Gyermekjogok világnapja: Az Internet Hotline a digitális gyermekjogokért dolgozik
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolgálata, az Internet Hotline (IH) november 20-án, a gyermekjogok világnapján szeretné felhívni a figyelmet arra, hogy a gyermekjogok a digitális térben is érvényesek, és e körben minden gyermeket megillet a biztonságos online környezethez való jog. Az IH 2011 óta több mint 17 000 bejelentést kezelt, amelyeknek egy része a nagyobb közösségimédia-felületeket érintette, ezért fontos eszköz a szolgálat kezében, hogy a partnerségnek köszönhetően az érintett platformok az IH jelzéseit prioritásként kezelik. A jogsegélyszolgálat azon dolgozik, hogy megelőzze és csökkentse az online ártalmak kockázatát, és segítséget nyújtson a bekövetkezett jogsértő helyzetek megoldásában.
Az Internet Hotline hatékonyságát erősítik a különböző online platformokkal kialakított partnerségei, az úgynevezett Trusted Flagger partnerprogramok, amelyek keretében az IH ma már együttműködik a Meta, a YouTube, a Google és a TikTok, valamint 2023 júniusa óta a Discord munkatársaival is.
Az Egyesült Nemzetek Szervezete 1989. november 20-án fogadta el a Gyermek Jogairól szóló Egyezményt (a továbbiakban: Gyermekjogi Egyezmény), amely összefoglalja azokat a minimumjogokat, amelyek minden gyermeket megilletnek. Azóta minden évben november 20-án ünnepeljük a gyermekjogok világnapját. Reagálva a megváltozott, gyors ütemű technológiai változásokra és az évek során kialakult digitális szokásokra, 2021-ben megjelent a Gyermekjogi Egyezmény 25. számú Általános Kommentárja (a továbbiakban: Kommentár), amely elismerte, hogy a gyermekek jogai a digitális környezetben is érvényesek. A Kommentár útmutatást ad arról, hogy a gyermekeket megillető jogok milyen módon biztosíthatók az online térben is: hogyan játszhatnak, tölthetnek időt úgy az interneten, hogy ne sérüljön – többek között – az erőszak és a kizsákmányolás elleni védelemhez való joguk, a káros, nem megbízható online tartalmaktól való védelemhez való joguk, és élhessenek a szabadidőhöz és játékhoz, a magánélethez, valamint az információhoz való jogukkal is.
Az IH egyik eszközét a hatékony segítségnyújtáshoz a jól kiépített partnerségei jelentik, amelyek lehetővé teszik a nagy közösségimédia-platformokkal való közvetlen kapcsolattartást. Ennek keretében a szolgáltató egyedi kommunikációs csatornát tart fenn megbízható bejelentő partnerei számára, és kiemelt moderátori figyelmet biztosít a tőlük érkező jelzéseknek.
Az IH 2021 februárja óta tagja a TikTok Community Partner Programjának, ami azért kiemelt jelentőségű eredmény, mert a platform felhasználói között nagyon sok gyermeket találunk, akik naponta akár több órát is eltölthetnek TikTok-videók megtekintésével. Emellett a szolgálat része a Meta, ennek körében a Facebook és az Instagram, valamint a Google és a YouTube partnerprogramjának is.
Az IH 2023 júniusában elsők között csatlakozott a Discord Trusted Reporter elnevezésű programjához. A Discordot jellemzően gamerek, azaz online videójátékosok használják abból a célból, hogy zökkenőmentesen tudjanak egymással kommunikálni a játék közben is különböző csevegőszobákban. A platform rendkívüli népszerűségnek örvend, világszerte havonta több mint 150 millió aktív felhasználóval rendelkezik, akik jelentős arányban kiskorúak. Az IH bejelentései között először 2022-ben jelent meg a platform, köztük főként olyan jelzések, amelyekben a Discordon elérhető, gyermekkel szembeni szexuális visszaélést rögzítő tartalmakat sérelmeztek. Emellett a tapasztalatok azt mutatják, hogy a platform és az azon belül, akár a videójátékoktól függetlenül is létrehozott csevegőszobák nyújtotta anonimitás azt a veszélyt is magában hordozza, hogy rossz szándékú felnőttek könnyen a gyermekek közelébe és egyúttal bizalmába tudnak férkőzni, majd az online behálózás részeként – többek között – intim felvételeket csalhatnak ki tőlük.
Az IH azon dolgozik, hogy az internet biztonságosabb hely legyen, és a felhasználók, köztük a gyermekek is, megbízhatóbb online környezetben gyakorolhassák jogaikat, veszélytelenül játszhassanak, cseveghessenek és kikapcsolódhassanak.
Azonban, ha mégis sérelem éri őket online, akkor is van hová fordulniuk. Itt lehet bejelentést tenni: https://nmhh.hu/internethotline/
Kapcsolódó cikkek
- Mást bántani nem menő címmel jelent meg az NMHH új kiadványa
- Figyelemfelhívó plakátokon biztatják segítségkérésre a gyermekeket
- Black Friday és karácsony – mire figyeljünk az online vásárlásnál?
- Az NMHH kiadta az idei Médiapiaci Jelentését
- Újabb eljárást indít a Médiatanács a Rádió 1 szolgáltatójával szemben
- Hazánkban is egyre elterjedtebb csalási módszer a phone number spoofing
- Digitalizáció a nyelvtanulásban: a tanári jelenlét még mindig elengedhetetlen a sikerhez
- Tízből négy magyar az online filmekkel és sorozatokkal kapcsolódik ki
- Lejárt a felkészülési idő, ideje megfelelni a DSA-nak
- Az NMHH Internet Hotline-ja megjelenik az ENSZ Menekültügyi Főbiztossága kiadványaiban
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.