Áram nélkül lenni? Na még mit nem?!
A biztonságos energiaellátás napjainkban egész Európában az egyik legfontosabb társadalmi kérdés. A magyar családok és vállalkozások egyre inkább energiatudatosak, népszerűek a napelemes rendszerek, illetve az energiaköltséget leszorítani képes megoldások és szolgáltatások.
Ugyanakkor viszonylag kevés információnk van róla, mit gondolnak az emberek az áramhálózat működéséről, tudják-e, hogyan működik és hogy ennek fejlesztése mennyire kulcsfontosságú ahhoz, hogy a jövőben a klímacélokat támogató, a fosszilis energiahordozókat kiváltó energetikai rendszer épülhessen ki az országban. Ezért készíttette el az E.ON Hungária Csoport azt az országos reprezentatív kutatást, amely átfogó képet rajzol a 16-65 éves korosztály tudásáról, feltevéseiről és elvárásairól az energetika területén. A kérdőíves adatfelvételt mélyinterjúk készítésével is kiegészítették a kutatók.
Az áram „az élet alapfeltétele” és legyen zöld
A kutatás legfontosabb megállapítása, hogy a magyar lakosság az energiaellátásra és annak hálózati megoldásaira nem szolgáltatásként, hanem az élet alapfeltételeként, a mindennapokhoz nélkülözhetetlen szükségletként tekint. A társadalom megközelítésében ugyanakkor markánsan jelen vannak a jövő szempontjai. Azaz miközben a megváltozott gazdasági környezet hatására előtérbe került az energiatakarékosság – aminek a fő motivációja a spórolási szándék –, teljes társadalmi konszenzus mutatkozik a fenntarthatóság terén, amit generációs törésvonalak sem választanak el. A döntő többség a megújulók felé tolná az energiamixet – a válaszadók 92 százaléka szeretné, hogy megvalósuljon –, sőt már a mai energiatermelésben is nagyobbnak véli a tiszta energiaforrások, mindenekelőtt a napelemek és a szélenergia szerepét a valóságosnál. A legtöbben a nap (76%), a szél (65%) és a geotermikus energia (43%) részesedését növelnék. Ezt az igényt fogalmazzák meg a szolgáltatóval szemben is: elengedhetetlennek tartják az energiatermelés zöldítését és a környezetbarát életmódot lehetővé tévő termékek fejlesztését.
A digitalizáció elvárás, de mit értünk alatta?
A szolgáltatóktól várt fejlesztési irányok között a digitalizáció is kézzelfoghatóan megjelenik. Erről azonban a magyarok nem pontosan ugyanazt gondolják, mint a szolgáltatók: míg a jelen és a közeljövő hálózatfejlesztéseiben főként az új áramigényeknek való megfelelésen és az ellátásbiztonságot növelő – például az automatikus hibaészlelést és javítást célzó – megoldásokon van a hangsúly, a válaszadók körében a kényelmet szolgáló, vagy a tudatos fogyasztás lehetőségeit bővítő digitális innovációk váltanak ki nagyobb érdeklődést. A megkérdezettek tisztában vannak az áramtárolás problémájával, annak megoldását azonban a válaszok alapján 74 százalékuk nem a szolgáltatói oldaltól várja.
Nem világos, kinek mi a feladata
Egyértelmű tanulsága a kutatásnak, hogy a nagyközönség számára kevéssé érthető és átlátható, mi a szektor egyes szereplőinek pontos feladata az energia előállításában, szállításában, illetve elosztásában. E téren a résztvevők kétharmada tájékozatlannak érzi magát, emellett lényegesen alulbecsülik mind az E.ON Hungária Csoport által ellátott ügyfelek számát, mind a vállalathoz tartozó vezetékhálózat hosszát. Ez utóbbi első hallásra valóban nehezen befogadható adat, hiszen több, mint 88 ezer kilométerével az E.ON magyarországi áramhálózata kétszer körbeérné az Egyenlítőt.
Kell a hálózatfejlesztés, de milyen lesz az üteme?
A válaszadóknak reális képük van a hálózatfejlesztés szükségességéről és főbb okairól – mint a háztartások növekvő energiahasználata, vagy az időjárásfüggő megújulók integrációja –, és arról is, hogy mindez az egész iparágat nyomás alá helyezi. Ennek sebességével kapcsolatban azonban nem túl optimisták, azt valószínűsítik, hogy a következő öt évben nem várható jelentős változás. Pedig az E.ON Hungária Csoport a valóságban már most is jelentős összegeket fordít olyan beruházásokra, amelyek egyszerre teszik lehetővé még több megújuló energiaforrás hálózatra kapcsolását, növelik az ellátásbiztonságot és választ adnak a növekvő energiaigényekre is. A vállalatcsoport a következő években egymilliárd eurónyi, azaz mintegy 400 milliárd forintot tervez fordítani hálózatai fejlesztésére, olyan innovációkra is támaszkodva, mint az akkumulátoros energiatároló-technológiák, a „láthatatlan” hálózati hibákat is detektáló okos mérőszenzorok vagy az otthoni okosmérők.
Mindemellett a lakosságot erőteljes techno-optimizmus jellemzi: a fejlesztésektől környezeti szempontból fenntartható, a takarékosságot segítő energetikai megoldásokat remélnek.
Az energiavállalat a kutatási adatokra építve ismeretbővítő videókampányt indít Papp Gergely televíziós személyiség segítségével. A rendhagyó riportokból elsőként az áram útját ismerhetjük meg. Ebből kiderül, mekkora utat tesz meg az áram az erőművektől a konnektorig, mi történik egy transzformátor-állomáson és milyen kapcsolatban vannak egymással a fák és az áramvezetékek.
Kapcsolódó cikkek
- Többé nem csönget a leolvasó
- Íme a leggyakoribb energiatakarékossági tévhitek – és az igazság!
- Az ABB segíti a Feröer-szigetek zöld energiára való átállását
- Száz gigawattórás energiatárolási rendszer épül fel Európában 2030-ig
- Eljött a mikrogrid ideje – Saját hálózat biztosíthatja a fenntartható, stabil energiaellátást
- Így uralja jelenleg az energetikai átállás a közüzemi ágazat mindennapjait!
- Helyi rugalmassági piacot tesztelnek Róma villamosenergia-hálózatán
- 3000 gólyapár fészkelhet idén az E.ON oszlopain
- Az E.ON megújuló energiaforrást biztosít az AGC Glass Hungary számára
- Ennyit fogyasztanak a mindennapi háztartási eszközeink
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.