Freestart a dial-up internethívásokkal kapcsolatos költségekről
Az EHT 27.§., illetve (e) pontja a következőt tartalmazza:
(3) A hatósági ár kiszámítására vonatkozó előírások meghatározásával kell megállapítani:
[...]
e) Internet szolgáltatás távközlő hálózaton keresztül történő nyújtása esetén a távközlő szolgáltatás díjának azt a hányadát, melyet a távközlési szolgáltató átad az Internet szolgáltatónak.
Ennek megfelelően az Országgyűlés törvényhozási szándéka az volt, hogy megkövetelje a távközlési szolgáltatóktól, hogy az internetes kapcsolt vonali (dial-up) internet által létrejött bevételből bizonyos hányadot fizessenek az internetszolgáltatóknak (ISP-k), ezáltal internet-hozzáférést biztosítsanak minden magyar részére megfizethető árakon (vagyis a telefonköltségért). A fenti szándékot könnyű felismerni az idézett paragrafusok alapján.
Hangsúlyoznunk kell azonban, hogy mindeddig nem publikáltak Magyarországon hiteles adatokat a távközlési szolgáltató internet dial-up hívásaihoz történő kapcsolódásának költségszintjére vonatkozóan. Ennek megfelelően a Freestart.hu-nak az a véleménye, hogy megbízható adat hiányában a legjobb megoldás az, ha a helyi hozzáférési díjjal kapcsolatos legelfogadottabb EU gyakorlatot (EU best practice) vesszük alapul, ami percenként 1,267 Ft és 2,282 Ft között van (EUR 0,5 cent, illetve EUR 0,9 cent). A csúcsidőn kívüli, illetve a csúcsidő alatti kedvezményes dial-up hozzáféréshez képest elegendő tere van tehát a 40 és 50 százalék közötti jövedelem megosztásnak a csúcsidőn kívüli időszakban, amikor is a legtöbb dial-up felhasználó a világhálót használja.
Következésképpen a Freestart.hu úgy gondolja, hogy a többi európai hálózatüzemeltető biztosítani tudja a helyi hálózatának védelmét még ilyen alacsony díjszabás mellett is, ugyanez Magyarországon is megoldható kell hogy legyen.
Az Európai Bizottság által elfogadott nemzetközi gyakorlatnak megfelelően, a díjtétel kiegyensúlyozásának (tariff rebalancing) eredményeképpen a felhasználó által fizetett havi előfizetési díjnak fedeznie kell a Matáv állandó költségeit. Továbbá azt is megállapíthatjuk, hogy az internet dial-up bevételekkel kapcsolatos csúcsidőn kívülibevételek majdnem tiszta nyereséget jelentenek a Matáv számára, mivel a távközlési szolgáltató által a dial-up hívás kezelésének változó költségeleme elhanyagolhatóan kicsi.
Mivel nyilvánvaló, hogy a dial-up internet-hívás kapcsolási költsége lényegesen alacsonyabb, mint a hagyományos telefonhívásé, ezért a forgalom leválasztandó a hagyományos távbeszélő hálózatról és a hatékonyabb IP hálózaton keresztül továbbítandó. E megállapítás egybeesik az Európai Bizottság mellett működő ONP Bizottság véleményével is. A bizottság azt is megerősítette, hogy a költségalapú díjtétel modell megfelelő ösztönzést jelent az adathálózati elem szolgáltatásával kapcsolatos versenyben, mégpedig abban a tekintetben, hogy az adathálózatra kivetíthető költségek tükröződnek a hívó által megfizetett díjtételekben.
A csúcsidőn kívüli dial-up internet-hívások kapcsolatos valós költségek, valamint a többletforgalom költsége körülbelül nulla.
Ezt a tényt az OFTEL, a távközlési iparág egyesült királysági szabályozó hatósága is elfogadta.
Ebben a tekintetben azt is ki kell emelnünk, hogy a Freestart.hu forgalmának 90 százaléka a csúcsidőn kívül bonyolódik, ami ezért többletforgalmat és így többletbevételt is generál a távközlési hálózatüzemeltető részére.
