Idén is biztosítja a Formula–1-rendezvényen használt rádióberendezések zavartalanságát az NMHH
Július 18-a és 21-e között 39. alkalommal látogat hazánkba a Formula–1. A száguldó cirkusz futamait hétről hétre tízmilliók követik a képernyők előtt, a versenysorozat hazai állomása pedig tavaly négy nap alatt 303 ezer nézőt vonzott a Hungaroringre. A futamokon a televíziós stábok, a készenléti szolgálatok és a versenyző csapatok kommunikációjához egyaránt elengedhetetlen a zavartalan frekvenciahasználat – ezt a Magyar Nagydíjon idén is a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Mérésügyi Igazgatóságának munkatársai biztosítják.
A Formula–1 Magyar Nagydíja évről évre jelentős távközléstechnikai kivonulást és felkészülést igényel, hiszen a stábok, a szolgálatok, a versenyzők és a csapatok is folyamatos rádiókapcsolatban állnak egymással. Ilyen körülmények között kiemelten fontos a rádiófrekvenciás zavarok azonnali, helyszíni észlelése és elhárítása.
A rendezvényen a készenléti szolgálatok, például a rendőrség és a mentők is felvonulnak, rádiókommunikációs rendszerük zavartalan működése pedig elengedhetetlen a munkájukhoz, ezért az általuk használt frekvenciasáv „tisztán tartására” a hatóság munkatársai különös figyelmet fordítanak.
Egy ilyen jelentőségű tömegrendezvényen bármilyen külső zavar okozta hibát azonnal el kell hárítani. Az NMHH szakemberei fokozott figyelemmel ellenőrzik az engedélyköteles frekvenciák használatát és a rendezvény területére engedélyezett ideiglenes rádióhasználatot – biztosítva, hogy a kommunikációs eszközöket, például rádiós mikrofonokat és fülmonitorokat csak a számukra kijelölt frekvenciasávokban használják. Előfordul, hogy egy kérelmező által igényelt frekvencia foglalt, ezért az NMHH egy másikat engedélyez a részére – a felhasználó mégsem végzi el a szükséges beállításokat a kommunikációs eszközein, és egy olyan frekvenciát kezd el használni, amelyet már más használ, zavart okozva ezzel a helyszíni rádiókommunikációban.
A vezeték nélküli mikrofonok, hangtechnikai eszközök, kamerák hatósági megfigyelése – a zavarmentes működés biztosításán túl – a sávhasználati statisztikák készítése miatt is fontos. A hatóság szakértői a kijelölt sávok kihasználtságának felmérésével jól hasznosítható spektrumgazdálkodási adatokhoz jutnak hozzá – így kideríthető, hogy a hangtechnikaieszköz-gyártók valós igényt jeleznek-e.
Az NMHH a verseny előtt öt fix, 24 órában működő mérőállomást telepít a Hungaroringre, ezenfelül mérőautóival is a helyszínre vonul. A pálya körzetének frekvenciafelhasználását a szakemberek egy erre a célra berendezett konténerből figyelik, valamint a helyszín közvetlen közelében is folyamatosan felügyelik a frekvenciafelhasználást, amely során észlelik a nem megfelelő használatot, illetve a felmerülő rádiófrekvenciás zavarokat, így ha kell, azonnal közbe tudnak avatkozni.
Az efféle hatósági terepmunka egészen másfajta hozzáállást igényel, mint a hivatali feladatellátás: más kihívásokkal és más szépségekkel jár, hiszen a biztosítandó tömegrendezvények többsége hétvégén van, és a szolgálatot szélsőséges időjárási viszonyok között vagy az éjszakába nyúlóan is teljesíteni kell. A hatóság szakemberei általában már a rendezvények kezdete előtt napokkal a helyszínre érkeznek, hogy telepítsék a szükséges eszközöket, és az elejétől kezdve kontrollálják az eseményeket.
Kapcsolódó cikkek
- A műholdas távközlés szerepe óriási mértékben nőtt
- NMHH: kevesebb szolgáltatáskiesést hozhat a távközlésbe a mesterséges intelligencia
- AZ NMHH-kutatásából kiderült, hogyan változott az üzleti távközlési piac
- Kérem, ne zavarjanak! – saját eszközeink is lehetnek rádiófrekvenciás zavarforrások
- Médiatanács: továbblépések helyi és körzeti rádiós pályázatokban
- „Zöldmezős” frekvencia árverését készíti elő az NMHH
- A Médiatanács pályázati nyilvántartásba vette a Tilos Kulturális Alapítványt
- Döntött a Médiatanács a Budapest 92,9 MHz frekvencia használati jogosultságáról
- Közel 145 millió forint közösségi rádiók és televíziók üzemeltetési költségeire
- Négy rádiós pályázaton hirdetett nyerteseket a Médiatanács
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Tökéletes pillanatok, egyetlen kattintással – Ballagási fotók mesterséges intelligenciával
Ahogy közeleg a ballagás időszaka, a végzős diákok életében egy sor felejthetetlen pillanat következik, amelyek megörökítése különösen nagy jelentőséggel bír. Mi lenne, ha ezek az emlékek nemcsak dokumentálva, hanem kreatívan, művészi formában is megőrzésre kerülnének? A vadonatúj HONOR 400 Lite ezt teszi lehetővé – egy zsebméretű, mesterséges intelligenciával támogatott kreatív stúdió, amellyel egyetlen gombnyomással életre keltheted a ballagás minden fontos mozzanatát.
Forradalmi kép- és hangélmény: itt az új LG QNED evo termékcsalád
Az LG Electronics (LG) hivatalosan is leleplezte legújabb, 2025-ös QNED evo tévékínálatát. Az új modellek áttörést jelentenek az LCD technológiában, és számos olyan fejlett funkcióval érkeznek, amelyeket eddig főként az LG prémium OLED készülékeiben láthattunk.
A Google újra feltérképezi Magyarországot
Május 6-tól ismét magyarországi közutakon közlekednek a Google Utcakép – vagyis Street View – speciális kamerás járművei. Céljuk, hogy friss, 360 fokos felvételekkel bővítsék a Google Térkép kínálatát. A kamerarendszerrel felszerelt autók bejárják az ország számos pontját: főként városokat és azok környékét, de vidéki térségeket is, többek között Budapest, Debrecen, Szeged, Miskolc és Pécs környékét.
Változó szabályozás, növekvő bizonytalanság a munkaerő-kölcsönző piacon
Mihályi Magdolna, a Jobtain HR Szolgáltató ügyvezetője és a VOSZ Minősített HR Szolgáltatók Szekciójának elnöke arról számolt be, hogy a VOSZ-szal közösen végzett kutatásuk szerint a minősített munkaerő-kölcsönző cégek közel fele úgy érzi, a jogszabályváltozások bizonytalanságot okoztak a munkáltatók körében. A legtöbb cég jelenleg nehezebbnek tartja a munkaerő-tervezést az új szabályozási környezetben.
Új termékcsaláddal és arculattal újít a Decathlon
A Decathlon, Magyarország piacvezető sportszerkereskedője, 2024-ben 86,2 milliárd forint nettó árbevételt ért el, ami 6%-os növekedést jelent az előző évhez képest. A pénzügyi eredmények mellett az elmúlt év a megújulásról és a stratégiai irányváltásról is szólt: a vállalat tavasszal hazánkban is elindította a globális márkaidentitásához illeszkedő arculatváltást, miközben kiemelt figyelmet kapott a fenntartható, körforgásos üzleti modell fejlesztése.