Távmunka: átlag alatt
A távmunkát elősegítő technológiák közül a leginkább rendelkezésre álló és leggyakrabban használt eszköz a mobiltelefon, a vállalati e-mail távoli elérése és a laptop, bár utóbbi kettőt csupán feleannyira használják a magyar vezetők, mint európai társaik. Mind a vizsgált nyolc európai ország, mind Magyarország vállalatvezetői a már meglévő eszközök mellett leginkább a virtuális magánhálózat (VPN) bevezetését szeretnék elérni cégüknél a távmunka elősegítésére.
Szemben az európai 43%-kal, a magyar munkáltatók 59%-a iparágtól függetlenül nem szorgalmazza a rugalmas munkavégzést. Pedig a válaszolók 69%-a szívesen végezné feladatait otthonról vagy rugalmasan, míg az európaiaknak csak a fele szeretne így dolgozni. A magyar felső és középvezetők többsége (63%) hetente 4560 órát tölt el a munkahelyén ami meghaladja az európai átlagot , több mint 80%-uk dolgozik esténként, hétvégén, ünnepnapokon és szabadság alatt is. Nincs kifogásuk a túlóra ellen, és csak kis részük tapasztalt a túlórából eredő negatív hatásokat a magánéletükre vagy az egészségi állapotukra nézve. A válaszolók fele úgy véli, hogy egy rugalmasabb munkavégzési gyakorlat pozitívan hatna a családi/társas életükre.
A megkérdezett magyar vezetők több mint 80%-a szerint a távmunka bevezetése megtakarításokat eredményezne a cég számára, és hatékonyabbá tenné a kommunikációt is, míg európai szinten a termelékenység növekedését emelték ki a távmunka pozitív hatásaként. Hazánkban a két leggyakrabban említett akadályozó tényező a vállalati IT-rendszer hiányossága és az új megoldások kismértékű alkalmazása, míg a többi vizsgált ország az utóbbi mellett a felső vezetés érdeklődésének hiányát és a cég költségvetési limitjét tartja hátráltató faktornak. Európa-szerte, így Magyarországon is a csapatmunka összeomlását vélik a távmunka legfőbb hátrányának.
A felmérés kimutatta, hogy a magyar vezetők véleménye szerint az európai országok közül leginkább Svédországban és Norvégiában terjedt el a távmunka, és legkevésbé Magyarországon, illetve Szlovákiában. Az egyes szektorokat tekintve pedig leggyakrabban az informatika/média/telekommunikáció, legkevésbé pedig a közszféra került említésre mint a távmunka elterjedésének lehetséges területe.
Kapcsolódó cikkek
- MagyarorszĂĄgi kutatĂĄs a szĂĄznĂĄl tĂśbb pc-vel rendelkezĹ szervezetek adattĂĄrolĂĄsĂĄrĂłl ĂŠs adatmentĂŠsĂŠrĹl
- MiĂŠrt fontos a tĂĄvmunka?
- TĂz kĂśzĂźl kĂŠt eurĂłpai hĂĄztartĂĄsban talĂĄlhatĂł nagy kĂŠpernyĹs tĂŠvĂŠkĂŠszĂźlĂŠk
- Konferencia a tĂĄvmunkĂĄrĂłl, vĂĄllalkozĂłknak ĂŠs intĂŠzmĂŠnyeknek
- Dinamikusan emelkedik az internetbanki Ăźgyfelek szĂĄma
- A dekĂłder ĂŠs a modem utĂĄn a Skype a legismertebb
- A rendszeres jĂĄtĂŠk nem mossa Ăśssze a valĂłs ĂŠs a virtuĂĄlis vilĂĄg hatĂĄrait
- ĂtfogĂł piackutatĂĄs a magyarorszĂĄgi infokommunikĂĄciĂłs szĂĄllĂtĂłi piacrĂłl
- A profi hackerek ĂŠs a szervezett bĹąnĂśzĂŠs cĂŠlba vettĂŠk a vilĂĄg legnagyobb pĂŠnzintĂŠzeteit
- TovĂĄbbra is dinamukisan nĹ a mobilbanki szerzĹdĂŠssel rendelkezĹk szĂĄma