Felhőpiac: közel négyszeres növekedés a Baltikumban és Kelet-Európában az évtized végére

forrás: Prím Online, 2023. március 22. 14:13

A gyártás és kereskedelem területén alkalmazott felhőtechnológia piacának árbevétele a Baltikumban és Kelet-Európában évente átlagosan 16,7 százalékkal fog nőni 2022 és 2029 között – állítja a Fortune Business Insights piackutató. Tanulmányukban, amelyet a Microsoft számára készítettek, úgy vélik, hogy elsősorban az Ipar 4.0-ás technológiák elterjedése (mint például a 3D nyomtatás), az ugyancsak erőteljesen terjedő e-mail marketing, az online bevásárlás és az e-kereskedelem, a kiterjesztett és virtuális valóságot alkalmazó technológiák fogják ösztönözni a felhőpiac további bővülését a következő években. Magyarországon a régió átlagánál is nagyobb lehet majd a szektor növekedése, a B2C e-kereskedelem bővülése pedig már 2020-ban a legkiemelkedőbb volt a régióban. A hazai piac további sajátossága a KKV-k hangsúlyos szerepe a felhőpiac növekedésében.

A Baltikumban és Kelet-Európában a gyártó és kereskedelmi szektorban a felhőtechnológiák értékesítéséből származó árbevétel évente átlagosan 16,7 százalékkal fog növekedni 2022 és 2029 között – prognosztizálja a Fortune Business Insights közelmúltban megjelent elemzésében, amelyet a Microsoft megbízásából készített el. A felfutás Kelet-Európában erősebb lehet, elérheti az évi 17,8 százalékos ütemet, míg a Baltikumban valamivel lassabb, 13,6 százalékos bővülés várható az elkövetkező években. A régiós piac teljes árbevétele a 2021-ben regisztrált 9,2 milliárd dollárról mintegy 31,5 milliárd dollárra nő 2029-re, vagyis közel megnégyszereződik.

 

A számos nyilvánosan elérhető adatforrásra építő tanulmány szerint egyfelől az országok egyre jobb digitális felkészültsége és a nagy felhőszolgáltatók több országra kiterjedő európai együttműködése, másfelől a felhőtechnológiai megoldások iránti fokozódó kereslet, a SaaS (Software as a Service) szolgáltatási modell növekvő népszerűsége, az ügyfélkapcsolat-menedzsment megoldások terjedése is mind-mind a piac bővülésének irányába mutatnak.

 

Az e-mail marketing, az egyre népszerűbb online bevásárlás, az e-kereskedelem fejlődése, az olyan fejlett technológiák növekvő alkalmazása, mint az AR/VR (virtuális valóság), az Ipar 4.0 megerősödése – például a 3D nyomtatás meghonosodása a gyártásban –, a feldolgozóipar fejlődése és a PaaS (Platform as a service) szolgáltatási modell elterjedése adhat további lökést közép- és hosszútávon a felhőtechnológia elterjedésének a Baltikumban és Kelet-Európában. A B2C e-kereskedelem bővülése Magyarországon volt a legdinamikusabb 2020-ban a régióban: 35%-kal nőtt ez a szegmens, az utánunk következő Horvátországban 32%, Szlovéniában pedig 21% volt a növekedés.

 

 

A régió vállalatai a legnagyobb arányban Észtországban használják a felhőt – 58%-os arányban -, míg Bulgária, a maga 13%-ával, a sor végén áll. Magyarországon is van még tere a fejlődésnek, hiszen a hazai vállalkozásoknak a 26%-a támaszkodik felhő-infrastruktúrára.

 

A digitalizáció általános szintje szintén Észtországban volt a legmagasabb, miközben Bulgária és Magyarország is inkább a lemaradók között van a tanulmány szerint. Ez részben a digitális technológiák hiányos integrációjára (a vállalatok kevéssé kiterjedten alkalmazzák az új technológiákat a működésük során), illetve a közszolgáltatások viszonylag elégtelen mértékű digitalizációjára vezethető vissza. Az elemzés arra is rámutat, hogy a digitalizáció szintje és egy ország versenyképessége szorosan összefügg egymással. A World Competitiveness Yearbook Észtországot a világ 22-ik legversenyképesebb országaként tünteti fel, míg ebben a rangsorban Bulgária az 53-ik, Magyarország pedig a 39-ik – igaz, Magyarország 2020 óta folyamatosan javítja a pozícióját.

 

A tanulmány szerint a gazdaság digitális átalakulása következtében bekövetkező termelékenységnövekedés 2025-re több mint 9 milliárd dollár többletet eredményezhet Magyarország nemzeti össztermékében, ami a versenyképességére is pozitív hatást fog gyakorolni. 2030-ra a magyarországi munkatevékenységek közel felét (49%) várhatóan automatizálni fogják a felhőhöz köthető innovációk használatával. A paradigmaváltás termelékenységnövekedést, további külföldi beruházásokat hozhat, vállalati felvásárlásokat és összeolvadásokat indíthat el.

