Barátságban élni a mobileszközök online világával, avagy Mobil a családom?
Mobil a családom? címmel országos kampányt indít a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH). A programban az NMHH egyszerű tanácsokkal segíti a családokat a mobileszközök online világa és a családi élet közötti egyensúly megteremtésében.
A program gyakorlatias és játékos ötletekkel szólítja meg a szülőket és a gyermekeket: például tartsunk rendszeresen mobileszközmentes családidőt, alkossuk meg közösen a mobileszközök használatának házirendjét és beszélgetéseinkből ne hagyjuk ki az online térben szerzett élményeinket sem. A tanácsok az NMHH nmhh.hu/mobilacsaladom honlapon jelennek meg.
A programot az NMHH június 9-én a Thália Színházban mutatta be. A kampánynyitó rendezvényen Dr. Koltay András, az NMHH elnöke az online gyermekvédelem fontosságát hangsúlyozta a hatóság munkájában. „A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnál egyre többet foglalkozunk az online világ gyermekeinkre, médiafogyasztásunkra, tanulásra, viselkedésünkre, vagyis az életünkre és kultúránkra gyakorolt hatásaival. Látjuk, hogy a szabályozói szerepkörön túl is tennünk kell a gyermekvédelemért, kiváltképp a digitális tér szolgáltatásaival kapcsolatban. Ezért indítjuk el a mai napon Mobil a családom? címmel a családoknak szóló nyári kampányunkat” – mondta nyitóbeszédében az elnök.
Az NMHH a Momentán Társulat közreműködésével, egy rendhagyó „családi színpadi játék” keretében mutatta be a programot. A színpadon az improvizatív színház eszközeivel elevenedtek meg azok a mindennapos családi élethelyzetek, amelyek a túlzott mobilhasználat, a videojátékfüggőség vagy a gyermekeket érő online zaklatások problémáival szembesítenek. A színházi jeleneteket az NMHH gyermekvédelmi szakértői kommentálták, majd egy-egy „újrajátszás” keretében a művészek előadták a helyes, követendő gyakorlatot is.
A tanév végével az iskoláskorú gyermekek a szokásosnál is kitettebbek a digitális eszközeiknek. A Mobil a családom? kampány ezért 2023 nyarán hétről hétre újabb tanácsokkal segíti a családokat például a digitális otthon házirendjének kialakításában, digitális környezetünk ápolásában. Arra biztatnak, hogy tudatosabban éljünk jogainkkal az online térben, ne engedjük, hogy a mobilalkalmazások uralják a családi életet. Bátorítanak, hogy bízzunk egymásban, vigyázzunk egymásra és mutassunk jó példát otthon is. A program végére megtanulhatjuk, hogyan tudja a család naponta legalább egy órára, hetente egy napra, évente egy hétre kikapcsolni a mobileszközöket a családi életből.
A hatóság első három, már most elérhető tanácsa a gyermekek digitális biztonságáért a következő:
- Figyeljünk szeretteinkre!
Felelősek vagyunk egymásért! Ha együtt a család, üljük körül az asztalt, és beszélgessünk! Keressük egymás tekintetét, és figyeljünk egymásra! A mobileszközök várhatnak.
- Bízzunk egymásban!
Beszélgessünk az online térben szerzett jó és rossz élményeinkről. Próbáljuk megérteni egymás digitális életét. Osszuk meg tapasztalatainkat gyermekeinkkel!
- Játsszon együtt a család!
Ha egy családtag vonzódik a videójátékokhoz, próbáljuk ki együtt a játékot! Alkossunk néhány közös szabályt a videójátékok használatára, és tartsuk is be azokat!
Az NMHH célja, hogy a tanácsai nyomán elinduló beszélgetések ráirányítsák a figyelmet a családok digitális egészségének és médiatudatosságának fontosságára az iskoláktól az online médián át a családi ebédlőkig.
Kapcsolódó cikkek
- Az Apple TV+ tartalmait vizsgálta a Médiatanács
- A magyar rádiók zenei repertoárját vizsgálta az NMHH
- A gyermekeket érő folyamatos pénzügyi nyomás veszélyeire hívja fel a figyelmet az NMHH
- Online tartalomfogyasztási szokásokat vizsgált az NMHH
- Elkészült az éves INHOPE-jelentés
- Pontosabb kép a gyermekek digitális életéről
- Az online platformokról elérhető tudás összegzésére törekszik az NMHH új honlapja
- NMHH: kevesebb szolgáltatáskiesést hozhat a távközlésbe a mesterséges intelligencia
- AZ NMHH-kutatásából kiderült, hogyan változott az üzleti távközlési piac
- Médiatudatosság és gyermekvédelem: médiakonferencia az NMHH szakembereivel Szombathelyen
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Így készüljünk az ünnepi online-rohamra
Az ünnepi szezon közeledtével egyre többen böngészik a webáruházak kínálatát. A korábbi évek tapasztalatai alapján karácsony előtt többszörösére emelkedik a rendelések mennyisége, különösen a Black Friday-t követően. A futárszolgálatok is készülnek az év legforgalmasabb időszakára.
Irodai és költséghatékony perifériákkal újít a Sandberg
A változatos számítástechnikai- és mobiltartozékairól ismert Sandberg bemutatta új, modern igényeknek megfelelő irodai egerét, valamint Saver sorozatú, jack csatlakozós headseteit. Ezekkel a termékekkel a Sandberg a modern irodák számára kínál költséghatékony megoldásokat a márkától megszokott minőséggel és 5 év garanciával.
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.