Kereskedelmi rádiók: under construction

Gréczi Emőke, 2001. április 10. 23:21
Ha végigszörfözünk az FM-en, olyan szélesnek tűnik a választék, hogy nem tud az ember betelni vele. Kábé tíz kereskedelmi rádió maradt a múltkor méltatott két országos (Sláger, Danubius) után. Honlap viszont lényegesen kevesebb.
Őrülten nyomkodjuk az autóban a rádió csatornakereső gombjait oda-vissza, tobzódunk, hogy az adók már-már egymást érik, ahogy a mesés Nyugaton tíz évvel ezelőtt. Akkor nem győztünk betelni a kínálattal (nekünk csak a Kettőtől ötig jutott hétfőnként, középhullámon), most pedig egykedvűen lapozunk, ha valahol túl sok a duma, ha idegesítő a dj, ha nem érdekelnek a kisgazda hatalmi harcok, ha unom vagy utálom az aktuális nótát. Megyek tovább, mert van még bőven. Ha egyik sem tetszik, akkor bennem van a hiba. Bár...

Csak domain

Nem könnyű megtalálni az egyes rádiók arcát, az egy-két-három preferált mellett a többi valahogy összemosódik, lejátszanak egy tízéves dalt, és már azt sem tudjuk, hogy nosztalgiaadó-e, vagy korszerű, mai muzsikát játszik. Hogy komoly energiákat fordít a hírszerkesztésre, vagy csak a médiatörvényben előírt szükséges rossznak tartja. Kik vezetik egyáltalán: műsorvezetők vagy dj-k? Okosak, fazonok, amatőrök vagy profik?

Ember nincs, aki napokat szánna mindegyikre, hogy megismerhesse a műsorstruktúrát, kedvenc hangot válasszon, elfogadja hitelesnek a híreket, ráadásul megjegyezze, hogy mikor lehet rá számítani. Egész órakor, előtte-utána két perccel vagy pontosan, esetleg öt perccel előbb, negyedórával később, netán véletlenszerűen? Mi a hír: napi politika, sztárok élete, horrorkatasztrófák, vagy csak a traffipaxra helyezik a hangsúlyt? Nem mindegy, ha az ember érdeklődik, és választani akar.

Gondolhatnánk, erre jó az internet. Korábban mindössze annyi infót kaphattunk egy rádióadóról, amennyit a telefonkönyv közölt. Most meg itt a világháló, és azonnal virtuálisan összebarátkozhatunk a dj-kkel, jelentkezhetünk mindenféle játékra, kívánhatunk, amennyi a klaviatúránkon kifér, cseveghetünk hasonszőrűekkel, és egyáltalán: megtudjuk, hogy kik csinálják nekünk mindezt.

Gondolhatnánk, ha a domainnév megvételén túl bármit is tettek volna ezért az üzemeltetők! Mert ha valamelyik, esetleg kettő éppen átalakítás alatt áll, rendben. Na de ennyi?

A nagy üvegvisszaváltó

Először mégiscsak a kivételekről essen szó! (E sorok írójának kizárólag a fővárosban fogható adókhoz van szerencséje, ezért ezek oldalait kereste fel.) A Juventus (www.juventus.hu) tiszta sor, száz éve működik, volt idejük oldalt kreálni. Tulajdonképpen megfelel a célnak, bár egy idegen logó a címlapon valamiért sokkal nagyobb méretű és hangsúlyosabb, mint a rádió ismert papagája. Biztosan így szerződtek, hát istenem. A hét vicce: "Mi van a nagy Üveghegyen túl? A nagy üvegvisszaváltó." Az oldalsó menüsorból kiválasztott rovatok a középső oszlopban nyílnak, az itt található linkek pedig elmésen kigyűjtve felkerülnek az oldal tetejére. Így lehet, hogy bonyolultnak tűnik, de szemtől szemben ötletes. Egyébként friss és üde, valóban napi anyagok, aktuális programok és ajánlatok találhatók rajta. A "Munkatársak" között pedig mások mellett a "Juventus Reggelt" is köszönthetjük. A szülők mit gondolkodhattak a névválasztásnál!

A legjobb oldala kétségtelenül az Est FM-nek (www.estfm.hu) van, bár háromból nem kunszt. Azt tudjuk jól, hogy az Est konszern nagy gondot fordít a webes fejlesztésekre és a marketingre, ezért tőlük az elvárható minimum egy remekbe sikerült honlap. (A bejelentkező oldalon előbukkanó VAN! felirat lehet, hogy azoknak az olvasóknak szól, akik ezt megelőzően számos kereskedelmi rádió honlapjára mondták előzőleg, hogy NINCS.) A 98,6-os pontozótábla több ízben előkerül, például a műsorvezetők is tartják a kezükben, csak akkor bűnügyi nyilvántartás azonosítójaként. A címlapon egy bácsi fogja, aki vagy azonos a Liszt Ferenc téri éjszaka pótolhatatlan virágárusával, vagy nagyon hasonlít rá.

