A legtöbb kamasz a weben keres választ intim kérdéseire

MTI Sajtóadatbank, 2015. december 13. 16:29

Bár tízből hét a szüleitől várná el, hogy felvilágosítsák a szexuális életről, kérdéseikre mégis inkább az interneten keresnek választ vagy a barátaikhoz fordulnak.

Ez derül ki az Iskolamarketing és a Free Association 14-19 éves fiatalokkal készített legfrissebb online felméréséből. Megjegyezték azt is, hogy 2016 januárjától új, interaktív tananyag segíti a középiskolai tanárok szexuális felvilágosító óráját. A fiatalok 72 százaléka látott már pornót, sőt a fiúknál ez az arány eléri a 86 százalékot - derül ki a felmérésből. Bede Zsuzsa klinikai szakpszichológus, szexuálpszichológus szerint a pornográf tartalom rombolja a tinédzserek valós önképét, és torzítja a szexuális viselkedési normákat, sőt köze lehet ahhoz, hogy minden ötödik tizenévesnek volt már rossz szexuális tapasztalata - áll a közleményben.

Négyszer annyi az interneten szexuális tartalmak után kutató fiú, mint a lány. A lányok még tini korukban is gyakrabban fordulnak szexuális kérdéseikkel szüleikhez: 57 százalékuk fordul a szüleitől vár választ, míg a fiúk alig 37 százaléka.

A felmérés szerint a szexuális élet elkezdése a legtöbb fiatal szerint 15-17 éves korban "időszerű", és a kamaszok kevesebb mint harmada véli, hogy a 18. életév betöltése a vízválasztó. A válaszadók mindössze 17 százaléka gondolja, hogy a szexhez szerelem is szükséges, és alig 3 százalékuk hisz abban, hogy az első szexuális együttléttel a házasságig kellene várni. A 14-19 éves fiúk 56 százaléka, lányok 42 százaléka van már túl az első szexen.

A nem kívánt terhesség megelőzésére a 10-ből 9 kamasz az óvszert tartja a legalkalmasabbnak, de a fogamzásgátló tablettát is körülbelül ennyien választják. A szexuális életet élő lányok 96 százaléka, a fiúk 86 százaléka próbálta már az óvszert, ám nem tartják mindenhatónak a szexuális úton terjedő betegségek megelőzésére. A válaszadók 98 százaléka szerint vagy a fiúk dolga, vagy közös feladat az óvszer beszerzése, és csak alig néhányuk véleménye, hogy ez kifejezetten a nőkre tartozik.

A nem kívánt terhesség "megoldásaként" a fiatalok 73 százaléka az abortuszt választaná. A korcsoportba tartozó lányok 37 százaléka járt már nőgyógyásznál, míg a fiúk közül csak minden 10. volt urológiai vizsgálaton.

Csak a megkérdezett kamaszok fele vallott úgy, hogy az iskolai kereteken belül hasznos információt kapott a szexuális kérdéseivel kapcsolatban. A 14-19 évesek nagyon bizalmatlanok a tanáraikkal, a vizsgált információforrások közül a pedagógusok a sor végén állnak: a fiatalok 64 százaléka egyáltalán nem szívesen fordulna hozzájuk kérdéseivel.

Bede Zsuzsa szerint jól látják a tinik, hogy a család feladata lenne felkészíteni őket a nemi szerepekre, de a szemérmesség, valamint a szülők "én is enélkül nőttem fel" attitűdje nem sokat változott az elmúlt időszakban, ezért még nagyobb felelősség hárul az iskolákra.

A szexuálpszichológus a közleményben hozzátette: "a megfelelő tartalmú és nyelvezetű internetes oldalakon túl az iskolai tréningjellegű foglalkozásokon lehet leginkább hatni a fiatalok szexuális fejlődésére."

Az Iskolamarketing Kft. diákok, pszichológusok és pedagógusok bevonásával egy olyan - iskolai kereteken belül használható - interaktív szexuális felvilágosító foglalkozássorozatot dolgozott ki, amelynek célja, hogy ledöntse a tanárok és a diákok közötti kommunikációs gátakat - írták. A tanulók bevonásával, beszélgetésekkel és aktív szerepvállalásával megvalósuló foglalkozások kiemelt szempontja a motiváció felkeltése a további információk megszerzéséhez - jegyezték meg. Az elkészült tananyag decemberben jut el 400 középiskolába.

