Applikáció segít eldönteni, hogy mivel teszteljünk tridémia alatt
Az elmúlt hetekben berobbant a tridémia, azaz a COVID-19, az influenza és az RSV vírusainak együttes terjedése járványszintű méretet öltött. A járványügyi adatok elemzése alapján azonban az látszik, hogy már nem a COVID-19 a vezető fertőzési ok, hanem az influenza és az RSV. Így ma már nem is olyan könnyű eldönteni, hogy mivel teszteljünk. Mostantól a megfelelő antigén teszt kiválasztásában segít a világ első ingyenes mobil és desktop applikációja, a RapiChek VirusChek app.
A múlt héten már több mint 230.000-en fordultak légúti panaszokkal körzeti orvosukhoz az NNK figyelőszolgálata alapján. Egyértelműen látszik, hogy a tridémia időszakában másképp kell gondolkodni a tesztelésről is. Az új applikáció abban segít, hogy a tüneteink alapján vagy akár prevenciós céllal választ kapjunk: valamely kombinált légúti teszttel vagy esetleg továbbra is COVID-teszttel érdemes vizsgálnunk magunkat.
Mivel a három vezető vírusfertőzés tünetei döntően megegyeznek, ezért nehéz megállapítani, hogy melyik vírus támadta meg a szervezetünket. Léteznek kombinált PCR-vizsgálatok, amelyek pontos választ adnak, de az esetek súlyosságának csökkenő száma és a vizsgálat húszezer forint körüli ára miatt jóval kevesebben választják ezt a megoldást, mint korábban a COVID-19-re szakosodott PCR-tesztet. Míg az év első hetében az RSV vezette a fertőzési toplistát, az elmúlt két hétben már egyértelműen az influenza. A COVID-fertőzöttek száma folyamatosan csökkent, igaz, a múlt héten már ismét kis mértékben nőtt. Mindebből az is következik, hogy az elmúlt években megszokott COVID-tesztelésnek ma már korlátozott az értelme, hiszen jóval nagyobb az esélye, hogy influenza vagy RSV fertőzés áll a tüneteink mögött, amelyek nagyon hasonlóak a három vírusfertőzés esetén.
A veszélyeztetettebb csoportok biztonságát növeli a kombinált légúti tesztelés és az új app
A kevésbé súlyos esetekben is, de még inkább a veszélyeztetett csoportokban (két évnél fiatalabb gyermekek és családtagjaik, valamint idősebbek és akut betegséggel rendelkezők és családtagjaik) mostantól minden év novembere és április vége között kombinált antigén gyorsteszteket érdemes használni otthon és az egészségügyi intézményekben is. Május és november között esetleges újabb COVID-járványidőszakokban viszont van még létjogosultsága a hagyományos COVID-teszteknek is. A kombinált tesztek nemrég megjelentek a hazai patikákban. Ezek az influenza A/B, az RSV és a COVID-19 vírussal történő megfertőződést egyetlen tesztkazettában képesek nagy pontossággal kimutatni előbbiek esetében a tünetek megjelenésének napján és még két napig, a COVID-19 omikron vállfaja esetében akár 11 napig is.
Ha a tünetek nagyon hasonlóak, vajon miképp döntsük el, milyen tesztet érdemes használni? Ez korántsem olyan egyszerű, mint gondolnánk. A böngésző alapú, számítógéppel is használható, ingyenes mobilapplikációba csak be kell táplálni a tüneteinket, és az app megmondja, hogy 4 az 1-ben, 3 az 1-ben vagy hagyományos COVID-tesztet érdemes használni. A RapiChek európai képviselője, az A-Lab Pharma szerint az app a preventív jelleggel tesztelők számára is hasznos tanácsot ad néhány rövid, múltbeli és jövőbeni kontaktokat érintő kérdés alapján.
Kapcsolódó cikkek
- Több mint 15 ezren töltötték már le a Kerékpárosbarát alkalmazást
- Szabó Bence a Fishindában látja a horgászat jövőjét
- Magyarországon is kapható a világ első nyilvánosan értékesített professzionális robotkutyája
- Öt hasznos app síeléshez és snowboardozáshoz
- Karácsonykor is életet menthet ez az applikáció
- Mesterséges intelligencia alapú applikáció a terápiás célú étrendekhez
- Magyar csapat változtatja ünnepi hangulatúvá a népszerű alkalmazást
- Mobilalkalmazás a mentális egészség támogatására
- Eljött a mobil korszak: ezek a legfontosabb mobilalkalmazás-tesztelési trendek
- Közösségi befektetéssel robban be Európába az egyedülálló magyar applikáció
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.