Egy másik Nesta

A műsorvezetők a fotók alatt saját szöveggel mutatkoznak be, a lágy nőiestől az állati brutálisig. Csakhogy egy idő után egyre kevesebb dolgot árulnak el magukról, és mintha cikiznék azt a helyzetet, hogy nekik itt vallani kell. Nem tudni, ki érzi magát kínosabban, aki kicsit "agytevősen" néma marad, vagy aki komolyan vette a felkérést, és tényleg írt magáról. Nem hiszem, hogy ez annyira megerőltető lett volna... A dj-k például már csak a képüket rakták fel azzal, hogy nem jut eszükbe semmi. Nulla információ alapján mindössze annyi világos, hogy ez a Nesta nem Alessandro, sajnos. (Gyengébbek kedvéért: a világ talán legjobb, de biztosan a legszebb hátvédje.)

A letöltések az MP3-ra koncentrálnak, a Best of és az MP3 rovatban is. A Szabódó család részei ugyancsak elolvashatók. Egy kis profizmus: letölthetők a rádió kampányához kapcsolódó képek, videók és szignálok, az Archívumban pedig a róluk írt cikkek olvashatók, és nemcsak a dicsérő szavak.

Nagy volt a kísértés, hogy téglának álljunk az Ízlésrendőrségbe, de nem sikerült a jegyzőkönyvet úgy kitölteni, hogy jó legyen nekik. (A kulcsszavakból ítélve a kérdéseket 30 év körüliek állították össze 30 év körülieknek.) Így nem nyithatunk Fórumot, legfeljebb olvashatjuk a többiekét. Annyira nem is csigáznak fel a "Mit ettél ma?" és egyéb témák, ráadásul többségüket ugyanaz nyitotta. Neki ezek szerint sikerült megfelelni az Ízlésrendőrség elvárásainak.

Kis lépés a frekvencián, nagy lépés a valóságban: Pannon rádió (www.pannonradio.hu). Hogy hol lehet a hivatalos oldal, azt nem tudjuk, mert a fenti címen a nem hivatalos található. Az üdvözlő szöveg a következő: "Üdvözöllek vándor, ez itt a Pannon rádió nem hivatalos honlapja." Majd következik Radnóti Miklóstól a Töredék, valamiért, azután nincs tovább. Mindez számos kérdést felvet, de ezekre most nem keresünk választ.

Kvázi netrádió

A Tilos rádiónak (www.tilosradio.hu), szegénynek, kezd az internet lenni az igazi hazája. Erre is rendezkedtek be a rengeteg letöltési lehetőséggel. Minden oldalon mintegy segélykiáltásként az elérhetési lehetőségek, illetve a hallgatható anyagok, letöltésre utaló linkek kapják a hangsúlyt. Ez vonatkozik a dj-k oldalára is, ahol emberről emberre haladva egyre kevesebb infót olvashatunk, viszont annál több mixet raktak fel, hiszen egy dj-ről mégiscsak ez mondja el a legtöbbet.

Már csak a Civil rádió mutatkozik meg (www.civilradio.hu), bár ez inkább egy szervezeti, szerkezeti bemutató. Az adót egy alapítvány működteti, és lényegében csak rétegműsorokat ad. De olyan sokat és olyan sokan, hogy iszonyatosan hosszúra sikerült szinte minden oldala. A munkatársak rovata valamiért a Team nevet kapta, pedig úgy általában igyekeznek nem a dj-s stílust képviselni. Mindenesetre a Team - nem volt türelmünk megszámolni - legalább száz nevet tartalmaz, és még ezzel sem elégedettek, mert polgári szolgálatosokat várnak. Hát nem egy klasszikus értelemben vett kereskedelmi rádió, már ebből is látható.

Gyorsan fussunk végig a többieken! A Roxy rádió (www.roxy.hu) csak hallgatható. A Rádió1 (www.radio1.hu) szintén. Az Inforádió (www.inforadio.hu) ígéretes, szép háttér, de még semmi. A Klubrádió (www.klubradio.hu) készül, mindezt egy végtelenül hosszú oldalon. A Star FM (www.star.irisz.hu) ugyancsak túró, szép háttérben ronda vörös négyzet, rajta a csüggesztő elutasítás. És egy régi motoros, a Rádió Bridge, ahogy a többi: UNDER CONSTRUCTION...

Kulcsszavak: rádió onlineszolg

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36