Iránytű a bajban – Elindult a „surgossegi.info”
Alighanem a legtöbb emberrel előfordult már, hogy valamilyen kisebb otthoni baleset, hirtelen éles fájdalomérzet, rosszullét miatt hétvégén, vagy az éjszaka közepén orvosi ellátásra szorult, esetleg elfelejtette kiváltani a gyógyszereit az ünnepek előtt, és nem talált sehol egy nyitva tartó gyógyszertárat.
De vajon tudjuk-e hova, merre induljunk, kitől kérjünk segítséget ilyen helyzetben? Ha nincs életveszély, autóba, taxiba pattanunk, és addig rójuk a várost, míg előbb vagy utóbb megtaláljuk a megfelelő ellátót, vagy inkább megvárjuk a következő munkanapot a panaszunkkal? Annak az alulról jövő kezdeményezésnek köszönhetően, melyet egy ápoló, Németh Franciska indított el saját, ügyeletben töltött tapasztalatai hatására, most már egyikre sem lesz szükség. A felnőtt ügyelet- és gyógyszertárkereső surgossegi.info weboldal célja, hogy az adott probléma gyors kezelésére alkalmas legközelebbi intézmény megmutatásával, a várakozási idők csökkentésével országszerte segítse a járóbetegek ügyeleti ellátásának gördülékenységét, és tehermentesítse az egészségügyi dolgozókat.
Németh Franciska karrierváltóként került az egészségügybe, több mint tíz év kommunikációs területen végzett munka után kezdett ápolóként dolgozni egy fővárosi kórház gyermeksebészeti és traumatológiai osztályán. Ügyeletes munkanapjai során szembesült azzal, milyen sok szülő érkezik hozzájuk akár több órányi ingázás után kétségbeesetten, a gyermeküket ért rosszullétet, balesetet követően, akiknek a megfelelő eszközök, szakorvosok hiányában ők nem tudnak segíteni.
„Nagyon gyakori probléma, hogy valamilyen oknál fogva, egész egyszerűen nem tudjuk, melyik ellátóhoz kell menni, és ebből következik, hogy akár 2-3 helyen is megfordulnak a szülők, mire odakerülnek, ahol van olyan szakorvos, aki érdemben tud a gyerkőc aktuális problémájával foglalkozni.” – magyarázta az ápoló, aki előtt félévnyi kórházi munka után kezdett körvonalazódni, egy a pácienseket és az ellátókat egyaránt segítő, reszponzív weboldal gondolata. „Az ügyeleti ellátó intézmények meghatározásához mi egy a mentők által évről évre frissített, 60-70 oldalas dokumentumot használunk. Én azt a célt tűztem ki magam elé, hogy ezt felhasználóbaráttá, könnyen kezelhetővé alakítom. Így született meg a mostani ügyeletkereső előzményeként a GyermekSOS, ahol az aktuális budapesti és pest megyei államilag finanszírozott gyermekügyeleteket, valamint az ügyeletes gyógyszertárakat mindössze néhány kattintással megtalálhatják azok, akiknek szüksége van rá.”
Az immár hat éve indult GyermekSOS-t évről évre egyre többen, egyre gyakrabban veszik igénybe vészhelyzet esetén. A weboldal és megálmodója is számos díjat bezsebelhetett már, sőt az ápolónak tavaly az ezüst érdemkeresztet is odaítélték. Legnagyobb elismerésének mégis a szülőktől érkező köszönőleveleket, a pozitív visszajelzéseket tartja, többek között ezek motiválták az országos felnőtt és gyermek ügyeleti ellátáskereső surgossegi.info létrehozására is.
„A rengeteg köszönőlevél mellett számos olyan visszajelzést kaptunk, a GyermekSOS-nél, hogy legyen országosan elérhető és legyen belőle felnőtt változat is, én pedig úgy éreztem, hogy szívesen tovább vinném ezt a projektet” – emlékezett vissza az ötletgazda, aki végül a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal támogatásával hozta létre az ellátókat és ellátottakat egyaránt segítő felületet, melyet az Országos Mentőszolgálat segítségével teszteltek.
Az adatbázis egyelőre „csak” a leggyakoribb problémákra kínál megoldást, de a tapasztalatok, visszajelzések, s a szakmával való egyeztetéseket követően az ellátók sorát tovább bővítik majd.
