NMHH-kutatás: a gyakori tiktokozás ronthatja az álhírfelismerési készségeinket
Minél gyakrabban tiktokozik valaki, annál kevésbé képes felismerni az álhíreket – egyebek mellett erre mutatott rá a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss tanulmánya, amely kérdőíves felmérések és interjúk alapján vizsgálta a 13–25 év közötti fiatalok TikTok-tartalmak általi befolyásolhatóságát, valamint képességüket a kritikus gondolkodásra és az álhírek felismerésére a közösségi médiában.
Az NMHH onlineplatformok.hu honlapján közzétett kutatás eredménye szerint a megkérdezett fiatalok többsége a YouTube közösségi platform használatát tartja a leginkább elengedhetetlennek: a válaszadók körében a YouTube-függés csaknem kétszer olyan erős, mint a Facebook-függés. A TikTokot viszonylag kevesen tartották nélkülözhetetlennek, ennek ellenére a közösségimédia-platformok közül általánosságban ez a közösségi oldal veszi el a legtöbb időt a válaszadók mindennapjaiból: a legtöbbjük egy nap két óránál hosszabb időt is eltölt rajta. Figyelemre méltó, hogy a tanulmány szerint kétszer annyi nő használja a TikTokot, mint férfi, és másfélszer annyi nő használja napi két óránál többet a platformot, mint amennyi férfi.
A kutatás vizsgálta a fiatalok álhírfelismerési képességét. A legtöbb válaszadó önbevallása szerint úgy ellenőriz egy-egy TikTok-videóban látott állítást, hogy a teljes történetet elolvassa, és más forrásban is utánanéz az abban szereplő információnak. A résztvevőknek a kutatás során konkrét, a TikTokon terjedő, valós vagy hamis információkat tartalmazó videókról kellett megállapítaniuk, hogy azok manipuláltak vagy valósak. A kutatás során nem vált egyértelművé, hogy a fiatalok a politikai vagy a tudományos tematikájú hamis videókat ismerik-e fel könnyebben, ami azt sugallja, hogy a videók valóságtartalmának megítélésében más tényezők is szerepet játszanak: például a posztoló profiljának ismertsége, hitelessége, valamint a fiatalok előzetes ismeretei és tapasztalatai a bemutatott konkrét téma kapcsán. Egy politikusról szóló hamis videó esetén például fontos, mennyire ismerik a válaszadók az adott politikust és szokásait, nézeteit, míg a tudományos érdekességeket bemutató videóknál meghatározó lehet például, hogy mennyire vannak tisztában a fizika törvényeivel.
A kutatás eredményei alapján a fiatalok álhírfelismerési képessége összefügg a szüleik iskolai végzettségével is: általánosságban minél magasabb volt a gondviselők iskolázottsága, a vizsgált fiatalok annál jobban felismerték az álhíreket, valamint annál hatékonyabban ellenőrizték az információkat. A tanulmány arra is rávilágított, hogy általánosságban minél gyakrabban tiktokozott egy válaszadó, annál kevésbé volt képes felismerni az álhíreket és kiszűrni a valótlan információkat.
A TikTokon megjelenő, vásárlásra ösztönző tartalmak kapcsán a válaszadók több mint kétharmada nyilatkozott úgy, hogy nem vásárolt terméket ezek hatására, vagyis a fiatalok jelentős része nem érzi magát közvetlenül kitettnek ezen marketingcélú tartalmaknak. Ebben annak is szerepe lehet, hogy a megkérdezett fiatalok túlnyomó részének feltételezhetően nincs saját jövedelme, amelyet szabadon elkölthetne.
A TikTok megítélése többdimenziós és ellentmondásos: a kutatás során készített interjúk alapján népszerű a fiatalok körében, mert egyszerűen böngészhetnek rajta rövid, gyorsan fogyasztható videókat. Sokan közülük ugyanakkor aggodalmukat fejezték ki a platform okozta függőség, figyelemzavar és időveszteség, a nem mindig megbízható információk, valamint a túlzott ingeráradat miatt.
A tanulmány eredményei is rámutatnak a médiaműveltség és a kritikai gondolkodás fejlesztésének jelentőségére, valamint arra, mennyire fontos a fiatalokat időben megismertetni a közösségi média működésével és felvértezni a megfelelő digitális készségekkel – például a valótlan tartalmak kiszűrése érdekében. Ebben a jó szülői mintaadáson túl a közoktatásnak is fontos szerepe lehet, az NMHH ezért rendszeresen szervez a témában workshopokat és képzéseket – szülőknek és tanároknak egyaránt.
Kapcsolódó cikkek
- Újabb támogatásokról döntött a Médiatanács
- Megkezdi működését az Online Platform Vitarendező Tanács
- Médiaszolgáltatókat bírságolt a Médiatanács
- Már elérhető az NMHH Podcast 9. adása az online világ önképre gyakorolt hatásairól
- NMHH-kutatás: emelkedtek a háztartások hírközlési kiadásai
- Nem vész el, csak átalakul a hagyományos média
- „Csak egy fotó, nem nagy ügy!” – a gyermekek online bántalmazása ellen küzd az Internet Hotline
- NMHH: egyre többet mobilnetezünk külföldön
- „Mit lájkol a gyerek?” – A szülőket segíti az NMHH új kiadványa
- Idén is biztosítja a Formula–1-rendezvényen használt rádióberendezések zavartalanságát az NMHH
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A jövő jegyzetfüzete: Precizitás, személyre szabhatóság, mesterséges intelligencia
Hányszor hallottad már, hogy „Dolgozz okosabban, ne keményebben”? Ez a jól ismert mondás a hatékony munkavégzés szimbóluma, mégis ritkán gondolunk rá a tanulás kapcsán. Pedig az okos tanulás lényege nem más, mint az, hogy olyan eszközöket használjunk, amelyek valóban támogatják a koncentrált, hatékony munkát.
Sebesség vagy élesség? Az új Evnia monitorral nem kell választanod
A Philips új szintre emeli a játékélményt a legújabb prémium kategóriás gaming monitorával, a Philips Evnia 27M2N3800A-val, amely a forradalmi Dual Mode technológiát kínálja. Ez a fejlett megoldás lehetővé teszi, hogy a felhasználók egyszerűen váltsanak a 4K UHD 160 Hz és az FHD 320 Hz módok között – ideális választás azok számára, akik kompromisszumok nélkül szeretnék ötvözni a villámgyors teljesítményt és a lenyűgöző részletgazdagságot.
Öt technológiai irány, ami újraírja a vásárlói élményt
A technológiai fejlődés megállíthatatlanul alakítja át hétköznapjainkat – legyen szó kommunikációról, vásárlásról vagy napi rutinfeladatok elvégzéséről. A fogyasztók elvárásai folyamatosan emelkednek, és azok a márkák, amelyek nem tudnak lépést tartani, könnyen lemaradhatnak. A kérdés már csak az: merre tart ez az átalakulás? Az alábbi öt trend új alapokra helyezi a vállalatok és fogyasztók közötti kapcsolatot.
Milliárdos befektetés emeli új szintre a magyar játékipart
A Nemzeti Tőkeholding koordinálásában működő Focus Ventures Zrt. kétmilliárd forintos tőkebefektetéssel erősíti meg a hazai videójáték-szektor vezető szereplőjét, a NeocoreGames Csoportot. A forrás hozzájárul a vállalat nemzetközi jelenlétének további bővítéséhez, és segíti a magyar fejlesztők láthatóságát a digitális gazdaság és a kreatív iparágak gyorsan növekvő nemzetközi színterén.