Az önbizalom építése a sikeres nyelvtanulás egyik kulcsa
Ma már rendkívül sokféle nyelvtanfolyammal, tanítási módszerrel találkozhatunk. Miért törik bele mégis sokaknak a bicskája a nyelvtanulásba? Miért utálják annyian a német nyelvet? Létezik olyan, hogy valakinek egyszerűen nincs nyelvérzéke? Szakértőnk elmeséli eddigi tapasztalatait a nyelvtanulók élményeiről.
A nyelvi képzések – különösen a németórák – többsége a nyelvtani tudás fejlesztésére helyezi a hangsúlyt, ami bár hasznos és szükséges, de éppennyire elengedhetetlen a beszédkészség erősítése is. Erre a klasszikus iskolai oktatásban nem jut elég idő, hiszen a tanárnak haladnia kell a tanmenettel.
„Rengetegen akadnak el a nyelvtanulásban azért, mert a képzés során nem érzik a haladást, kudarcélményeket gyűjtenek, ami önbizalomhiányhoz és a motiváció elvesztéséhez vezet” – mondta Lupán Ágnes németnyelv-tanár, a Lupán Német Online nyelviskola alapítója. Ágnes elmesélte, hogy sokan úgy érkeznek hozzá, hogy utálják a németet, és rettegnek attól, hogy németül kelljen beszélniük.
Annak érdekében, hogy a tanulók, külföldre költözők a gyakorlati életben is tudják használni a németet, nyelviskolájában önbizalomépítő, beszédcentrikus oktatási struktúrát alakított ki, amellyel gyorsan lehet használható nyelvtudást szerezni.
Mindenki másképp csinálja
Van, aki az egyéni nyelvtanulásban hisz, amikor a tanár kizárólag vele foglalkozik, rá koncentrál, és van, aki csoportban tud felszabadultan működni. Fontos, hogy mindenki azt a formát választhassa, ami számára testhezálló, és hozzásegíti céljai eléréséhez.
„Azt vallom, hogy mindenki meg tud tanulni németül, kivéve az, aki nem akar. Nagyon nagy károkat tud okozni, ha valakiben azt a meggyőződést ültetik el, hogy neki nincs nyelvérzéke, ilyen ugyanis nem létezik. Csupán a helyes módszert kell megtalálni, ami viszont az oktató feladata” – osztotta meg a többféle nyelv tanulása és tanítása nyomán szerzett tapasztalatait a szakember.
Az emberek különböző élethelyzetekben kezdik el a nyelvtanulást, van, aki egy fárasztó munkanap után tud rá időt szakítani, van, aki két állás között, van, aki kisgyerek mellett, van, aki érettségi előtt – ezért mindannyian rugalmas hozzáállást igényelnek, mind az időbeosztásban, mind a tananyag összeállítása során.
Lupán Ágnes, a Lupán Német Online nyelviskola alapítója
A tankönyvi anyagon túl
A nyelvoktatásban kulcsszerepe van az élő nyelv tanításának, viszont az aktuális trendeket a tankönyvek kis mértékben tudják csak követni. Fontos, hogy a tanulók ismerjék a nyelvtanilag helyes mondatszerkezeteket, de amellett a hétköznapi, adott tájegységre jellemző szóhasználatba is betekintést nyerjenek. Hiszen amikor egy édesanyának a gyermekét kell orvoshoz vinnie, nem az a lényeg, hogy tökéletesen használja a KATI szórendet, hanem hogy pontosan megértsék egymást a doktorral.
„A szókincs fejlesztése időigényes folyamat, amihez a napi rendszeres gyakorlás elengedhetetlen. Az emberek hajlamosak arra, hogy alulértékeljék a saját fejlődésüket, ezért szükség van egy külső szemlélőre, aki visszacsatolást nyújthat. Én abban hiszek, hogy minden apró lépcsőfok megtétele hasznos és értékelendő, és hosszú távon ez a pozitív hozzáállás vezet eredményhez” – emelte ki Lupán Ágnes. Hozzátette: „Amikor szavakat tanulunk, érdemes azokat témakörök szerint csoportosítani, mert így az agyunk kapcsolatot teremt közöttük, ezzel segítve a későbbiekben a felidézésüket. Emellett az is fontos, hogy a szavakkal minél többször találkozzunk, hallgassunk, olvassunk sokat és sokfélét az adott nyelven. Nekem nagy barátom a passzív tudás, mert azt gyerekjáték előcsalogatni. Amit egyszer már megtanultunk, kizárt, hogy ne raktároztuk volna el, és ne lehessen újra előhívni."
„Fontos eloszlatni azokat a tévhiteket, melyek a »fegyelmezett, precíz« német emberekkel kapcsolatban élnek bennünk. A német főnökök, bolti eladók, benzinkutasok nem azt várják el tőlünk, hogy tökéletesen és választékosan beszéljünk, csak annyit, hogy értsük meg egymást.”
Gyorsítósáv szükség idején
A Lupán Német Online nyelviskola növendékeit nagy részben a már német nyelvterületen – Németországban, Ausztriában, Svájcban – élő magyarok teszik ki, de vannak olyan Magyarországon tartózkodó diákjai is, akik kiköltözés előtt állnak, vagy más okból kívánják erősíteni nyelvtudásukat. Számukra kínál gyors, személyre szabott fejlődési lehetőséget a nyelvtanulásban, illetve októbertől már felkészítést is a német nyelven történő ügyintézések lebonyolításához a 11 éve német nyelvterületen élő szakember.
Ugyanis hiába van valakinek tökéletes tankönyvi nyelvtudása, ha emellett nem jártas a helyi ügyintézés finomságaiban, úgymint bankszámlanyitás, telefon- és internet-előfizetés, tb-ügyintézés, lakásbérlés vagy -vásárlás és még megannyi téma, amelyek csak érintőlegesen vagy egyáltalán nem szerepelnek a tankönyvekben, viszont amikkel mindenki óhatatlanul találkozik, ha külföldön él vagy külföldre költözik. A nyelviskola ezeken a területeken is segítő kezet nyújt.
„Mi nem azt ígérjük, hogy mindenki helyett mindent megoldunk, inkább megmutatjuk a hozzánk fordulóknak azt, hogy egyedül is képesek boldogulni. Segítünk nekik felépíteni azt a fajta magabiztosságot, hogy ne essenek kétségbe egy-egy kihívás kapcsán, tudják, minek hol érdemes utánanézni, hogyan induljanak el a megoldás irányába” – hangsúlyozta Lupán Ágnes.
Kapcsolódó cikkek
Oktatás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Szinte minden magyar szülő egyetért abban, hogy a papíralapú tananyagok nem elavultak
Az Epson legújabb európai kutatása rámutatott, hogy a tanárok és szülők többsége a hagyományos tananyagok használatát preferálja az iskolákban. A megkérdezettek 63%-a szerint ugyanis javítják az olvasási készséget, 47%-uk szerint pedig segítenek a tudás megőrzésében. Míg a magyar szülők 60%-a és a tanárok 55%-a véli úgy, hogy a laptopok aktív használata elősegíti majd a jövőbeli foglalkoztathatósági esélyeket, közel fele úgy tartja, hogy árt a szociális képességeknek, vagy rontja az olvasási készséget. Sőt, a magyar szülők 42%-a gondolja, hogy káros hatással van a tanulásra a laptophasználat.