Tud róla az ügyfeled, hogy követi a weboldalad?
Egyes technológiai óriások, mint a nemrég Facebookról átkeresztelt Meta, a TikTok, vagy a Google hirdetéskezelési és marketing eszközeit (Meta Pixel, TikTok Pixel, Google Analytics) rengeteg hazai vállalkozás alkalmazza weboldalán annak érdekében, hogy hatékonyabban és célzottabban tudják elérni saját célközönségüket, illetve weboldal látogatóik tevékenységét elemezzék.
Ma már nincs olyan marketing szakember, aki a fenti szolgáltatások közül legalább az egyiket ne ajánlaná saját ügyfeleinek. A Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda szakértői a veszélyekre hívják fel a figyelmet.
Az információ hatalom
Ezek a szolgáltatások úgynevezett "pixeleket, trackereket", azaz internetes webhelyebe ágyazott nyomkövetőket alkalmaznak, amelyek a weboldalak látogatóiról gyűjtenek adatokat: milyen termékeket tekintettek meg, mire kerestek rá, több felkínált opció közül melyiket választották, milyen gyakran látogatták az oldalt – a lehetőségek határtalanok. A felhasználók adatait ezután elemzés alá vetik és részletes profilokat állítanak össze belőlük, lehetővé téve a célzott reklámozást és a testre szabott tartalmak prezentálását. Gondoljunk csak a Facebook idővonalunkra: releváns hírekkel, cikkekkel, hirdetésekkel találkozunk rajta, mintha valaki kiválogatta volna őket számunkra.
Nem hiába, hiszen az így gyűjtött információk segítik a vállalkozásokat célcsoportjuk meghatározásában, a potenciális vásárlói kör elérésében és az ügyféligényekhez való igazodásban. Minél jobban ismeri a vállalkozás a potenciális ügyfeleinek preferenciáit, annál kedvezőbb arányban lesz a látogatóból vásárló, a vásárlóból törzsvendég.
A pixelek alkalmazása bármely vállalkozás számára meglehetősen egyszerű: a megfelelő kezelőpult használatával (pl.: Google Analytics, Meta Business Settings) néhány kattintással hozzá is adhatjuk weboldalunkhoz a rejtett követőprogramot, ami innentől rögzíti az oldalt látogató felhasználók tevékenységét, majd azokat rendszerezésre továbbítja különböző elemzőszoftvereknek.
Pixelt alkalmazó vállalkozásként rengeteg adatról kaphatunk elemzést; a Facebook "követője" például 17 különböző eseményt rögzít a weboldal látogatása kapcsán. Számlálja többek között, hogy a felhasználó mit vásárol, milyen tartalomra iratkozik fel, mely terméket tesz a kívánságlistájára vagy a kosarába. Mindezt IP-címhez, készülékhez, földrajzi elhelyezkedéshez, sőt, a kijelző felbontásához kapcsolva rögzíti a szolgáltató.
Az adattovábbítás
Az így összeállított felhasználói adatokhoz természetesen hozzáfér az a vállalkozás, aki az adott szolgáltatásra (pl. Meta Pixel) előfizet, azonban hozzáfér maga a szolgáltató (pl. Meta) is, aki ezeket az adatokat a felhasználókról az Európai Unióban és az Egyesült Államokban is tárolja.
„Mivel az az Európai Bizottság júliusban elfogadta az Egyesült Államokkal kötött keretmegállapodásra vonatkozó megfelelőségi határozatát, így ezen szolgáltatások használata – és a weboldal látogatók adatainak Egyesült Államokba való küldése – jelentősen leegyszerűsödik” – mondja Hegyi Áron ügyvéd. A weboldal látogatók adatainak tengerentúlra történő továbbításához a továbbiakban nem lesz szükséges további garanciák (pl: általános adatvédelmi kikötések, adattovábbítási hatásvizsgálat) alkalmazása, feltéve, hogy a címzett szolgáltató szerepel az Egyesült Államok által nyilvántartott megfelelőségi listán és ezt az adatokat küldő (elemző szolgáltatásokat alkalmazó) vállalkozás ellenőrizte.
Kell a hozzájárulás
Arra azonban sok vállalkozás és marketing ügynökség sem gondol, hogy az ilyen elemző szolgáltatások használatának előfeltétele, hogy a weboldal látogatók adataik kezeléséhez és továbbításához hozzájáruljanak. Hozzájárulni a weboldal látogató pedig csak akkor tud, ha az adatok gyűjtésének módjáról előzetesen és átlátható módon részletes tájékoztatást kap.
A pixeles követéssel kapcsolatos egyik fő aggály pontosan az ilyen jellegű adatgyűjtési gyakorlat átláthatóságának hiánya. Sok weboldal látogató egyáltalán nincsen tudatában annak, hogy a weboldal kódjába ágyazott nyomkövetőkön keresztül böngészés közben az adatait folyamatosan gyűjtik és elemzik.
Egyrészt a weboldal látogatók bizalmának megtartása, másrészt a vonatkozó adatvédelmi jogi előírásoknak való megfelelés végett is elkerülhetetlen, hogy a vállalkozások részletesen tájékoztassák weboldalaik látogatóit az ilyen adatgyűjtések és adattovábbítások körülményeiről.
A tájékoztatás elmaradásának következményei igencsak súlyosak lehetnek, ahogyan azt a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) TV2 Média Csoporttal szemben kiszabott tízmillió forintos bírsága is jól mutatja.
„Felelős vállalkozásként tehát alapvető fontosságú, hogy mi magunk tisztában legyünk ezen elemző szolgáltatások működésével és a weboldalunk látogatóit az adatvédelmi előírásoknak megfelelően részletesen és átlátható módon tájékoztassuk a szolgáltatások által megvalósított adatgyűjtésekről, adattovábbításokról. Ennek hiányában az ügyfélbizalom elvesztése mellett az előző bekezdésben említett – akár magas összegű – bírság kiszabását is kockáztatjuk” – emeli ki Dura Máté, a Schönherr részéről.
Kapcsolódó cikkek
- 2023-ban immár 22. alkalommal indul 'Az Év Honlapja' pályázat!
- Az NMHH az internet „vörös lámpás” negyedét elemezte
- Az online platformokról elérhető tudás összegzésére törekszik az NMHH új honlapja
- Frissítette arculatát a GLAMI divatkereső
- Tájékoztató weboldal a vármegye- és országbérlet előnyeiről
- Ezekre a webcímekre figyeljen, ha nem akarja, hogy átverjék
- A nagy testvér mindent lát: így figyelnek minket a weboldalak
- Megvannak ‘Az Év Honlapja’ 2022 díjazottjai!
- Lezárult a 2022-es ’Az Év Honlapja’ pályázat!
- Új magyar webalkalmazás segít összehozni a cégeket és a szabadúszókat
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.