Ki vigyáz az adataidra, ha te nem? – a magyarok 90 százalékánál már próbálkoztak online csalók, adathalászok
Találkoztál már az online térben adathalászokkal? Estél már áldozatául vírusoknak, hackereknek? Ismered az online veszélyeket és védekezel is ellenük? Az ESET biztonsági szoftverek hazai forgalmazója, a Sicontact Kft. 2024 októberében ezeket a kérdéseket tette fel generációs attitűdkutatása során. Jó hír, hogy az online veszélyek ismertsége egyre magasabb és egyre többen védekeznek a tudatosság mellett védelmi szoftverekkel is – de még bőven van tennivalónk.
Rengeteg csalás, átverés vesz bennünket körül változatos formában: e-mailben érkező spamek (kéretlen levelek), böngészés közben felugró ablakok, de megtalálható mindez a közösségi médiában is. Sajnos egyre gyakrabban mobil eszközökön, SMS útján is érkeznek átverések, vírusok. A kéretlenül terjedő üzenetek gyakran valamilyen hamis indokkal - problémás csomagunk érkezett, lejárt közüzemi számlánk van, parkolási büntetést kaptunk, vagy valamilyen banki értesítésre hivatkozva - egy mellékelt rosszindulatú linket kínálnak fel és a nagyobb hatás érdekében sürgetnek, fenyegetnek, vagy valamilyen vonzó akciós lehetőséget ígérnek. Ilyen esetekben jön jól egy megfelelő, biztonságos és folyamatosan frissülő vírusvédelmi megoldás.
Bárki összeszedhet fertőzött fájlokat az üzenetküldőkön, találkozhat csalásokkal a közösségi oldalakon, lehet romantikus csalás vagy webkamerás megfigyelés áldozata, tévedhet adathalász felületekre, akár banki belépéskor is – ilyenkor általában egy rossz kattintás is elég, hogy bajba kerüljünk.
Manapság, amikor a mesterséges intelligencia alapú rendszerek – például a ChatGPT – már nyelvileg, nyelvtanilag sokkal jobb minőségű szövegeket tudnak generálni a világ minden nyelvén, egyre több magyar nyelvű csalás érkezik hozzánk. Ezek változatos témakörökben próbálják félrevezetni a gyanútlan felhasználókat: a csomagküldés mellett például hamis állásajánlatokat is kínálnak.
Sokan hallottak a leggyakoribb csalástípusokról
A kutatásból az derült ki, hogy a magyarok jól tájékozottak a csalásokkal és visszaélésekkel kapcsolatban, mindössze a megkérdezettek 1 százaléka mondta azt, hogy semmilyen típusú online vagy telefonos visszaélésről nem hallott még. A válaszadók közel háromnegyede hallott már a csaló telefonhívásokról, az egyes korosztályok magas arányban ismerik az adathalász e-maileket, az sms-es átveréseket, és a válaszadók fele az online piacteres átverésekről is hallott már. A webkamerán keresztüli megfigyelést a fiatalabb korosztályok fele ismeri, míg az 50 év felettieknek csak a negyede hallott róla. A romantikus csalásokat az idősebb, 60-69 éves korosztály sajnos a legalacsonyabb arányban (27%) ismeri, ami azért probléma, mert ennek a csalásformának épp ez a korosztály a leggyakoribb célpontja.
Az emberek nagy része találkozott már csalóval
Nem csak hallottak, sokan találkoztak is már online veszélyekkel: az ESET kutatása szerint a megkérdezettek 90 százalékánál már próbálkoztak valamilyen online átveréssel, támadással. A megkérdezettek több mint felét e-mailben vagy sms-ben próbálták átverni adathalász linkekre való irányítással, 40 százalékuk pedig kapott már kétesnek tűnő telefonhívást állítólagos bank vagy cég nevében. A társkereső oldalakon és az online piactéren történő támadásokkal kevesebben találkoztak, de ennek oka az is lehet, hogy ezeket az alkalmazásokat, weboldalakat csak egy szűkebb felhasználói réteg veszi igénybe. Romantikus csalásra legmagasabb arányban a 60-69 éves korosztályt próbálták behálózni.
Sokakat sikerült átverni
A kutatásban résztvevők közel fele esett már áldozatául valamiféle online csalásnak vagy támadásnak. Legnagyobb arányban arról számoltak be, hogy vírusos lett a számítógépük vagy telefonjuk, de ugyanennyien vannak azok is, akiknek a jelszavát vagy fiókját lopták el. Minden tizedik embert ért már anyagi kár is, a legmagasabb arányban (18%) a 60-69 éves korosztályt.
Biztonságban érezzük magunkat a neten – de tényleg biztonságban is vagyunk?
