Így küzd meg az E.ON a hirtelen áramszünettel

forrás: Prím Online, 2024. április 22. 11:33

Lánctalpasokat, drónokat is bevetnek a hibaelhárításban – Papp Gergő mutatja be videóban a megfeszített munkát.

 

• A veszélyhelyzetekkel kapcsolatos ismeretekre és elvárásokra kérdezett rá országos kutatásában az E.ON Hungária Csoport

• A megkérdezettek igényei és az energiavállalat szándékai egybeesnek: baj esetén a gyors hibaelhárítás az első 

• Az elmúlt két évtizedben negyedére csökkent az az idő, amit egy ügyfél átlagosan áram nélkül tölt a vállalat szolgáltatási területén üzemzavari helyzetben

• A válaszadók tisztában vannak a rendkívüli időjárási körülményekkel járó kihívásokkal. Többségük azt is tudja, hogy milyen módokon okozhatnak áramszünetet a szélsőséges természeti erők

• Az E.ON üzemirányíróit és szerelőit Papp Gergely, Pimasz úr kísérte el egy munkanapon, hogy egy rövid videóban megmutassa, milyen megfeszített munka szükséges az áramszünetek elhárításához 

 

Ha esik, ha fúj, áram akkor is legyen 

 

Az E.ON nemrég végzett országos kutatásának egyértelmű tapasztalata, hogy a megkérdezettek számára a folyamatos áramellátás a legfontosabb, minden mást megelőző elvárás. A válaszadók jellemzően értik, miért vannak rendkívüli időjárás esetén üzemzavarok. Tudják, hogy a szél, a hó, az ónos eső károsíthatja a vezetékeket és az is ismert előttük, hogy a kidőlő fák, leszakadó faágak elszakíthatják azokat. Viharkárok esetén a többség, a válaszadók 78 százaléka gyors hibajavítást vár el. 60 százaléka baj esetén az elhárítás várható idejére kíváncsi, 40 százaléka pedig ideigleneses áramellátási megoldás biztosítását várja szolgáltatójától.

 

Papp Gergő és Hugyecz Gergő hálózati önálló szerelővel beszélget

 

Az E.ON szakemberei számára is a gyors hibaelhárítás a legfontosabb cél, a veszélyhelyzetek kezelése előre meghatározott protokoll szerint zajlik. Gyakran külső partnereket is bevonnak, vagy az ország másik végéből csoportosítanak át szerelőket a mielőbbi megoldás érdekében. A katasztrófavédelem szakembereivel is szoros az együttműködés, gyakran egymásnak adják át a terepet a tűzoltók és a hálózatszerelők. Viharok után például jellemző, hogy először a hálózatra dőlt fákat kell eltávolítani, hogy a javítást megkezdhessék a szerelők. 

 

Az áramszünetek hosszára vonatkozóan létezik egy objektív, a mindenkori szolgáltatótól független mérőszám, az ún. SAIDI mutató. Ez azt mutatja meg, hogy egy ügyfél átlagosan hány perc áramszünetet tapasztal egy évben üzemzavar miatt. Ez a szám az elmúlt két évtizedben folyamatosan zsugorodott: míg 2001-ben még 228 perc volt, a folyamatos hálózatfejlesztéseknek és automatizálásnak köszönhetően 2023-ra kevesebb, mint a negyedére, évi 57 percre csökkent az E.ON szolgáltatási területén. A lakosság közreműködése is segítheti ezt a kedvező tendenciát, például a vezetékek közelében lévő növényzet rendszeres gondozásával, a vezetékekre rálógó, vagy más módon balesetveszélyt okozó növények bejelentésével.

 

Az E.ON Hungária Csoport országosan végzett reprezentatív, a 16-65 éves korosztály tudását felmérő kutatásában a többi között arra kereste a választ, hogy a megkérdezettek előtt vajon ismert-e, hogy a szélsőséges időjárási körülmények milyen módon idézhetnek elő áramkimaradást a háztartásokban. Felmérték azt is, hogy ilyen helyzetekben milyen elvárásai vannak az ügyfeleknek a szolgálatóval szemben. 

 

Papp Gergő és Körmendi Tamás hálózati mester szerelő a mocsárjárón

 

Lánctalpasokat, drónokat, okos eszközöket vetnek be

 

A nagy- és középfeszültségű áramszünetet az üzemirányítási központokban azonnal észlelik. Innen az E.ON szakemberei úgynevezett átkapcsolásokat végeznek, hogy a sértetlen hálózatszakaszokon keresztül, ahol csak lehet, a távolból biztosítsák az áramellátást. Ebben 2500 távműködtethető kapcsolóberendezés van a segítségükre. Ezt követően indulnak a szerelők, hogy a hibák pontos helyeit megtalálják és javítsák. Ők cserélik ki a sérült hálózati elemeket, javítják, cserélik az elszakadt vezetékeket és a megrongálódott vagy kidőlt oszlopokat. 

