Ezek voltak 2023 online hívószavai
Pápalátogatás, törökországi földrengés, a Wagner-csoport zendülése, izraeli–palesztin háború, Suhajda Szilárd halála – egyebek között ezek a témák kötötték le leginkább a hírolvasók figyelmét 2023-ban. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) online média használatáról készült éves elemzéséből az is kiderült, hogy kevesebbet neteztünk tavaly, mint 2022-ben.
A magyar online média kínálatát 2022-ben naponta átlagosan 4,2 millióan keresték fel, ez a szám 2023-ra 3,9 millióra csökkent. Napi szinten 64 millió oldalt nyitottak meg – egy olvasó körülbelül 16 hírt, blogbejegyzést, időjárás-jelentést, menetrend-információt vagy éppen szórakoztató tartalmat keresett fel 24 óra alatt. Az applikációkkal és a külföldi oldalakkal együtt a teljes netes választékra napi 5,5 millióan voltak kíváncsiak. Megközelítőleg 23 milliárdszor kattintottak magyar oldalakra, ez 11 százalékkal marad el a megelőző év 26 milliárdjától. Ennek egyrészt az az oka, hogy 2022-höz képest kevesebbet neteztek a magyarok, azaz a teljes internetes forgalom visszaesett. A másik – kevésbé jelentős – ok, hogy számos felhasználó átvándorolt külföldi oldalakra.
A rovatok olvasottsága és a legfontosabb események
A kifejezetten hazai hírekkel foglalkozó rovatoknál nagyjából napi másfél millió oldalletöltés volt jellemző. 2023. március 11-én egy tragikus esemény 3,2 millióra tornázta fel az értéket: az M1-es autópályán történt balesetben negyvennél több gépjármű ütközött össze. Április végén Ferenc pápa három napot töltött hazánkban, az esemény első napja 2,8 millió kattintást generált. Szeptemberben újból egy tragikus esemény foglalkoztatta a netes olvasókat: egy esztergomi robbantás Kónya Gábor Lajos főhadnagy és az elkövető halálához, valamint nyolc rendőr és három tűzoltó sérüléséhez vezetett. A hírhez 3,3 millió oldalletöltés kapcsolódott.
A nagyvilág eseményei iránti figyelem február 6-tól vett lendületet. Ezen a napon a hajnali órákban földrengések sújtották Törökországot és Szíriát. A későbbi események – mentés, holttestek felfedezése, magyar csapatok részvétele, részvétnyilvánítások – több mint egy hétig irányították az olvasók figyelmét a külföldi hírekre. A Wagner-csoport június 23-án kezdődött lázadása az átlagos napi 1,9 milliós megtekintést 5,9 millióra növelte. Október 7-én az izraeli—palesztin háború került a hírcentrumba, a megrendítő történések körülbelül másfél héten keresztül fenntartották az érdeklődést.
A sporteseményeket tekintve a magyar labdarúgó-válogatott győzelmeit felkapta a média, azonban az év legtöbb érdeklődőjét vonzó beszámoló sajnos egészen másról szólt: Suhajda Szilárd hegymászó a Csomolungma megmászási kísérletekor életét vesztette. Az augusztus 19-től 27-ig Budapesten megrendezett atlétikai világbajnokság eseményei és a magyar sportsikerek szinte a verseny teljes ideje alatt fenntartották a sport iránt lelkesedők olvasási kedvét.
Ezektől volt hangos a magyar netes közbeszéd
A híroldalak, internetes magazinok, a televíziós csatornák, a nyomtatott sajtótermékek, de még a rádiók sem engedhetik meg maguknak, hogy ne legyenek jelen a közösségi médiában. A legtöbbet olvasott bejegyzések alapján állt össze 2023 hírkalendáriuma:
Január: Baumann Péter rendőr halálra késelése; a férfi kézilabda-válogatott hazai győzelme Izland ellen; pennaháború az Aranybulla című sorozat 1,2-es IMDb-s értékeléséről.
Február: a Deák téren megkéselt 18 éves fiú halála; törökországi és szíriai földrengések és az azt követő mentőakciók.
Március: 3-0-ás magyar győzelem a Magyarország—Bulgária labdarúgó Eb-selejtezőn; a törökországi és szíriai földrengések utáni mentések.
Április: Vágó István halála; Ferenc pápa magyarországi látogatása.
Május: Suhajda Szilárd, Lang Györgyi és Tina Turner halála.
Június: Szoboszlai Dominik Liverpoolhoz igazolása; Rákay Philip nyílt vitái, párhuzamosan több témában.
Július: Szoboszlai Dominik Liverpoolhoz igazolása; magyar sportsikerek; egy ferencvárosi pad színváltó históriája.
Augusztus: a Budapesten rendezett atlétikai világbajnokság eseményei; magyar győzelem a férfi vízilabda-világbajnokságon; Szoboszlai Dominikot méltató posztok.
Szeptember: újabb magyar sportsikerek; Szoboszlai Dominikot ünneplő posztok; a Törökországban egy ezer méter mély barlangban megsérült kutató mentőakciójában kulcsszerepet játszó magyar barlangászok és barlangász orvosnő.
Október: a magyar labdarúgó-válogatottal kapcsolatos hírek; Gáspár Győzőről szóló posztok.
November: a magyar labdarúgó-válogatottal kapcsolatos hírek.
December: Szoboszlai Dominikot dicsérő posztok; karácsonnyal, szilveszterrel kapcsolatos bejegyzések; a magyar labdarúgó-válogatott kisorsolt Eb-csoportja, a meccsek időpontjai és helyszínei.
A hírportálok, valamint a nézettebb tévék, hallgatottabb rádiók és olvasottabb újságok hivatalos Facebook-oldalainak posztjait más szemszögből is vizsgálta az NMHH. Minden hónap száz legnépszerűbb bejegyzésének szövegelemzése megmutatja, hogy milyen szavakat preferálnak az újságírók. Toronymagasan vezet a magyar, de az élet, a sport, a válogatott, a család és Európa is felkerült a listára.
A teljes tanulmány az NMHH honlapján, a Kutatások menüpontban érhető el.
Nyitókép: Freepik
Kapcsolódó cikkek
- A biztonságos internet napján megjelent az NMHH új szülői kiadványa
- Az NMHH az elégséges internetről végzett piackutatást
- Elkészült az éves INHOPE-jelentés
- A valótlanságoktól, vírusoktól és az álhírektől is félnek a magyar internetezők
- Ezektől volt hangos a magyar netes közbeszéd
- Új stratégiát hirdetett az NMHH a Biztonságos internet világnapja alkalmából
- A legtöbb pénzt az internetre költjük, de a tévé előtt töltjük a legtöbb időt
- Aggasztó a helyzet: már tízévesen több órát „tiktokoznak” a gyerekek
- Aggályos internetes reklámokra hívja fel a figyelmet az NMHH
- Rohamosan terjednek a gyermekeket veszélyeztető online kihívások
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.