Vásárlási kisokos a Vaterától
Milyen jogai vannak a használt terméket interneten vásárló felhasználóknak? Elállhatunk-e a vásárlástól, ha magánszemélytől veszünk műszaki cikket? Eltérő-e ilyen esetben a garancia? Hogyan fizethetünk biztonságosan egy ismeretlen eladónak? A Vatera szakértői összegyűjtötték a legfontosabb tudnivalókat az online piactereken való biztonságos vásárláshoz.
A kereskedők termékeit értékesítő hagyományos online áruházak mellett az online használtcikk-piacterek szerepe egyre nagyobb, hiszen továbbra is sokan keresnek használt vagy egyedi termékeket - akár már újonnan nem is kapható lemezeket, könyveket -, illetve hirdetik meg ezeken az újabbra cserélt eszközeiket.
Jellegük miatt az online piacterek vásárlóit eltérő jogok illetik meg a hagyományos áruházakból rendelőktől, ám ez korántsem jelent védtelenséget. A legnagyobb kockázatnak a közösségi oldalakon, nem ellenőrzött apróhirdetési oldalakon és fórumokon való adásvétel jelenti mind az eladókra, mint a vevőkre nézve, mivel ezeken nem érhetők el törvényi előírásokon felüli biztonsági szolgáltatások, amelyek például a Vaterán igen.
A hazai vásárlók általános jogai az online piactereken
Működési jellegükből adódóan az online használtcikk-piacterek eladói között egyaránt megtalálhatók magánszemélyek és cégek, kereskedők, a hazai vásárlókat pedig eltérő jogok illetik meg ezeken a platformokon attól függően, hogy az eladó vállalkozás vagy természetes személy.
Amennyiben az eladó fél egy kereskedő (vállalkozás), és az eladásra kínált termék új, a piactéren vásárlókat is az online vásárlásoknál kötelező 14 napos, indoklás nélküli elállási jog illeti meg. Ha egy eladótól több tételből, darabból álló terméket vásárol a vevő, az utoljára szolgáltatott tétel megvásárlásának időpontját kell alapul venni. A fogyasztó ilyen esetben elállási jogát a szerződés megkötésének napja és a termék átvételének napja közötti időszakban is gyakorolhatja. Ha az eladó fél cég, használt termékek esetén is el lehet állni a vásárlástól, de hibás teljesítésre nem lehet hivatkozni a terméknek olyan hibái esetén, amelyekre a kereskedő előre felhívta a figyelmet.
Ha az eladó fél magánszemély, a tőle vásárolt sem új, sem használt termékekre nem vonatkozik a 14 napos elállási jog, ugyanakkor a Polgári Törvénykönyvben meghatározott feltételekkel hibás teljesítés esetében ekkor is lehetőség van az elállásra. Ilyen esetben a vevő az eladóhoz intézett jognyilatkozattal a vevő megszüntetheti a termék adásvétele kapcsán létrejött szerződést. Ekkor a már teljesített szolgáltatások, például a futározás költsége visszajár az eladónak. Ha pedig az adásvételt megelőző állapot természetben nem állítható helyre (például mert a vásárló egy ritka, bontatlan gyűjtői terméket rendel meg, de kibontja annak csomagolását, és ezt követően állna el annak megvásárlásától), akkor nincs helye az elállásnak.
A legfontosabb tanácsok piactéren vásárlóknak
Vaterás vásárlás során első körben célszerű megnézni az eladó fél értékeléseit a felhasználói nevére kattintva, hiszen ekkor jól látszik, hogy régóta van-e jelen a piactéren, és elégedettek-e vele a korábbi vásárlói. Gyanút kelthet a sok negatív értékeléssel bíró profil - a Vatera egyébként a több alkalommal szabálysértésen ért felhasználókat kizárja az oldaláról. De a friss, még értékelés nélküli fiókok esetében is érdemes fokozottan körültekintőnek lenni.
Nagy értékű termékek esetében ajánlott a személyes átvétel, vagy az utánvétes fizetés akkor is, ha az eladó pozitív értékelésekkel bír. Ha az eladó a piaci árnál irreálisan olcsóbban kínál egy terméket, illetve elzárkózik a személyes találkozótól, gyanút kelthet. Személyes átvétel esetén mindenképp érdemes alaposan megnézni a termékeket, ha pedig műszaki cikkről van szó, kipróbálás nélkül nem érdemes átvenni azt - erre ajánlott alkalmas időt és helyszínt találnia a feleknek.
Fontos tudni, hogy a Vatera platformján algoritmusok is figyelik a potenciális visszaéléseket, de a piactér ügyfélszolgálata is tud proaktív módon segíteni ezek megakadályozásában. Gyanús hirdetések esetében érdemes lehet várni a termék ellenértékének az átutalásával, jelezni az ügyfélszolgálatnak a gyanús tételt/eladót, és kivárni azt a két-három napot, amit az ügy kivizsgálása igényel. Ha ugyanis valaki azonnal utalja az ellenértéket, körülményesebb visszaszerezni az összeget egy esetleges csalótól.
IPhone-nal és LEGO-val is próbálnak csalni
A Vaterán évente százezernél is több tranzakció valósul meg problémamentesen, és legfeljebb húsz-harminc esetben van szükség rendőrség bevonására valamilyen visszaélés, például az eladott termék le nem szállítása miatt. Az utóbbi évek adatai alapján a csalók leginkább a műszaki cikkek kategórián belül próbálkoznak, azon belül is a mobiltelefon (ezen belül is főként az iPhone), notebook, újabban pedig a hiánycikknek számító videokártyák és játékkonzolok kategóriája érintettek. Előfordult hasonló visszaélés antik érme, illetve drágább LEGO-készletek esetében is.
Ha baj van, így kártalanít a Vatera
Problémás esetekben legtöbbször az eladóval való egyeztetés segít a kielégítő megoldás megtalálásában. OIyan esetekben, amikor az eladó és a vevő mégsem tud megegyezni, a Biztonságos Vásárlás Program keretében a Vatera bruttó 50 ezer forintos összeghatárig megtéríti a platformján vásárolt termékkel kapcsolatos minőségi kifogás által közvetlenül okozott kárt. Ha pedig valamilyen oknál fogva egy vaterás vevő nem kapja meg az általa kifizetett terméket, akkor a programban meghatározott feltételek teljesülése esetén termékenként bruttó 100 ezer forintig téríti meg a kárát a piactér.
Fontos, hogy a panaszt a vásárlástól számított 90 naptári napon belül kell jelezni a Vatera ügyfélszolgálatának, de a hatékonyabb ügyintézés végett érdemes ezt a lehető leghamarabb megtenni.
Kapcsolódó cikkek
- A vásárlások tizede már online történik
- Még nincs késő visszavinni a felesleges karácsonyi ajándékokat
- Grandiózus karácsonya lesz az e-kereskedelemnek
- Karácsonykor se váljunk a csalók áldozatává az interneten!
- Így intézd biztonságosan a karácsonyi internetes vásárlásokat
- Glami.hu: a magyarok többsége továbbra is utánvéttel vásárol a divat webáruházakban
- Újabb nagy dobás a Lead Ventures-től
- Zöld e-kereskedelem: mit gondolnak a vásárlók?
- A modern, online piactér jellemzői
- Új designnal élesítették az ország legújabb online termelői piacát
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.