Megháromszorozódott a csomagautomaták száma Magyarországon
Az elmúlt években nemcsak gyors növekedésnek indult a csomagszállítási piac, de a vásárlói igények is megváltoztak. Noha sokan még mindig a házhozszállítást választják, egyre népszerűbbek a csomagautomaták, melyek száma tavaly egy év alatt csaknem megtriplázódott hazánkban. Az üzemanyagárak emelkedése és az infláció pedig még inkább felértékeli a rövidebb szállítási utat biztosító fixpontos alternatívákat – mutatott rá Fagyas Szabolcs, a cso-magszállítási piacon Magyarországon meghatározó szerepet játszó Packeta értékesítési igazgatója.
Az elmúlt bő két és fél év az élet minden területén és a gazdaság minden ágazatában hatalmas változásokat hozott. Vannak olyan iparágak, amelyek máig küzdenek a pandémia és a lezárások utóhatásával, máshol viszont régóta esedékes változásokat katalizált. A magyar e-kereskedelmi piacra élénkítően hatott ez az időszak.
Nemcsak mennyiségi, hanem minőségi változás
A GKI Digital és az Árukereső felméréséből kiderült, hogy 2020-ban rekordmértékben, 45 százalékkal bővült az online kiskereskedelem volumene. 2021-ben már „csak” 32,4 százalékkal – de még ez is kétszer gyorsabb volt, mint a világjárvány előtti években. A szektorhoz szorosan kötődő csomagküldő vállalkozások életében a járvánnyal járó lezárás azt jelentette, hogy gyorsan kellett alkalmazkodniuk az óriásira nőtt igényekhez.
„A webáruházak forgalomnövekedéséhez a csomagküldő szolgáltatásoknak is fel kellett zárkózniuk. Első pillantásra ez nem túl bonyolult feladat: elég bővíteni a kapacitást. Csakhogy ezúttal ez nem volt elég – mondta el Fagyas Szabolcs, a Packeta Hungary Kft. értékesítési igazgatója. – Nemcsak a forgalom volumene nőtt meg ugyanis, hanem a vásárlók igényei is megváltoztak. Nemcsak többet, hanem gyorsabban, pontosabban és a vásárlók számára kényelmesebb módon kellett szállítani. Ennek azok a piaci szereplők tudtak megfelelni, akik gyorsan felmérték a változó igényeket.”
A csomagautomaták megelőzték a csomagpontokat
Ezeket a változó szokásokat láthatjuk tükröződni abban például, hogy 2020-hoz képest 2021-re szinte kilőtt a csomagautomaták használata. Tavaly egyetlen év leforgása alatt több mint 800 új automata került beüzemelésre, az év végére a magyarországi csomagautomata-hálózat összesített száma meghaladta az 1250 darabot, és 2022 folyamán várható-an továbbra is rohamtempóban nő majd ez a szám.
A várható bővülés ütemét jelzi, hogy csak a Packetának 500, úgynevezett Z-BOX önkiszolgáló csomagautomatája működik, és az év végéig közel 1 000 db-ra növelnék a számukat, feltéve, hogy a gyártó továbbra sem ütközik problémákba az ellátási lánc területén. A vásárlók által preferált csomagátvételi megoldások között 2021-ben már a csomagautomata foglalta el a második helyet a házhozszállítás mögött, míg 2020-ban még a csomagpontok – az üzletekben, lottózókban, benzinkúton átvehető szállítómegoldás – álltak a második helyen.
Nem kell alkalmazkodni a futárokhoz és a nyitvatartáshoz
A GKI Digital felmérése alapján a vásárlók két tényező miatt kedvelik a csomagpontokat, a partnercégeknél kialakított átvevőhelyeket. A megkérdezett vevők csaknem fele (44%) azt tartja legnagyobb előnyüknek, hogy nem kell a futár érkezési idejéhez alkalmazkodni, és sokan válaszolták azt is, hogy ez a megoldás kényelmes (41%).