Az a tény, hogy a Mindenkinek program eredményeként a Matáv-hálózat egy releváns részének a kapacitása (majdnem) teljesen kihasználásra kerül, az összes fél, de különösen a Matáv részére kedvező.
Általában véve mivel a Mindenkinek alatt lebonyolított percmennyiségek a csúcsidőn kívüli időszakokra esnek, ezek máskülönben elmaradt bevételt jelentenének a Matáv számára, hiszen ekkor a hálózati kapacitást nem, vagy nem elégségesen használnák ki.
Ennek megfelelően, e csúcsidőn kívüli időszakokban lebonyolított dial-up percmennyiségek hozzáadódnak bármely, a vezetékes hálózatba történő eredeti befektetés idején előjelzett mennyiségnek. Azt is hozzá kell tennünk, hogy a Matávnak ezért nem kell többlettevékenységeket vállalnia (pl. az ügyfelek megszerzése, vagy a szolgáltatással kapcsolatos feladatok) ezekkel a percekkel kapcsolatban.
Tehát megállapíthatjuk azt is, hogy ez a múltban már elért többletnyereség elegendő forrást kell, hogy jelentsen ahhoz, hogy az új IP hálózatok kapcsán a Matáv a jövőben további befektetéseket hajtson végre.
- A Freestart egy éve
A freestart.hu jelenleg 138 000 regisztrált felhasználóval rendelkezik, 2000. decembere óta több mint 72 000 eddig még hozzáféréssel nem rendelkező felhasználó számára teremtett csatlakozási lehetőséget az online világhoz. A freestart.hu-n keresztül lebonyolított forgalom folyamatosan növekszik, az elmúlt hónapban például közel 5,9 terabyte adat áramlott ki a vonalakon.
A freestart.hu nemrégiben stratégiai partnerségre vonatkozó megállapodást kötött az Index.hu internetes tartalomszolgáltatóval.
A freestart.hu piacra lép üzleti szolgáltatásival is. A jelenleg kínált szolgáltatások: bérelt vonali szolgáltatások; domain és e-mail szolgáltatások; co-location; webhosting; webdesign.
A Freestart Kft. működésének első fázisát (a piacra lépést) sikeresen lezárta, és belépett a működése következő szakaszába. Ezzel együtt természetesen a feladatok megváltozása is együtt járt, ami a felelős vezetőség megfelelő átalakítását vonzza maga után.
László Péter november 15-étől tölti be a Freestart Kft. igazgatói posztját. A 43 éves közgazdász 1982-ben a Budapesti Közgazdaság-tudományi Egyetem pénzügy szakán diplomázott, majd az egyetem elvégzését követően kutatóként dolgozott a Közgazdaság-tudományi Intézetnél. Ezt követően a Toshiba cég termékeit értékesítő Technotrade Kft. tulajdonosaként és pénzügyi igazgatójaként tevékenykedett, amit a Danone Kft. pénzügyi igazgatói posztján, és az ACCOR-Pannonia Hotels Rt. regionális pénzügyi igazgatójaként eltöltött évek követek. A szakember a mostani váltást megelőzően a Matávkábel TV Kft. ügyvezető igazgatója volt. Igazgatóként a Freestart Kft. tevékenységének teljes körű irányítása lesz a szakember feladata.
A 2000. év júliusában Start Communications Kft néven alapított, jelenleg 1,3 milliárd forintos alaptőkéjű Freestart Kft. tulajdonosai a Deficom Group SA, a Profrigo SA és az igazgatóság.
Kapcsolódó cikkek
- Négy-az-egyben kommunikációs szolgáltatást indít az Orange
- Pantel: Telefon és internet kis- és középvállalatok számára
- Az Elektronikus Hírközlési Törvénytől igazi versenyt vár az Elender-főnök
- Ingyenes internet 3 új körzetben a FreeStarttól
- MiniNet: korlátlan telefonos internet-hozzáférés gyerekeknek
- Figyelő Fórum: távközlési liberalizáció és EU-csatlakozás
- 2002: kevesebb vezetékes vonal
- IHM: konferencia és fórum a hírközlési törvény módosításáról
- EU/távközlés: a jogi liberalizáció nem hozott meghatározó változást
- Horvátországban tárgyal a Pantel