A pandémia alatt itthon is megnőtt a gyermekek online szexuális kizsákmányolása
2021-ben drasztikusan megnőtt a gyermekek által saját magukról készített intim képekhez kapcsolódó visszaélések száma – derült ki az INHOPE éves jelentéséből. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) internetes tájékoztató és segítségnyújtó szolgálata, az Internet Hotline adatai szerint is megdöbbentőek a számok: a 2021-es bejelentések több mint 70 százaléka gyermekpornográfia kategóriában érkezett, de megháromszorozódott a kiskorúak védelmében érkező bejelentések száma is.
Az NMHH Internet Hotline-jához évente több ezer bejelentés érkezik: csak 2021-ben több mint 5500 megkeresést fogadtak. A segítségnyújtó szolgálathoz bárki bejelentést tehet, ha jogellenes vagy kiskorúakra káros tartalomra bukkan az online térben. Többek között ilyenek a gyermekek szexuális kizsákmányolását rögzítő tartalmak (gyermekpornográf tartalmak), a hozzájárulás nélkül közzétett, a zaklató vagy megfélemlítő internetes tartalmak is.
Az internet egyik legsötétebb jelensége
Az Internet Hotline már az első pandémiás évben kiugróan sok gyermekpornográf tartalomról kapott bejelentést, de 2021-ben hatszor ennyi érkezett. A pandémiás időszak láthatóvá tette, hogy a gyermekek szexuális kizsákmányolását rögzítő tartalmak terjesztése az internet ma ismert egyik legsötétebb jelensége, olyan kihívás, amellyel szemben csak az egyre szorosabb nemzetközi együttműködés veheti fel a harcot.
A világ hotline-jai az INHOPE (International Association of Internet Hotlines) nevű nemzetközi szövetségben dolgoznak együtt, amely 1999 óta küzd a gyermekek szexuális kizsákmányolását rögzítő, illegális online tartalmak ellen. Egy biztonságos szoftver segítségével osztják meg egymással a tudomásukra jutott, gyermekek szexuális kizsákmányolását rögzítő tartalmakra mutató URL-címeket. Az INHOPE taghotline-jainak a száma 2021-ben már 50-re nőtt. Létjogosultságuk nagyon is igazolt, ezt mutatják a számok is: 2020-ban 130 jelzés érkezett az Internet Hotline-hoz az adatbázison keresztül magyar szerveren elérhető, gyermekek szexuális kizsákmányolását rögzítő tartalmakról, tavaly azonban már közel 2900 jelzés volt. A brit hotline, az Internet Watch Foundation szervezete ugyanis olyan intelligens, automatizált keresőrobotot használ, amely emberi elemző nélkül is képes átvizsgálni oldalakat, hash-érték alapján felismerni a korábban már azonosított gyermekpornográf tartalmakat, és az INHOPE adatbázisában jelezni őket a joghatóság szerint érintett hotline-oknak.
Tavaly közel egymillió bejelentést kellett vizsgálni a világban
Az INHOPE 2021-re vonatkozó, éves beszámolójában közzétett adatok a szövetség által üzemeltetett és az INTERPOL által is használt adatbázison, az ICCAM-en alapulnak. Ezek szerint a tavalyi évben közel egymillió (928 278) bejelentést, feltételezhetően a gyermekek szexuális kizsákmányolását rögzítő tartalmat (URL-címet) vizsgált meg az INHOPE taghotline-ok összesen több mint 200 tartalomelemző munkatársa. Az INHOPE által vizsgált linkek 48 százaléka bizonyult valóban illegális tartalomnak, melyeknek a 72 százalékát már három napon belül el tudták távolítani. A legtöbb gyermekpornográf tartalmat globális szinten továbbra is amerikai, illetve holland szervereken tárolják, mindkét országban meghaladja az összes detektált gyermekpornográfia 15 százalékát az ott tárolt és azonosított illegális tartalmak száma. Kizárólag Európát vizsgálva, a korábbi években elenyésző volt a Magyarországon tárolt tartalmak aránya. 2021-ben azonban Magyarország már felkerült a térképre, és 0,55 százalékkal a 11. helyen szerepel az európai hosztoló országok listáján.
A legveszélyeztetettebbek a 13 év alatti lányok
A jelentésből kiderült, hogy a gyermekek által saját magukról készített intim képekhez kapcsolódó visszaélések száma nemcsak 2021-ben volt magas, de a növekvő tendencia várhatóan 2022-ben is folytatódni fog. Különösen a serdülők (13 év alattiak) körében terjedt el, hogy intim képeket készítenek magukról, melyekkel később mások visszaélhetnek. Míg 2020-ban a felvételeken szereplő gyermekek 77 százaléka volt 13 évesnél fiatalabb, úgy 2021-ben arányuk 82 százalékra nőtt. A lányok továbbra is jóval nagyobb mértékben érintettek: az INHOPE adatai szerint 2021-ben a bejelentett jogsértő felvételek 96 százaléka lányokat ábrázolt.
Az NMHH Internet Hotline elemzői szerint 2022 első félévében már egyértelműen észlelhető volt, hogy a „trend” itthon is elterjedt. Fontos, hogy a veszélyeztetett korosztály tagjai (fiúk és lányok) tudatosítsák magukban, hogy joguk van nemet mondani, senkinek nem kötelesek intim felvételt küldeni, még érzelmi manipuláció hatására sem. Ezt segíti az NMHH „Red Flag” kampánya is, ami arra hívja fel a figyelmet, hogy „Ha úgy érzed, valami nem oké, igazad van”, merj nemet mondani!
A 2005-ben alakult Internet Hotline 2011 óta működik az NMHH kötelékében. Az Internet Hotline bevett gyakorlata szerint minden, a vizsgálata szerint feltételezetten gyermekpornográfiának minősülő tartalmat a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda Kiberbűnözés Elleni Főosztályához továbbít. Az elemzők 2021-ben kifejezetten gyermekpornográfia miatt 1122 esetben fordultak a rendőrség munkatársaihoz.
Az NMHH Internet Hotline-jához bárki bejelentést tehet, akár anonim módon is. A bejelentők egyrészt a https://nmhh.hu/internethotline/ weboldalon elérhető bejelentőfelületen keresztül, másrészt e-mailben (internethotline@internethotline.hu) is fordulhatnak a segítségnyújtó szolgálathoz. Amennyiben a bejelentő feltételezhetően kiskorú, a bejelentésével összefüggő tájékoztatást a segítségnyújtó szolgálat a gyermek számára könnyen érthetően, világosan és barátságosan fogalmazza meg, illetve arra bátorítja őt, hogy a problémáját beszélje meg egy olyan felnőttel is, akiben megbízik.
Kapcsolódó cikkek
- Egyre többet böngészünk, videocsetelünk és nagyobb felbontásban élvezzük a streamelt médiát
- Mobilpiac: a legolcsóbb díjcsomagok drágultak, de többet is nyújtanak érte
- Kiderült, hogy mire kattintottunk a legtöbbet
- A Safer Internet Day kapcsán indít kampányt az NMHH
- Évi kétmillió mérés az NMHH független netsebességmérő oldalán
- NMHH-kutatás: a felhasználók közel kétharmada használja online hívásra is a netet
- NMHH-kutatás: miért nem internetezik mindenki?
- Ráerősített az online sérelmekre az otthonülés
- Tovább növekszik a telefonos mobilnetet használók száma
- Többet telefonáltunk és interneteztünk a koronavírus hatására
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.