 

Az elemzés arra is rávilágít, hogy a KKV-szektor hozzájárulása a felhőpiac bővüléséhez jelentős lesz, hiszen az itt megtermelt árbevétel évente több mint 19 százalékkal fog növekedni a 2022-től 2029-ig tartó időszakban a Baltikumban és Kelet-Európában. A szegmens piaci részesedése a jelenlegi 27%-ról 32%-ra emelkedik majd 2029-re a nagyvállalati szegmens rovására. A magyar piacon még ennél is jelentősebb lesz a KKV-k szerepe, hiszen az általuk generált árbevétel-növekedés 21%-os lesz évente, a piaci részesedésük pedig a mai 30-ról több mint 34%-ra nő 2029-re.

 

Ma már szerte Európában használják KKV-k és nagyvállalatok a Microsoft felhőmegoldásait. A Microsoft a gyártó iparra is kiemelt figyelmet fordít, ezért olyan felhőmegoldásokat fejlesztett – gyakran a vállalatokkal együttműködésben – amelyek kifejezetten ennek a szektornak az igényeire válaszolnak. A pozsonyi (Szlovákia) székhelyű Novy Watch például, olyan okosórákat gyárt, amelyek célja a folyamatok hatékonyságának javítása azáltal, hogy segítenek a vállalkozásoknak kinyerni az adatokból származó információkat. Az órabeállításokat – például a szinkronizálási időket, az óraszámlapot, a képernyő időtúllépését stb. – kezdetben egy SQL-adatbázis tárolja, és az Azure IoT Hub használatával értelmezi. Innentől kezdve a telemetriai adatok, például a pulzusszám, a megtett távolság, a jelzők közötti távolság, a lépésszám és a gyorsulásmérő információi az Azure Cosmos DB-be áramlanak elemzés , majd a Microsoft Power BI-ba adatkezelés és vizualizáció céljából. A felhő automatikusan és rugalmasan biztosít kapacitásokat a nagy számításigényűfeladatok végrehajtására, ami hatalmas előnyt jelent azoknak a vállalatoknak, amelyeknek váratlan adattúllépéseket kell kezelniük.

 

A HERZ Armatura Hungária, az egyik legnagyobb európai szelep- és szerelvény- gyártó cég magyarországi kereskedelmi leányvállalata, az egész IT infrastruktúráját a felhőbe költöztette a közelmúltban. A Dynamics 365 Business Central teljeskörű megoldást biztosított számukra, amely már nemcsak az erőforrástervezésben segíti a céget, hanem dinamizálja a napi munkafolyamataikat és rugalmasságot biztosít a legfontosabb piacaik kiszolgálásához.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

AI fotogrammetriával bővült az Artec Studio 19

A professzionális 3D szkenner megoldásokat gyártó Artec 3D bemutatta az Artec Studio, átfogó 3D szkennelő, adatfeldolgozó, reverse engineering és minőségellenőrzési célszoftver legújabb verzióját. Az AS19-et többek között széleskörű szkenner-integrációval, nagyobb teljesítménnyel és mesterséges intelligencia alapú fotogrammetriával fejlesztették, hogy még jobban megfeleljen a különböző iparágakból érkező szakemberek igényeinek. A szoftver egyik legizgalmasabb újítása, hogy már nemcsak 3D szkenek, de fényképek és videófelvételek alapján is képes 3D modellek létrehozására.

2024. november 24. 15:33

HMD: A szülők fele szerint megváltozott a gyerekük személyisége a telefonhasználattól

A HMD friss kutatásai szerint az okostelefonok negatívan hatnak a fiatalokra. A szülők háromnegyede aggódik a telefonhasználat miatt, és több mint fele úgy érzi, túl korán vásárolt okostelefont a gyerekének. A fiatalok harmada megerősítette, hogy valóban hajlamosabb a szorongásra, amióta telefont használ, de azt is bevallották, hogy túl sok időt töltenek a közösségi médiában.

2024. november 24. 13:58

Ezekből a nyomtatókból 100 millió darabot adott el az Epson

A Seiko Epson Corporation (TSE: 6724, „Epson”) 2010 októberében indította útjára első nagy kapacitású tintatartályos tintasugaras nyomtatóját Indonéziában. 2024-re ezeket a nyomtatókat mintegy 170 országban és régióban értékesítették. Az Epson nagy kapacitású tintatartályos nyomtatóinak összesített globális értékesítése mára meghaladta a 100 millió darabot.

2024. november 24. 12:02

Ötödször is Családbarát Munkahely a Bridgestone

A Bridgestone Tatabánya 2024-ben ismét elnyerte a Családbarát Munkahely címet „Vállalati értékvállalásunk a mindennapokban is jelen van” című pályázatával. A vállalatnál megvalósuló változatos programok és kezdeményezések célja, hogy hozzájáruljanak a kollégák munkahelyi, családi és magánélete közötti egészséges egyensúly megteremtéséhez.

2024. november 24. 10:24

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36