„Folyamatosan figyeljük, hogy mire van igény, mi az, amire esetleg mégsem gondoltunk és ezekhez, a megfelelő szakterületekkel egyeztetve alkalmazkodunk. A hosszútávú cél az, hogy minden problémára – így például pszichés krízishelyzet, vagy akár szülés utáni depresszió, függőség esetén is – megoldást tudjunk nyújtani. Fontos, hogy ezekbe az irányokba tudjunk fejleszteni, mert ma mind világszerte, mind Magyarországon rengeteg ember küzd ilyen problémákkal.”
A weboldal és az azzal párhuzamosan működő social média felületek a jövőben edukációs szerepet is betöltenek majd, ahol videós és szöveges tartalmakkal segítik a betegek jobb egészségértését.
„Én nagyon hiszek a partner alapú betegellátásban. Ez nem egy alá-fölé rendeltségi viszony, és ennek a szolgáltatásban is meg kell nyilvánulnia. Fontos, hogy ha a betegek nehéz helyzetben vannak és meg vannak ijedve, akkor tudják, hogy az adott problémával hova kell menniük. Ne legyen ez azok privilégiuma, akik ismernek valakit, aki ott dolgozik, hiszen mindenkinek joga és lehetősége van a megfelelő ellátáshoz. Az információhiány miatt ráadásul nagyon sok az indokolatlan megjelenés az egészségügyi ellátóhelyeken. Ennek optimalizálása, a rendszer tehermentesítése mindenkinek érdeke, és egyben a gyorsabb, hatékonyabb, gördülékenyebb ellátás kulcsa.”
A surgossegi.info a Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Hivatal támogatásával valósult meg.
Kapcsolódó cikkek
- Az ukrajnai helyzetre is reagál a Hack&Heal
- Lojálisak vagyunk az orvosainkhoz, a jó ellátásért cserébe nem spórolunk a pénzzel és az idővel
- Percenként mérő, folyamatos cukormonitorozó rendszert dob piacra a 77 Elektronika Kft.
- Feltankolhatunk a Covid-tesztből akár az élelmiszerboltokban is
- Az internetes időpontfoglalás idővel kiválthatja a telefonos bejelentkezést
- Szélütéses betegeknek segít egy mobilapp
- Megújult az Euronics webshopja
- Az Affidea felgyorsítja a digitalizációt
- Nagy szükség van a női vállalkozókra az egészségügyi innovációban
- Megvannak ’Az Év Honlapja’ 2021 nyertesei!
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
AI fotogrammetriával bővült az Artec Studio 19
A professzionális 3D szkenner megoldásokat gyártó Artec 3D bemutatta az Artec Studio, átfogó 3D szkennelő, adatfeldolgozó, reverse engineering és minőségellenőrzési célszoftver legújabb verzióját. Az AS19-et többek között széleskörű szkenner-integrációval, nagyobb teljesítménnyel és mesterséges intelligencia alapú fotogrammetriával fejlesztették, hogy még jobban megfeleljen a különböző iparágakból érkező szakemberek igényeinek. A szoftver egyik legizgalmasabb újítása, hogy már nemcsak 3D szkenek, de fényképek és videófelvételek alapján is képes 3D modellek létrehozására.
HMD: A szülők fele szerint megváltozott a gyerekük személyisége a telefonhasználattól
A HMD friss kutatásai szerint az okostelefonok negatívan hatnak a fiatalokra. A szülők háromnegyede aggódik a telefonhasználat miatt, és több mint fele úgy érzi, túl korán vásárolt okostelefont a gyerekének. A fiatalok harmada megerősítette, hogy valóban hajlamosabb a szorongásra, amióta telefont használ, de azt is bevallották, hogy túl sok időt töltenek a közösségi médiában.
Ezekből a nyomtatókból 100 millió darabot adott el az Epson
A Seiko Epson Corporation (TSE: 6724, „Epson”) 2010 októberében indította útjára első nagy kapacitású tintatartályos tintasugaras nyomtatóját Indonéziában. 2024-re ezeket a nyomtatókat mintegy 170 országban és régióban értékesítették. Az Epson nagy kapacitású tintatartályos nyomtatóinak összesített globális értékesítése mára meghaladta a 100 millió darabot.
Ötödször is Családbarát Munkahely a Bridgestone
A Bridgestone Tatabánya 2024-ben ismét elnyerte a Családbarát Munkahely címet „Vállalati értékvállalásunk a mindennapokban is jelen van” című pályázatával. A vállalatnál megvalósuló változatos programok és kezdeményezések célja, hogy hozzájáruljanak a kollégák munkahelyi, családi és magánélete közötti egészséges egyensúly megteremtéséhez.