A magyar netezők háromnegyede óvja tudatosan bankkártya adatait
Az internetlefedettség és a digitalizáció terjedése miatt fénykorát éli a cyberbűnözés, az online visszaélések, melyek egyre nagyobb fenyegetést jelentenek nemcsak a cégek, hanem a magánszemélyek számára is. Ezzel párhuzamosan azonban úgy tűnik, a tudatosság is egyre inkább előtérbe kerül, hiszen a magyar netezők háromnegyede tesz valamilyen óvintézkedést bankkártya adatai védelme érdekében, a felhasználók közel kétharmada pedig készít biztonsági mentést digitalizált adatairól – derül ki a Generali Biztosító biztonságtudatosságot felmérő, reprezentatív online kutatásából.
Személyes adataink, jelszavaink, PIN-kódjaink, dokumentumaink és privát fényképeink védelme egyre nagyobb jelentőséggel bír, hiszen anyagi értelemben is hatalmas károkat okozhat, ha ezek illetéktelen kezekbe kerülnek. A biztonságtudatosság fontosságára hívja fel a figyelmet a Generali Biztosító, melynek friss kutatása rámutat, hogy a 18-75 év közötti internetezők közül minden második veszítette már el valamely digitalizált adatát. Ennek elsődleges oka, hogy tönkrement az adathordozó, melyen ezeket az információkat tárolták, a válaszadók egytizede pedig vírus- vagy zsarolóvírus támadás áldozata lett.
A felmérésben résztvevők többsége arról számolt be, hogy számítógépére, laptopjára, illetve okostelefonjára menti le a személyes adatait, viszont több mint egytizedük (12%) még mindig kizárólag a nyomtatott papírban bízik, ha adatai biztonságáról van szó. Felhőszolgáltatást pedig csupán a válaszadók közel egyötöde (18%) választ.
Viszonylag egyszerű, de nagyon hasznos praktika adataink védelmében, ha időről-időre biztonsági mentést készítünk. A Generali felmérésében résztvevők közel kétharmada (62%-a) teszi ezt meg rendszeresen, elsősorban valamilyen külső adattárolót – pl. pendrive-ot, vagy külső merevlemezt – használva ebből a célból. A kutatásból az is kitűnik, hogy elsősorban a nők, az 50 év felettiek, az alapfokú végzettségűek és a vidéken élők kevésbé elővigyázatosak ebben a tekintetben.
A netezők háromnegyede óvja tudatosan kártyaadatait
A bankkártya adatokkal való visszaélések egyre nagyobb teret nyernek, éppen ezért kell kiemelt figyelmet szentelnünk annak, hogy óvjuk ezeket az információkat. A Generali Biztosító felmérése szerint a magyar internetezők nem állnak rosszul ezen a téren, hiszen háromnegyedük (74%) tesz valamilyen óvintézkedést kártyaadatai védelmében, leginkább úgy, hogy nem adják illetéktelenek kezébe bankkártyájukat és/vagy napi vásárlási limitet állítanak be. Ennél professzionálisabb megoldásokat, mint például az adatlopás elleni fizikai védelem, azonban viszonylag kevesen alkalmaznak. A kutatás továbbá arra is rávilágít, hogy elsősorban az alapfokú végzettségű, 30-49 közötti korcsoportba tartozó, falvakban élő nők azok, akik semmilyen módon nem óvják bankkártya adataikat.
A felmérésben résztvevők közel egytizede (8%-a) számolt be egyébként arról, hogy már visszaéltek bankkártya adataival, továbbá az is kirajzolódik, hogy elsősorban azokra jellemző az elővigyázatosság, akiket ért már korábban valamilyen kellemetlenség.
A közösségi médiában is fontos az elővigyázatosság
Az utóbbi időben egyre több botrányos eset világított rá arra, hogy a közösségi média milyen kiváló táptalaja a személyes adatokkal való visszaéléseknek. Éppen ezért fontos, hogy ezen a téren is elővigyázatosak legyünk. A Generali kutatása arra mutat rá, hogy a netezők közel 60%-a tudatos közösségi média felhasználó, hiszen korlátozza azok körét, akik személyes adataihoz és megosztott tartalmaihoz hozzáférhetnek. Viszont a válaszadók közel harmada (28%) kizárólag az alapbeállításokat alkalmazza, és nem használ semmilyen biztonsági beállítást személyes profiljában. Az alacsonyabb szintű biztonságtudatosság elsősorban a 40 év felettiekre, a nőkre, a felsőfokú végzettséggel nem rendelkezőkre, illetve a falvakban élőkre jellemző.
Az igazán tudatosak cyberbiztosítást is köthetnek
Elővigyázatossággal sokat tehetünk azért, hogy ne legyünk visszaélés áldozatai, a Generali pedig idén nyártól már speciális cyberbiztosítást is kínál, mely lakásbiztosítás mellé köthető. Több, mint ezer ügyfél döntött már úgy, hogy ily módon is védekezik a cybertámadások, adatlopás, illetve online visszaélések ellen.
A cyberbiztosítás négy területre terjed ki:
- Biztosítási szolgáltatás vehető igénybe bank- és hitelkártyával, valamint személyes internetes hozzáférési adatokkal való visszaélés esetén.
- A Generali ügyfelei számára elérhető IT távsegítség többek között az operációs rendszer biztonságos telepítésére, WIFI beállítására terjed ki, segítséget nyújt egy vírustámadás esetén.
- A választható adathelyreállítási szolgáltatás az adatok visszanyerésében segít.
- Lehetőség van továbbá jogvédelmi szolgáltatást választani, ami akkor nyújt jogi segítséget, ha sérül a cybertérben ügyfelünk érdeke: azaz információs bűncselekmény áldozata lesz, személyiségi jogai sérülnek, vagy webes úton kötött szerződéssel kapcsolatosan van jogi vitája.
Az érdeklődők az elérhető szolgáltatásokról és az igénybevételi lehetőségekről a Generali honlapján tájékozódhatnak.
Kapcsolódó cikkek
- Az MKB Bank az Európai Kiberbiztonsági Hónap kapcsán is a kibercsalásokra figyelmeztet
- Otthoni okoseszközeink akár a város víz- vagy áramellátását is veszélyeztethetik
- Ne csak védekezzünk, az elhárításra is készüljünk!
- Top 10 kiberveszély, ami fenyegeti a vállalatod
- Mindig van új a nap alatt
- A kiberbűnözők nem vakációznak
- Bemutatkoznak a mobil szörnyek – I. rész
- Az Olympic Destroyer visszatért
- Lakossági cyberbiztosítási termékkel lépett piacra a Generali Biztosító
- Újabb kémprogramot lepleztek le a Kaspersky Lab kutatói