„A kutatások szerint a csomagkiszállítás kapcsán a rugalmasságot, kényelmességet és egyszerűséget értékelik leginkább a fogyasztók, ezeket pedig a csomagautomaták ugyanolyan magas szinten biztosítják, mint a csomagpontok – mutatott rá Fagyas Szabolcs. – Ráadásul az automaták esetén még az átvevőhelyek nyitvatartási idejéhez sem kell alkalmazkodniuk. Egy jól felépített hálózat segítségével megoldható, hogy a vásárlók a megszokott útvonalaik mentén, a saját környezetükben, a nekik megfelelő időpontban vehessék át az online rendelt termékeket.”
Előtérbe kerül a fenntarthatóság: napelemes csomagautomaták
A csomagautomaták mellett szól az is, hogy sokkal kevesebb erőforrást is igényelnek, mint a házhozszállítás. Így nemcsak olcsóbban kínálható a vásárlóknak, hanem a környezetet is kíméli, hiszen kevesebb üzemanyagot használnak a futárok egy „címen” több csomagot otthagyva, így is nagyban hozzájárulva az iparág fenntarthatóságához.
Ez pedig nemcsak a vállalatoknak, hanem a végfelhasználóknak is fontos: a GKI Digital azt találta, hogy az online vásárlók több, mint fele (53%-a) igyekszik részletesen tájékozódni a környezetvédelem és a fenntarthatóság témáiról, és csupán 10-ből egy vásárló válaszolta azt, hogy számára ezek a szempontok nem fontosak. A leginkább környezetkímélő megoldások között a csomagautomatákat a második helyre rangsorolták a biciklis futárok után, a válaszadók közel harmada pedig egyenesen a csomagautomatát gondolta a leginkább környezetkímélő megoldásnak.
„A fenntarthatóság nekünk és tapasztalataink szerint a vevőknek is fontos, márpedig a csomagautomaták lehetővé teszik nagy mennyiségű csomag kiszállítását, így csökkentve a szállítási utak hosszát, ezzel pedig a károsanyag-kibocsátást is. A mi csomagautomatáink ráadásul napelemmel működnek – emeli ki Fagyas Szabolcs. – Az infláció, az üzemanyagárak emelkedése szintén felértékeli a rövidebb szállítási utat biztosító fixpontos alternatívákat. Mindez nem jelenti, hogy a házhozszállítás el fog tűnni, de várhatóan a fixpontos kiszállítások felé fog eltolódni a vevők preferenciája.”
Kapcsolódó cikkek
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Új törvény szabályozza a kiberbiztonságot
A Parlament elfogadta a kiberbiztonsági szabályozás új keretrendszerét, a Magyarország kiberbiztonságáról szóló törvényt. A jogszabály új kötelezettségeket is ró az érintett vállalatokra – hívja fel a figyelmet a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda. A jogszabálynak meg nem felelő cég akár 10 millió eurós bírsággal nézhet szembe.
Sikertörténet: a Széchenyi-egyetem exitált drónfejlesztő startup cégéből
A győri Széchenyi István Egyetem jelentős hozzáadott értékkel vállalt szerepet a három éve egy szakmai partnerrel és egy tőkebefektetővel létrehozott ABZ Innovation Kft. eredményeiben, amelynek visszaigazolását a piaci siker jelenti. Az intézmény november végén értékesítette a drónfejlesztéssel és -gyártással foglalkozó startup cégben meglévő tulajdoni hányada jelentős részét.
A Huawei vezeti a globális okosórapiacot az IDC adatai szerint
A Huawei szállította a legtöbb okosórát világszerte az idei első három negyedévben az IDC friss jelentése szerint. A Huawei az egy évvel korábbi eladásaihoz képest 44,3 százalékkal több okosórát adott el, és 16,9 százalékos részesedéssel tartja piacvezető pozícióját az okosórák piacán. A gyártó idén több újdonsággal is megragadta a vásárlók figyelmét, köztük a HUAWEI WATCH FIT 3, a HUAWEI WATCH GT 5 és a HUAWEI WATCH D2 modellekkel.
Sokan féltik otthonukat az elektromos tüzektől
Sokan tartanak az otthonukban keletkező elektromos tüzektől, az ezek elleni védelem kialakításához a többség szakember segítségét kéri – derül ki a Schneider Electric online felméréséből. A kutatás alapján a legtöbben 10 ezer és 100 ezer forint közötti összeget fordítanának arra, hogy lakásuk védett legyen az elektromos tüzektől.