Ezenkívül elindult egy oldal, ahol a kamaszok a nemi érésükről, a szexualitásról, a nem tervezett terhességről, valamint a nemi betegségekről olvashatnak kifejezetten a számukra összeállított tartalmakat. Folyamatosan bővülő kérdés-válasz lista és szexuálpszichológiai tanácsadás is segíti majd a fiatalokat.

A Free Association Research Kft. és az Iskolamarketing 2015 októberében végzett online kérdőíves kutatást a 14-19 éves fiatalok körében. A kutatás reprezentálja az adott korcsoportba tartozó fiatalokat nem, kor, régiók és településtípusok szerint.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Podcastok forradalma: Így lesz 2025-re Magyarországon is a marketing egyik leghatékonyabb eszköze a „tévés rádióműsor”

A márkák és mikrofonok találkozása évek óta az egyik legdinamikusabban fejlődő marketing terület. Iparági becslések szerint csak az Egyesült Államokban 135 millió ember hallgat havonta legalább egy podcastot, de az online műsortípus hazánkban is kétévente duplázza a népszerűségét. Most nagyjából 1,5 millió magyar, azaz a netezők 20 százaléka követ valamilyen podcastot rendszeresen. Közülük egyre többen nézik is azokat! Az AllSet Media január 21-én publikált „Magyarországi social media előrejelzés 2025” jelentésében a saját adataira alapozva úgy becsüli: idén akár 30-40 százalékkal is nőhet a videó alapú céges kommunikáció.

2025. január 25. 15:43

AI Act megfelelőség – A vélt versenyelőnyből súlyos bírság lehet, ha nem tartjuk be a szabályokat

Az AI-technológiák jelentős előnyöket kínálnak a vállalatok számára, ugyanakkor helytelen használatuk súlyos következményekkel is járhat. Az Európai Unió mesterséges intelligencia rendelete alapján 2025. február 2-tól akár 35 millió eurós vagy az éves globális árbevételük 7 százalékának megfelelő bírságot jelenthet a tiltott AI-tevékenységet végző vállalatok számára. A szabályozásnak való megfelelés védelmet nyújt a bírságokkal és reputációs károkkal szemben.

2025. január 25. 13:51

K&H gyorshívás: havi 24 ezer hívást indítanak az ügyfelek a bank appján keresztül, már több mint 7 éve

A K&H ügyfelei havonta több mint 24 ezer hívást kezdeményeznek a bank mobilalkalmazásán keresztül. A pénzintézet ügyfelei 2018 szeptembere óta élhetnek ezzel a biztonságos ügyintézési lehetőséggel, amelynek során az ügyfélszolgálattal való beszélgetéshez semmilyen azonosító sem szükséges.

2025. január 25. 12:06

Szigor vagy rugalmasság: mi kell a sikeres digitalizációhoz?

Rövid távon a feladatfókuszú vezetés, hosszú távon a kapcsolatorientáltság növelheti a digitalizációban fejlődni kívánó szervezetek üzleti teljesítményét – állapítja meg a Budapesti Corvinus Egyetem kutatócsoportjának friss tanulmánya. 

2025. január 25. 10:25

Hasznos funkciók, amikre a HONOR használja a mesterséges intelligenciát

A technológiai világ, így a mobilpiacnak is egyik legnépszerűbb és részben legkevésbé értelmezett funkciója a mesterséges intelligencia (angolul Artificial Intelligence, AI). A legújabb HONOR készülékek is alkalmazzák, és a legapróbb dolgoktól nagyobb kaliberű lehetőségekig terjed használatuk. Bár a legtöbben vagy a ChatGPT-re, vagy épp a gyakran kellemetlen, generatív AI-jal készített „realisztikus”, „hatujjú” képekre gondolhatnak, a megoldások ennél sokkal árnyaltabbak. Alább pár példa, ahol a HONOR készülekekbe épített AI megkönnyíti a felhasználói élményt.

2025. január 24. 19:40

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Rekordárbevételt ért el az LG 2024-ben

2025. január 23. 19:26

9 év után új elnök az IAB Hungary élén

2025. január 16. 18:01

A retail média felrobbanthatja a hirdetői piacot

2025. január 14. 18:15

A Continental új technológiája látványos módon jelenít meg tartalmakat a járművek oldalablakain

2025. január 9. 12:54