1 százaléknál is alacsonyabb az akadálymentes weboldalak aránya Magyarországon
A Magyarországon üzemelő mintegy 40 ezer weboldal közül alig több mint 100 rendelkezik úgynevezett Dupla A-hoz közeli akadálymentes minősítéssel. Becslések szerint ma fél és egymillió közé tehető azoknak a száma, akiknek problémát jelent a mindennapokban a honlapok használata, ezért is lenne fontos, hogy a weboldalakat kezelők tudatosabbá váljanak. Az Országos IT Megmérettetésen idén minden eddiginél gyakorlatiasabb és általánosabb ismereteket lehet szerezni ebben a kategóriában, ami a múlt évi verseny visszajelzései alapján a második legérdekesebb és egyben óriási hiánypótló téma.
Az élet elengedhetetlen részévé vált napjainkra az internet, hiszen gyakorlatilag bármi megoldható online, szinte sehova nem kell elmennünk ahhoz, hogy megkapjuk, megtudjuk, amit aktuálisan szeretnénk. Sőt, egyre gyakrabban fordul elő olyan, hogy bizonyos ügyeket kizárólag online lehet intézni. A legtöbben természetesnek veszik a honlapok böngészését, de méltatlanul kevés szó esik azokról, akiknek a weboldalak használata néha megoldhatatlan gondot jelent.
Pulay Gellért, az Országos IT Megmérettetés ötletgazdája elmondta, 1 százaléknál is alacsonyabb az akadálymentes weboldalak aránya Magyarországon. Mindössze 100 körül van azoknak a honlapoknak a száma, amelyek a legmagasabb, AA közeli akadálymentes minősítést tudják hozni. Ebből az következik, hogy a legtöbb webes tartalomhoz és szolgáltatásokhoz sokan nem tudnak hozzájutni.
„Hatalmas tévhit, hogy a web-akadálymentesség csak a látásukban akadályoztatott emberek speciális igénye. Rengetegen gondolkoznak úgy, hogy csak a vakokat érinti, és pár ezer ember miatt nem éri meg a weboldalakat, digitális szolgáltatásokat rájuk szabva fejleszteni. Az igazság ezzel szemben az, hogy akár egymillió ember is érintett lehet, hiszen a diszgráfiás, diszlexiás és színtévesztő emberek is akadályoztatva vannak az online világban” – mutatott rá.
„Nemcsak a színbeállítások és a fizetési megoldások szélesítése tesz tényleg akadálymentessé egy weboldalt, hanem számtalan más szempontnak is érvényesülnie kell hozzá. Ezek közül sokat lehet szoftveresen ellenőrizni, míg a többit manuálisan kell megvizsgálni az adott honlap esetében” – magyarázta a verseny Akadálymentes weboldalak kategóriájának feladatait összeállító, nemzetközi minősítéssel rendelkező web-akadálymentességi szakértő, Edelényi Zsolt.
Az ország egyetlen vak humoristája is a kampány mellé állt
Pulay Gellért szót ejtett arról is, a web-akadálymentesítést illetően megfigyelhető egy általános, csendes háttérbe vonulás, a téma érzékenysége miatt ugyanis sokan nem foglalkoznak vele, kellemetlennek érzik azt. Éppen ezért a kategóriát ezúttal megpróbálták a humor oldaláról megfogni az Országos IT Megmérettetésen, és készítettek egy edukatív videót az ország egyetlen vak humoristájával. Sulyok Péter példája egyben lett vicces és figyelemfelkeltő: rámutat arra, miért egyre inkább nélkülözhetetlen, hogy egy honlap akadálymentes legyen.
Amíg a fejlettebb világban már egyre többen és többen szereznek versenyelőnyt akadálymentes weboldalaikkal és alkalmazásaikkal, addig Magyarországon gyermekcipőben járnak az erről szóló ismeretek, ugyanakkor az Országos IT Megmérettetésen egyre népszerűbb ez a kategória, tavaly már több mint 400 versenyző nevezett rá.
A téma különös aktualitását adja, hogy néhány hónapon belül nálunk is ratifikálják az Európai Akadálymentesítési Törvényt (European Accessibility Act), amely 2025-re komoly elvárásokat fog támasztani sok weboldallal szemben.
Pulay Gellért felhívta rá a figyelmet, hogy idén minden eddiginél gyakorlatiasabb és általánosabb ismereteket lehet szerezni ebben a kategóriában, de nem feltétlenül szükséges hozzá fejlesztői ismeret, csupán általános informatikai affinitás és a téma iránt való érdeklődés. Sőt, két évvel ezelőtt a kategóriát egy olyan fiatal versenyző nyerte meg, akinek nem voltak mély előismeretei a témában, de nagyon foglalkoztatta a terület és hajtotta a tanulási vágy, ezért a mellékelt segédanyagokat minden forduló előtt alaposan tanulmányozta. További érdekesség, hogy idén egy korábbi látássérült versenyző lektorálta az kérdéseket.
A kategória nyertese egy 120 ezer forint értékű utalvánnyal lesz gazdagabb és ezzel összesítettben is bekerülhet a legjobb 100 versenyző közé, ahol újabb esélye nyílik egy még nagyobb nyereményre, ott ugyanis sorsolással döntik majd el, hogy a végső győztessel együtt ki utazhat el Brüsszelbe.
Kapcsolódó cikkek
- Az energiakrízis ellenére ragaszkodnak a home office-hoz a munkavállalók
- Elindult Az Év Honlapja 2022 Pályázat!
- Indul a 2022-es ’Az Év Honlapja’ pályázat!
- Tonnákban mérhető a weboldalak karbonlábnyoma
- Magyar anyuka megoldása a felesleges ajándékozásra
- Legközelebbi ügyeleti ellátás, 58 másodperc alatt
- Iránytű a bajban – Elindult a „surgossegi.info”
- Megújult az Euronics webshopja
- Megvannak ’Az Év Honlapja’ 2021 nyertesei!
- Elindult a marketing.hu
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.