A történelem vízi nagyágyúi
Viking hosszúhajók, a királynő masszív gályái, légpárnás hajó és versenygalleon – csak, hogy néhányat említsünk a történelem legendás vízi hadászati eszközei közül. Vajon mi tette őket sikeressé vagy épp mi miatt buktak el? Ki vagy kik voltak azok a híres, esetleg hírhedt személyek, akik megalkották, sőt, akik működtették ezeket a hajókat?
A Viasat History Hadihajók című dokumentumsorozatának második évada minden érdekességet felsorakoztat, amit tudni érdemes ezekről a járművekről, sőt kapitányaikat, köztük Sir Francis Drake-et is tüzetesen bemutatja. Ízelítőként pedig íme néhány tény a történelem vízi nagyjairól:
- A viking hosszúhajók koruk legmodernebb hadieszközei voltak: a tölgyfából készült jármű merülése kicsi volt, így utasai gyorsabban haladhattak és a sekély vízben az ellenséges terület mélyére is képesek voltak behatolni. Volt olyan hajó, amely a Szajnán egészen Párizsig eljutott, de a Földközi-tengert és az Atlanti-óceán északi részét is meghódították.
- A II. világháborús rombolók nevükből fakadóan eredetileg a pusztításra készültek, de meglepően sokoldalúnak bizonyultak gyorsaságuknak és szívósságuknak hála. Egyaránt fel lehetett őket fegyverezni repülőgépek, tengeralattjárók és felszíni hajók ellen, ugyanakkor olcsók voltak és nem nagyon rendelkeztek védelemmel, így sokuk a hullámsírban végezte. A világháború során 120 romboló süllyedt el, ebből 42-t kamikazék vittek a tenger mélyére. Azonban a Laffey nevű hajó Julian Becton, a belevaló kapitány vezérletével, 1945-ben Hawaii partjainál a hidegvérű, jól felkészült legénységnek hála négy bomba és hat kamikaze gép becsapódását is túlélte, miközben másik kilencet leszedett.
- Sir Francis Drake, a XVI. század egyik leghíresebb kalóza valójában egy privatér volt, azaz egy államilag jóváhagyott kalóz, aki a brit királynő engedélyével fosztogathatott magántulajdonú hajóival. Legendássá váló versenygalleonjával, a Golden Hinddal ő volt az első angol, aki elérte a Csendes-óceánt, ahol aztán kedvére kifoszthatta a spanyol kolóniákat. 1577 és 1580 között 1020 napot töltött a tengeren, és ő volt a második ember, aki körbehajózta a világot. Mai értékben számolva kb. 74 millió dollárnyi kincset szerzett közben.
- A normandiai partraszállás nem valósulhatott volna meg kétéltű járművek nélkül, amelyek egészen a partig szállíthatták rakományukat, és amelyek nem csupán a katonák tömeges szállítására voltak alkalmasak, hanem a nagyobbak harckocsik transzportálására is. Az 1944 júniusában végrehajtott partraszállásban 7000 hajó vett részt, ebből 800 szállított harckocsit. A művelet során több mint 130 ezer katonát és 50 ezer harckocsit juttattak át Angliából Franciaországba.
Hajók és kapitányok, amik, illetve akik megváltoztatták a történelem menetét: róluk szól a Hadihajók második, nyolc részből álló évada, amely augusztus 3-án 22:05-kor indul a Viasat Historyn.
Kapcsolódó cikkek
- Újravizsgálták a történelem legsokkolóbb gyilkosságait
- Húsvéti értékes sorozatmaraton a tévében
- 10 érdekesség London múltjáról
- A UPC-nél is külön helyet kapott a Viasat History és a Viasat Nature
- Újabb részletek Kennedy halálának napjáról
- A Magyar Telekom és a Vidanet előfizetői is kódolatlanul nézhetik a Viasat Historyt
- Hátborzongató számadatok a II. világháborúról
- Újabb rejtélyeket fejtettek meg a piramisokról
- Két hét ingyen Viasat History a MinDig TV nézőinek
- Közösségi oldal a II. világháború idején
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Rébuszok helyett kézzelfogható megoldások a NIS2 fejtörőhöz
Nagy érdeklődés övezte a Gábor Dénes Egyetem NIS2 konferenciáját. Ennek egyik oka a téma aktualitása, hiszen a kiberbiztonság szavatolása kötelező törvényi előírás az érintett vállalatok részére. A másik ok, hogy kevés az egész folyamatot átfogó és bemutató esemény, amely nemcsak a NIS2 irányelvben meghatározott jogszabályi előírásokat mutatja be és értelmezi, hanem kézzelfogható, gyakorlati megoldásokat is kínál a vállalatok részére.
A vihart, a hőséget és a jegesedést is jelzik az E.ON új meteorológiai állomásai
Az áramhálózatok fokozottan kitettek a viharos erejű szél, a tartós hőség és a jegesedés negatív hatásainak. Az E.ON Hungária Csoport célja, hogy időjárástól függetlenül biztosítson zavartalan áramellátást ügyfelei számára, ehhez pedig szükség van részletes időjárási adatokra, hogy a cég a veszélyhelyzetekre időben fel tudjon készülni.
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.