellátóhoz kell menni, és ebből következik, hogy akár 2-3 helyen is megfordulnak a szülők, mire odakerülnek, ahol van olyan szakorvos, aki érdemben tud a gyerkőc aktuális problémájával foglalkozni.” – magyarázta az ápoló, aki előtt félévnyi kórházi munka után kezdett körvonalazódni, egy a pácienseket és az ellátókat egyaránt segítő, reszponzív weboldal gondolata. „Az ügyeleti ellátó intézmények meghatározásához mi egy a mentők által évről évre frissített, 60-70 oldalas dokumentumot használunk. Én azt a célt tűztem ki magam elé, hogy ezt felhasználóbaráttá, könnyen kezelhetővé alakítom. Így született meg a mostani ügyeletkereső előzményeként a GyermekSOS, ahol az aktuális budapesti és pest megyei államilag finanszírozott gyermekügyeleteket, valamint az ügyeletes gyógyszertárakat mindössze néhány kattintással megtalálhatják azok, akiknek szüksége van rá.”
Az immár hat éve indult GyermekSOS-t évről évre egyre többen, egyre gyakrabban veszik igénybe vészhelyzet esetén. A weboldal és megálmodója is számos díjat bezsebelhetett már, sőt az ápolónak tavaly az ezüst érdemkeresztet is odaítélték. Legnagyobb elismerésének mégis a szülőktől érkező köszönőleveleket, a pozitív visszajelzéseket tartja, többek között ezek motiválták az országos felnőtt és gyermek ügyeleti ellátáskereső surgossegi.info létrehozására is.
„A rengeteg köszönőlevél mellett számos olyan visszajelzést kaptunk, a GyermekSOS-nél, hogy legyen országosan elérhető és legyen belőle felnőtt változat is, én pedig úgy éreztem, hogy szívesen tovább vinném ezt a projektet” – emlékezett vissza az ötletgazda, aki végül a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal támogatásával hozta létre az ellátókat és ellátottakat egyaránt segítő felületet, melyet az Országos Mentőszolgálat segítségével teszteltek.
Az adatbázis egyelőre „csak” a leggyakoribb problémákra kínál megoldást, de a tapasztalatok, visszajelzések, s a szakmával való egyeztetéseket követően az ellátók sorát tovább bővítik majd.
„Folyamatosan figyeljük, hogy mire van igény, mi az, amire esetleg mégsem gondoltunk és ezekhez, a megfelelő szakterületekkel egyeztetve alkalmazkodunk. A hosszútávú cél az, hogy minden problémára – így például pszichés krízishelyzet, vagy akár szülés utáni depresszió, függőség esetén is – megoldást tudjunk nyújtani. Fontos, hogy ezekbe az irányokba tudjunk fejleszteni, mert ma mind világszerte, mind Magyarországon rengeteg ember küzd ilyen problémákkal.”
A weboldal és az azzal párhuzamosan működő social média felületek a jövőben edukációs szerepet is betöltenek majd, ahol videós és szöveges tartalmakkal segítik a betegek jobb egészségértését.
„Én nagyon hiszek a partner alapú betegellátásban. Ez nem egy alá-fölé rendeltségi viszony, és ennek a szolgáltatásban is meg kell nyilvánulnia. Fontos, hogy ha a betegek nehéz helyzetben vannak és meg vannak ijedve, akkor tudják, hogy az adott problémával hova kell menniük. Ne legyen ez azok privilégiuma, akik ismernek valakit, aki ott dolgozik, hiszen mindenkinek joga és lehetősége van a megfelelő ellátáshoz. Az információhiány miatt ráadásul nagyon sok az indokolatlan megjelenés az egészségügyi ellátóhelyeken. Ennek optimalizálása, a rendszer tehermentesítése mindenkinek érdeke, és egyben a gyorsabb, hatékonyabb, gördülékenyebb ellátás kulcsa.”
A surgossegi.info a Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Hivatal támogatásával valósult meg.
Kapcsolódó cikkek
- Az ukrajnai helyzetre is reagál a Hack&Heal
- Lojálisak vagyunk az orvosainkhoz, a jó ellátásért cserébe nem spórolunk a pénzzel és az idővel
- Percenként mérő, folyamatos cukormonitorozó rendszert dob piacra a 77 Elektronika Kft.
- Feltankolhatunk a Covid-tesztből akár az élelmiszerboltokban is
- Az internetes időpontfoglalás idővel kiválthatja a telefonos bejelentkezést
- Szélütéses betegeknek segít egy mobilapp
- Megújult az Euronics webshopja
- Az Affidea felgyorsítja a digitalizációt
- Nagy szükség van a női vállalkozókra az egészségügyi innovációban
- Megvannak ’Az Év Honlapja’ 2021 nyertesei!
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.