Annak ellenére, hogy ennyien találkoztak már online csalási kísérlettel, a válaszadók 71 százaléka biztonságban érzi magát az interneten, mert úgy gondolják, hogy megteszik a szükséges óvintézkedéseket. Azonban csak a válaszadók harmada érzi magát biztonságban amiatt, mert az óvatosság mellett védelmi programot is használnak. A fiatal, 16-29 évesek körében vannak a legtöbben azok, akik nem használnak védelmi programot, mert úgy gondolják, hogy saját maguk is ki tudják szűrni a gyanús dolgokat.
A különböző csalási módszerek egyre ismertebbek, ami jó hír, hiszen a tájékozottság fontos a védekezéshez. Az internet azonban rengeteg láthatatlan veszélyt is rejt, amelyekről keveset hallani és amelyek ellen az óvatosság önmagában nem elég. Az ESET kiberbiztonsági szakértői szerint sok olyan digitális veszély van, amit csak a megfelelő védelmi szoftver tud kiszűrni. Egy teljesen ártalmatlannak tűnő, de valójában vírusos weboldal is ellophatja az adatainkat, de a webkameránk védelme, a biztonságos online bankolást, vásárlást támogató funkciók és a zsarolóvírusok elleni védelem is része kell, hogy legyen egy modern hatékony védelmi szoftvernek.
Csizmazia-Darab István, az ESET termékeket forgalmazó Sicontact Kft. kiberbiztonsági szakértője szerint már csak a kártevők magas száma miatt is nagyon nehéz feladat lenne, hogy saját magunktól felismerjük mindet: az AV Atlas adatai szerint 1,4 milliárdnál is több egyedi kártékony kód van jelenleg a világon. Bár fontos a megjelenő hibajavító frissítések mielőbbi lefuttatása, a külső adathordozóra való rendszeres mentések elvégzése és persze a biztonságtudatos hozzáállás is, ám emellett a védelmi szoftver futtatása minden platformon elengedhetetlen alapja a megelőzésnek és a védekezésnek.
Karácsonykor érdemes digitális értékeink biztonságára is gondolni, most kedvezményes áron vásárolhatók meg az ESET otthoni védelmi csomagjai!
Kapcsolódó cikkek
- Az ESET HOME Security legújabb verziója új és továbbfejlesztett funkciókkal véd a személyazonosságlopás, az adathalászat és más fenyegetések ellen
- Az ESET Magyarországon is elérhetővé tette az ESET Servicest, amely többek között biztosítja a gyors, felügyelt EDR (XDR) szolgáltatást is
- NFC adatokat továbbító Androidos kártevőt fedezett fel az ESET kutatócsoportja
- Hogyan védhetjük ki a gyakori Booking.com átveréseket?
- A kék halál képernyőn túl: miért ne hagyjuk figyelmen kívül a szoftverfrissítéseket?
- ESET kiberfenyegetettségi jelentés: egyre gyakoribb a mesterséges intelligencia és a deepfake a támadásokban
- A kiberbűnözők piszkos játéka: 9+1 kibertámadás a sport világából
- Minden második magyar internetező volt már áldozata kibertámadásnak
- Használjuk okosan az egészségügyi alkalmazásokat!
- Már a gyerekünk hangján követelnek tőlünk pénzt: hogyan kerülhetjük el, hogy csalók áldozatává váljunk?
Biztonság ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Minden századik magyart érintett már idén pénzügyi csalás – mutatjuk, hogyan úszhatod meg!
Egyre kifinomultabb pénzügyi csalásokkal szemben kell felkészülni. Ez csak akkor lehet eredményes, ha a felhasználók is tudatosabbak, és nem engednek a csalók trükkjeinek.
Karácsony körül is fokozottan figyeljünk a biztonságra
Közelegnek az ünnepek, készülünk a pihenésre, de még egy utolsó hajrá vár valószínűleg mindenkire. Fontos, hogy ilyenkor vigyázzunk magunkra és telefonunkra is, a HONOR pedig pár egyszerű, de a biztonság szempontjából kifejezetten hasznos tippel próbálja segíteni a felhasználókat.
A K&H élen jár az IT hatékonyság mérésében
A banki szektorban egyedülálló módszerrel monitorozza fejlesztéseit és méri az IT fejlesztések hatékonyságát a K&H. Ezt a tevékenységét saját maga, házon belül látja el, amivel szintén egyedülállónak számít a piacon. Az ún. Fast Function Point módszertan segítségével a K&H folyamatosan feltárja a fejlesztési folyamatok és rendszerek optimális működésére épülő fejlesztési pontokat, a költséghatékonyságot és a projektek komplexitását, ezzel lehetőséget adva, hogy szakemberei innovatív fejlesztéseket valósítsanak meg a visszajelzések alapján.