A valóságshow-gyártás kulisszatitkait mutatja be az NMHH friss tanulmánykötete

forrás: Prím Online, 2024. október 16. 20:28

Már elnököt is adhatott Amerikának napjaink egyik legvitatottabb műsorformátuma, a második aranykorát élő valóságshow. A műfaj már megnevezésében a leplezetlen valóságot ígéri a közönségnek, de valójában erősen szerkesztett műsorszámot kínál, amelynek alapvető céljai is homályosak. Friss kiadványában a ValóVilág 11 tudományos igényű elemzésével mutatja be a reality-gyártás világát a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatudományi Intézete.

A valóságshow-készítés fontos médiagazdaságtani funkciója a sztárgyártás – olvasható a kötetben. Ezen műsoraikban a kereskedelmi médiumok legyárthatják saját celebjeiket, akiket utána különféle egyéb produkcióikban is tovább futtathatnak, amíg egy következő valóságshow ki nem neveli a hírességeik újabb generációját. A szereplők azonban hosszú távon többnyire mégsem tudnak mit kezdeni a hirtelen jött ismertségükkel – bár időnként egy-egy reality-szereplő valóban képes meglovagolni a hirtelen jött népszerűségét. Hazánk egyik legismertebb ilyen szereplője VV Majka, vagyis Majoros Péter volt a ValóVilág első évadából, aki hirtelen ismertségére építve mára egy, az egykori villalakói szerepétől teljesen elkülöníthető zenei karriert is befutott.

 

Nemzetközi kitekintésben Donald Trump amerikai elnökké válásában is nagy szerepe lehetett annak, hogy előtte számos valóságshowban szerepelt, többek között a „The Apprentice” című –Magyarországon jelenleg „Az álommeló” néven futó– üzleti realityben, amely kidomborította a nézők és későbbi szavazók előtt Trump minden olyan képességét, amely mind egy sikeres üzleti, mind egy sikeres politikai vezetőnél elengedhetetlen.

 

A kötet kiemeli, hogy a reality-műsorok időről időre fontos közéleti témákra is ráirányíthatják a figyelmet: az alkotók az 1990-es évektől rendszeresen beemeltek a műsoraikba olyan figyelemre érdemes topikokat, mint a kisebbségi jogok kérdése vagy a HIV-vírus terjedése. A médiumok ezeket az izgalmas és gyakran megosztó témákat természetesen elsősorban a nézettségük növelése érdekében mutatták be, de vitathatatlan, hogy ezzel hatékonyan formálták a társadalom valóságérzékelését és a kulturális közbeszédet.

 

nmhh.hu

 

A kiadvány felidézi, hogy a reality-gyártás a 2010-es években háttérbe szorult, de kiemeli, hogy napjainkban a második aranykorát éli: mind a gyakran megújuló műsorkínálatot követelő közönség, mind a Covid-járvány a viszonylag könnyen, olcsón és gyorsan előállítható, izolált környezetben és kevés ember bevonásával leforgatható produkciók felé terelte a média- és a streamingszolgáltatókat. A tartalomgyártók így ma is előszeretettel készítenek reality-műsorokat, a ValóVilág sokéves nézettségét elemezve mégis az látható, hogy a műsor televíziós népszerűsége óriási mértékben beszakadt: a 2002-es indulás óta a milliós napi nézőtábora százezer fő alá csökkent. Ennek hatására a műsor 2014-15-ös évada már az RTL másodcsatornájára szorult, az aktuális széria egy jelentős része pedig az online térbe került. Az RTL internetes felületeinek látogatottságát vizsgálva látható, hogy az online közvetítések rövid távon ugyan növekedést hoztak, de az ingyenes időszakot követően az online térben is visszaesett a látogatottság és csak időszakosan, egy-egy jelentősebb esemény idején tudott újra emelkedni.

 

Ugyanakkor a multiplatformos tartalomkihelyezés, a televízió mellett a streaming felületeken és a közösségi platformokon történő megjelenés, az új formai vagy műfaji keretbe helyezett tartalmak újracsomagolása sikeresen terelte a nézőket a socialmédia felületeire, erősítve a közösségi-televíziózást.

