Átalakuló vezetői szerepek: ilyen egy jó főnök most
Az elmúlt hónapok gyökeresen megváltoztatták életünket és munkánkat. A digitalizáció és a home office robbanásszerű terjedése, illetve a jelenlegi átmeneti helyzet új, eddig ismeretlen kihívásokat teremtett – és teremt folyamatosan. Ez a vezetők szerepét is a korábbitól eltérő megvilágításba helyezte: egészen mást jelent ma jó vezetőnek lenni, mint néhány hónappal ezelőtt. A Profession.hu szakértője bemutatja, hogyan változtatta meg az új helyzet a vezetői szerepeket.
„A jelen helyzet olyan, mint egy komplex, sokismeretlenes, ráadásul folyamatosan változó egyenlet. A bizonytalanság lett a biztos pont, amire vezetőként nem könnyű reagálni, mégis elengedhetetlen” – összegzi a helyzetet Szigeti Nikoletta, a Profession.hu munkaerőközvetítéssel foglalkozó üzletágának, a Profession Servicesnek a vezetője. Az új helyzet új vezetői kompetenciákat igényel: a motiváció, a kommunikáció és a csapatszervezés lettek a legfontosabb kulcsszavak. A változás mindenkit érint, bár természetesen iparágtól és cégtől is függ, hogy milyen mértékben alakul át a vezetői szerepkör és a felelősségvállalás. Ma az együttműködés elsődleges alapja a bizalom és stabilitás – ennek megteremtése lett a vezetők elsődleges feladata.
Következetesen és átláthatóan kommunikál
Az új felállás következetes, átlátható kommunikációt követel meg a felső- és középvezetőktől egyaránt, miközben a határokat és szabályokat folyamatosan újra kell definiálniuk. A legtöbb home office-ban dolgozó iroda életlében általánossá váló videós megbeszéléseknek köszönhetően „jelenleg mindannyian egy lépéssel beljebb vagyunk egymás életében, láthattuk egymás lakását, családját, ami egyrészt egy láthatatlan bizalmi szálat is teremt, azonban óriási kihívásokat is rejt. Az egyébként is sérülékeny munka-magánélet egyensúly most kiemelt figyelmet érdemel, vezetőként példát kell mutatnunk” – mutat rá Szigeti Nikoletta.
Egy jó vezetőnek a digitális térben is éreznie kell, a csapata esetében meddig tart a jótékony kontroll, illetve a törődés, és hol fordul át mindez zavaró, feszültséget keltő számonkérésbe. „Úgy gondolom, a helyzet igazi pozitív hozadéka, hogy aki eddig bizalmatlan volt a kollégáival, az most megtapasztalhatja, hogy másképp is lehet eredményes a munka, ami akár szervezeti szinten is hozhat változásokat: a munkaidőről a teljesítményre helyeződhet a fókusz, az ezt lekövető bérstruktúra pedig a dolgozói motivációra is hatással lehet” – állítja a szakember.
Beszélget, visszajelez, új módokon motivál
A beszélgetés és visszajelzés fontosabb, mint valaha: amikor mindenki az irodában ül, olykor elég lehet egy mosoly vagy pillantás is. Most viszont kizárólag akkor szerezhet egy vezető információt beosztottjainak hangulatáról, motivációjáról, az esetleges nehézségeiről és szükségleteiről, illetve adhat számukra visszajelzést, ha beszélgetést kezdeményez velük valamilyen platformon. „Jelenleg a sikerek száma is kevesebb, vagyis amellett sem mehetünk el szó nélkül, ami korábban magától értetődőnek számított” – teszi hozzá a vezető.
Az alkalmazottak motiválásának módja is megváltozott: például március előtt a home office és a kibővített internetcsomag komoly ösztönző erővel bírt, ma már ezek a munkavégzés engedhetetlen elemei. Új eszközökre van szükség annak megfelelően, hogy jelenleg mi szolgálja a munkavállalók jóllétét. Vizsgáljuk meg, mi hiányzik most a legjobban a kollégáknak, és arra induljunk el, de közben ne akarjunk jobban beavatkozni az életükbe, mint amennyi valóban motiválóan hat rájuk!
A kihívások hálójában persze azt is ajánlott tudatosítani, hogy a vezető is ember: neki is van magánélete, esetleg családja, vagyis úgy kell elérhetőnek és kiszámíthatónak lennie, hogy ő is egyensúlyban maradjon, mert csak így tud helytállni jelenlegi szerepében.
Alkalmazkodás az ismeretlenhez
A Profession.hu következő online konferenciáján is a változásokhoz való alkalmazkodásé lesz a főszerep, a jelen helyzet kihívásairól és megoldási lehetőségeiről egyaránt szó esik majd. 2020. június 10-én, 16 órai kezdettel megváltozott világunkról, hatékony visszatérési stratégiákról, a változások pszichológiai oldaláról, a munkáltatói felelősségről és segítségnyújtásról, illetve a 2008-as válságról is beszélgetnek majd HR vezetők és tanácsadók. A konferencia részletes programja ide kattintva olvasható, a részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött.
Kapcsolódó cikkek
- Könnyű préda a családi vállalkozás a kiberbűnözők számára?
- A magyar döntéshozók kétharmada robogna tovább a digitális transzformáció útján
- Minden változik a home office miatt?
- A COVID-19 vírus hatása a digitalizációra
- Home office és a mögötte rejlő nehézségek
- Online konferenciát tartott az Okos Jövő Innovációs Klaszter
- Digiméter: A digitalizáció mércéje KKV-k számára
- A koronavírus digitalizációs forradalmat hozott a magyarországi vállalatoknál
- A home office-ban is továbbképzik magukat IT területen a dolgozók
- Tématerületi Kiválósági Program online Workshopja az ELTE-n
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.