Sikeres újraélesztés

Új BAANásmód

Fekete Gizella, 2001. április 13. 20:22
Hosszú életű lesz, akinek halálhírét keltik – remélik ma már joggal a 2000 augusztusa óta 100 százalékban Invensys-tulajdonban lévő, de nevét továbbra is megtartó Baan új vezetői, munkatársai és nem utolsósorban felhasználói. Komoly szerepe van ebben a Baan vonatozásában gyakran alkalmazott "innovatív" jelzőnek. Nem is az elemzésekben a legjobbak között szereplő termékkel, inkább a vállalatvezetéssel akadtak gondok. Ám az Invensys-fúzió után a csődközeli helyzetből mára újra nyereségessé vált a Baan. Minderről egy bécsi road-show kapcsán írunk, amelyen az internetes világ kiszolgálására kifejlesztett termékcsalád, az iBaan is bemutatkozott. A magyar résztvevők a Baan mellett a nehéz években is kitartó hazai disztribútor, a Datorg Team Kft. vendégei voltak.
Mielőtt az új termékcsalád legmarkánsabb jellemzőire kitérnénk, tanulságos végigfutni a cég és a termék eddigi életciklusán. Az 1982-ben megjelent, akkor MRP-ként definiált termékcsomagot (BMCS) 1984-ben követték az első Unix-megoldások, majd 1990-től Triton márkanéven ismerte meg a piac az első ERP-verziót. Az 1992-es nyílt kliens/szerver architektúra bevezetést 1994-ben a DEM (Dynamic Enterprise Modelling) követte. A termelésirányító rendszer új változatának 1995-ös piacra dobásával egyidejű márkanévváltás óta a termék a cég alapítóinak nevével megegyezően Baanként ismeretes, a 95-ös volt a IV-es verzió.

Két évvel később integrálták a termékbe az ügyfélkezelést (CRM) és az ellátásilánc-menedzsmentet (SCM), majd 1998-ban bemutatkozott az e-business alkalmazások első generációja. Az 1999-es integrált Baan nagyvállalati megoldásokat követően – ekkor már köztudottak voltak a cég anyagi nehézségei – a termékben mindvégig hívő szakemberek újabb fejlesztésekbe kezdtek. Immár az Invensys tulajdonában, de a megszokott márkanév alatt 2001-ben meg is jelent a rendelésorientált beszállítói láncokban az internet alapú együttműködést támogató iBaan termékcsalád.

2000 áprilisától a Németország, Ausztria, Svájc és Közép-Európa alkotta régió minden országában nyereségesé vált a Baan. Ráadásul az e-business és az SCM területén is folyamatosan növekszik forgalomrészesedése. A régióban az átvételt követően az új ügyfelek száma a 30-at is meghaladta, többek között a hallókészülékekkel foglalkozó Siemens Audiologie is a Baant választotta e-sales megoldásként.

A felhasználóknak adható gyors válaszok és a rendelésorientált gyártás lehetőségét megteremtő új termékcsaládjuk, az iBaan az Invensys Software Systems – a gyártás területén a cég egészét átfogó – internet alapú megoldás ajánlatába is illeszkedik. Az ERP, CRM, SCM és e-business területén továbbfejlesztett, integrált Baan-termékpaletta jól ütemezett piacra dobását az ARC és a Gartner előrejelzései is alátámasztják. Ezek szerint a gyártás területén várható 7-10%-os IT-kiadásnövekedésből 2001-ben az ERP-re 5-10%-kal, a CRM/SCM-re több mint 20%-kal, az integrált megoldásokra, a konzultációra pedig 20-30%-kal esik több a korábbiaknál. És persze a támogatást, továbbfejlesztést garantáló, háttérként szolgáló cég stabilitása is derűlátásra ad okot.

A Baan hagyományos piacának számító termelővállalatok ma – gazdasági szükségből is – szeretnék minél szorosabban az értékláncba integrálni vevőiket és beszállítóikat. Ugyanakkor az egyedi igények szerinti megrendelések könnyű kielégítését biztosító folyamatokban gondolkodnak. Ezt támogatja a három elemből álló iBaan termékcsalád Collaboration, vagyis webes alapon együttműködő, elektronikus kereskedelmet preferáló tagja. Mindezt a B2B-folyamatok vezérlésén túl a katalógusokat, az ajánlattételi folyamatokat és az aukciókat is lefedő funkcionalitással.

Az Information Portal a több helyről származó információk egységes megjelenítéséről, míg az OpenWorld a különböző szoftverek (CRM, SCM, e-Com, ERP, BIS) integrálásáról gondoskodik. Személyre szabható az üzleti partnerek, a beszállítók és a felhasználók együttműködésére szolgáló információmegjelenítő felület. Az új és régi szoftverek pedig – platform, alkalmazás, üzleti folyamatok vagy adatok szintjén – az OpenWorlddel integrálhatók. Felhasználóik közül a hollandiai székhelyű, 20 millió feletti ügyfélszámú európai kommunikációs vállalat, a KPN az iBaan OpenWorldön keresztül köti össze Baan-termékeit többi alkalmazásával, de azt használja. folyamatautomatizálásra és az alkalmazások gyors implementálására is.

A terméket az e-megoldások mellett elkötelezett IBM is felvette internet alapú alkalmazáskínálatába.

A piackutatók sem fukarkodnak az elismeréssel. Joh Moore, az ARC alelnöke például az új termékkel kapcsolatban így fogalmaz: "Úgy tűnik, az Invensys egy ékszert talált, és nekem abból, amit idáig az új termékcsaládból láttam, az a benyomásom, hogy ez így is van."

Kulcsszavak: Baan Datorg Team +céginfo

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36