 

Elemzést olvashatunk a műsorban megjelenített fizikai és verbális agresszióról is, valamint azon esetekről, amikor a szereplők megalázó helyzetbe kerültek. Azt is megtudhatjuk, hogyan jelenítette meg a nemi szerepeket a showműsor, milyen társadalmi üzeneteket közvetítettek ezzel a készítők és hogyan próbálták maximalizálni a nézettségüket e témák behozatalával. Olvasható a valóságshow-szereplők sorsára és életüknek alakulására fókuszáló írás is, a kötet utolsó munkája pedig a műsorok szereplőire és műsorvezetőire fókuszálva elemzi a ValóVilág 11 és a BeleValóVilág műsorát.

 

A kiadvány újdonságszerűségét emeli, hogy számos szövege olyan fontos kérdéseket boncolgat, amelyeket hazai vizsgálat célirányosan mindeddig nem válaszolt meg. A kötet így nem csak kommunikációs szakemberekhez és médiatudósokhoz szól, hanem mindenkihez, aki szeretné közelebbről is megismerni és megérteni a kortárs médiakultúra és médiagazdaság aktuális jelenségeit és változásait.

 

A kötet az alábbi link segítségével ingyenesen letölthető.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Seco Machine Library azonnali forgácsolási adatokat ajánl a felhasználóknak

A Seco bemutatott egy innovatív webalapú eszközt, amely termékspecifikus, azonnali, kiváló minőségű forgácsolási adatokat ajánl az ügyfeleknek a gépadataik alapján. A Seco Machine Library leegyszerűsíti az adott gépekhez megfelelő szerszámok azonosítási, beszerzési és optimalizálási folyamatát.

2024. november 6. 16:31

Januártól a 4iG Csoport 'One' márka alatt egyesíti távközlési kereskedelmi szolgáltatásait

Utolsó szakaszához érkezik a 4iG Csoport távközlési portfóliójának teljes megújítása, illetve egységesítése. A cégcsoport sajtóeseményen jelentette be, hogy 2025. január 1-jétől kivezeti a magyarországi piacról a Vodafone, a DIGI, az Antenna Hungária és az Invitech márkákat, és a társaságok ezt követően egységesen One márkanév alatt nyújtják lakossági és vállalati távközlési szolgáltatásaikat. 

2024. november 6. 15:43

Átformálják a villamos hálózatokat a Schneider Electric Enlit Europe-on bemutatott újdonságai

Az európai villamos hálózat mintegy 40 százaléka több mint 40 éves, ezért jelentős változtatásokra van szükség, hogy képesek legyenek integrálni az új technológiákat, kezelni a növekvő mennyiségű megújuló forrásból származó energiát és kiszolgálni a jövőbeli fogyasztói igényeket. A Milánóban megrendezett Enlit Europe 2024 kiállításon a Schneider Electric számos innovációt mutatott be, amelyek támogatják a hálózatok üzemeltetőit, hogy megfeleljenek a legújabb kihívásoknak. 

2024. november 6. 14:58

A magyar ipari dróngyártás Európa csúcsán

Exkluzív eseményen mutatták be október 30-án az ABZ Innovation Kft. legújabb fejlesztésű drónját, amely jelentős előrelépést jelent a hagyományos tisztítási módszerekkel szemben. Az új technológia különösen alkalmas épületek homlokzatai, tetők, ablakok, valamint napelemek hatékony és biztonságos tisztítására. A drón nagynyomású vízsugár-technológiával hatékonyan és biztonságosan végzi el a nehezen hozzáférhető felületek alapos tisztítását.

2024. november 6. 13:20

Kyndryl: generatív mesterséges intelligenciával a kiberbiztonságért

Sok vállalat két fő kérdéssel küzd: Hogyan tudjuk kihasználni az AI és a generatív AI eszközöket kiberbiztonságunk érdekében? E mellett hogyan akadályozhatjuk meg, hogy ugyanezek az eszközök több kockázatnak tegyenek ki minket, tehát fegyverként fordítsák őket ellenünk? A Kyndryl egyrészt globálisan is felmérte a „2024 Kyndryl Readiness Report” – című jelentésében számos vállalat informatikai felkészültségét, másrészt megoldásokat javasol. A cég szerint öt alapvető stratégiával előzhetjük meg a potenciális kibertámadásokat. 

2024. november 6. 11:45

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Törj be a digitális élvonalba: Nevezd ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 5. 11:59

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

2024. október 28. 18:06

Megnyitott a Vatera Galéria, a válogatott műtárgyak új platformja

2024. október 22. 15:25

Egy év alatt 45 milliárd forintot loptak el tőlünk a digitális bűnözők

2024. október 15. 16:51