 

Gyakran az jelenti az egyik legnagyobb kihívást ezekben a helyzetekben, ha a meghibásodás minden hagyományos járművel megközelíthetetlen helyen történt. A szerelőknek azonban mindenképpen oda kell jutniuk. Ilyenkor kifejezetten erre a célra alkalmas, sűrű erdőben, meredek vagy mocsaras területen egyaránt könnyen mozgó, kétéltű mocsárjárót használnak. Szintén járhatatlan terepviszonyok között nyújtanak nagy segítséget a vezetékhálózat felett végigrepített drónok. Segítségükkel a szerelők madártávlatból mérik fel a károkat és azonosítják be a hibák pontos helyét. 

 

Papp Gergő és Kovács Attila E.ON Dél-Dunántúli Áramhálózati Zrt. csoportvezető

 

Videó enged betekintést a hibajavítás körülményeibe 

 

Az E.ON nemrég ismeretbővítő videókampányt indított Papp Gergely televíziós személyiség segítségével. A rendhagyó riportokból elsőként az áram útját ismerhettük meg. Az új epizódban Papp Gergely a hibaelhárító csapatba beépülve annak jár utána, mi történik a színfalak mögött az első hibajelzéstől az áram visszakapcsolásáig. A videó bepillantást enged a rendkívüli időjárási körülmények között végzett, olykor akár ezer szakembert is mozgósító, az év 365 napján végzett munka ritkán látott emberi és technológiai hátterébe: youtube.com/watch?v=5OVkPkYmGVc 

 

 

Az elmúlt év legnagyobb időjárási kihívása az E.ON-nál

 

Legutóbb 2023. februárjában volt szükség iparági összefogásra, amikor a szélsőséges, viharos időjárás kiterjedt áramszüneteket okozott az E.ON észak-, illetve dél-dunántúli áramhálózatán. Az vállalatcsoport viharban kevésbé érintett területeiről és Kelet-Magyarországról is érkeztek szerelők a legnagyobb károkat szenvedett régiókba, hogy mielőbb helyreállítsák az ügyfelek áramellátását.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Még „Sam Sung” sem tud ellenállni a világ legvékonyabb befelé hajlítható okostelefonjának

A HONOR az épp zajló IFA 2024-en mutatta be a HONOR Magic V3-at, és mindenkitől elismerő visszajelzéseket kapott – többek között Sam Sungtól is.

2024. szeptember 7. 15:50

A Lenovo úttörő AI-vezérelt készülékeket mutatott be az Innovation World 2024-en

A Lenovo Innovation World 2024 rendezvényen jelentette be legújabb fejlesztéseit, bemutatva számos mesterséges intelligencia által vezérelt AI PC eszközt, köztük a ThinkPad, ThinkBook, Yoga és IdeaPad laptopokat, amelyek átalakítják mind a vállalati, mind a fogyasztói felhasználói élményt. 

2024. szeptember 7. 13:46

Érkezik a HMD eddigi legbátrabb újítása

A Human Mobile Devices bemutatta az eddigi legforradalmibb készülékét: megérkezett a HMD Fusion. Az egyedi okostokokkal** kiegészíthető okostelefont teljesen a saját stílusodra szabhatod, és minden eddiginél könnyebben alakíthatod át vele a kedvenc, gyakran használt funkcióidat.

2024. szeptember 7. 11:59

Az IFA 2024-en a HONOR, a Qualcomm és a Microsoft újradefiniálta a mobilos AI-t

A HONOR az IFA 2024-en három úttörő mobil AI-megoldást mutatott be: Snapdragon X Elite platformokkal működő AI PC-t, az AI Agentet és az AI Deepfake felismerőt. A bemutatót egy gondolatébresztő panelbeszélgetés kísérte, amelyen részt vett George Zhao, a HONOR vezérigazgatója, Alex Katouzian, a Qualcomm Technologies, Inc. MCX részlegének csoport GM-je és Mark Linton, a Microsoft partnerkészülék-értékesítési alelnöke. Együtt vizsgálták az AI és a Snapdragon technológia összefonódását, és megvitatták, hogy ezek az innovációk hogyan alakítják a mobil AI jövőjét.

2024. szeptember 7. 10:13

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megújult fizetési felülettel erősíti tovább pozícióját az online fizetési piacon a Barion

2024. augusztus 25. 15:34

Indul az Azonnali Fizetési Rendszer 2.0

2024. augusztus 14. 10:27

Már több, mint 1,2 milliót lopnak el egy-egy család számlájáról a csalók

2024. augusztus 13. 12:03

Hogyan védhetjük ki a gyakori Booking.com átveréseket?

2024. augusztus 7. 10:33