Minigép és minilabor - maximinőségben
Konica
Az állóképeket két különböző tömörítésű JPEG formátumban rögzíthetjük, a 320x240 pixeles mozgóképekhez AVI, a hangüzenetek tárolására pedig WAV formátumot használ, belső memóriája 2 MB. Rugalmasságára jellemző, hogy mind SD-Memory Card, mind pedig MemoryStick típusú cserélhető memóriakártya fogadására képes (Dual Memory Slot). Háromszoros optikai és kétszeres digitális zoomja a legtöbb felhasználási területen elegendő, a Hexanon lencserendszer 10 centiméteres tárgytávolságból biztosítja a tűéles makrofelvételek készítését, 1/2000 másodperces legkisebb zársebességével pedig akár a Forma-1-es futam célfotója is elkészíthető. 3,8 centiméteres képátlójú LCD-kijelzőjén rövid belső feldolgozás után megjeleníthető az elkészített kép, vagy visszanézhető a rövid filmklip.
Digitális képek fotópapíron
Mint Együd András, a Konica digitális gépeit és a minilabort forgalmazó InterIroda Kft. kereskedelmi igazgatója elmondta, a felhasználóknak igen kedvező tapasztalataik vannak a minilaborokban előhívott képekkel kapcsolatban. "Nemcsak a fényképezőgépek válnak egyre nagyobb számban digitálissá, hanem a képkidolgozó laborok is, és a Konica mindkét területen óriási tapasztalatot mondhat magáénak" - fogalmazott Együd András.
A Konica Minilab System R1 Super jelű berendezése már az ötödik generációs minilabor. Természetesen az előző modellekhez képest a levilágított (nyomtatott) kép minősége javult, a gép kezelése egyszerűsödött, valamint a bővíthetőség szélesebb skálája érhető el. Egyik legfontosabb újdonsága, hogy a fejlesztők különválasztották az input/output részt, így az könnyen alakítható az egyes végfelhasználók igényeihez.
Az R1-es a nagy sikerű QD 21 Super minilabor alapjaira építkezik, a hálózatba kapcsolt működtetés fókuszban volt a tervezése során. Így lehetőségünk nyílik az R1-est WAN/LAN-környezetben, azaz internet- és intranetalapon akár egyszerre is használni.
A minilabor működésének minden fázisa a digitális technológiára épül, ezért a filmet vagy papírképet első lépésben beszkennelik. A képbontó eszköz lineáris CCD, maximális felbontása 27,2 megapixel (5180x5500 képpont), ami minden gyakorlati igényt kielégít (ugyanis a 45,8x43,2 centiméteres, azaz kifutó méretű A/3-as is 305 dpi-vel szkennelhető).
A beolvasott kép digitális képjavításon is átesik: a Digital ICE algoritmus első lépésben retusálja a képeket, a szkenner a kép mindkét oldalán észreveszi a porszemeket, az ujjlenyomatokat és a karcokat.
Amint a digitális kép a központi számítógépbe került, kezdetét veszi a digitális feldolgozás. Új képkiértékelési technológiai megoldások vezérlik az egyes algoritmusokat, így a kevésbé tapasztalt operátorok is folyamatosan konzisztens végeredményt érhetnek el. Az új rendszer a Konica AIE (Automatic Image Enhancement) nevet viseli. Az egyes lépések ugyanazok, mint amelyeket a Photoshopban már megszokhattunk: javíthatók az alul- és túlexponáltság hibái, de a rendszer beállítja a megfelelő szürkeértéket, a kontrasztot és a színegyensúlyt is, kezeli a színtelítettséget, és a megmaradt, minimális színeltéréseket korrigálja (Photoshop Hue/Saturation).
A Konica R1 Super természetesen elektronikus képeket is fogad, és mindenevő: floppy, CD-ROM, valamint PCMCIA Type II (PC-kártya), CompactFlash (CF) Type I és II, SmartMedia (SM) vagy SSFDC memóriakártyák alkotják az alapszintű repertoárt. Mindez kívánságra bővíthető DVD-ROM-, MO- és Zip-lehetőséggel, egy PCMCIA-aljzaton keresztül fogadhatók a Sony MemoryStick, a MultiMedia (MM) és a Secure Digital (SD) kártyák, de érkezhetnek a képállományok az internetről is.
A hobbifotósok között divat az elterjedt tintasugaras printerek nyomataival összehasonlítani a minilaborokban készült fotókat. És éppen ez az a pont, ahol a vegyszerekkel, valódi fotóanyagra dolgozó készülékek előnye behozhatatlan! A Konica berendezése is folyamatos tónussal dolgozik, tehát nem apró raszterpontokból állítja össze a képet, itt minden képpontnak saját színe van! A 300 dpi a finomabb szövegek és vonalak megjelenítéséhez megfelelő, a színes felületekhez viszont a felbontás több mint elegendő, ugyanis 3000-3500 dpi-s raszteres nyomat lenne képes hasonló színárnyalat-gazdagságot és alacsony színkontraszt melletti élességet produkálni. A printeregység 1000 darab 89x127 milliméteres papírképet képes exponálni óránként.
Ha nincs szükség kétoldalas nyomtatásra, akkor kisebb példányszámú brosúrákban is felhasználható a Konica R1 Super képe. Egy-két órán belül elkészíthetők a névjegyek és üdvözlőkártyák, igényes minőségű grafikai tervek vagy retusált és feliratozott fotók.
A digitális fotózás szerelemesei éppen azért kedvelik a minilaborokat, mert az exponálás után akár egy órán belül kézbe vehetik a fotópapírra előhívott legjobb képeket.
Kapcsolódó cikkek
- A Casio bemutatja a vilĂĄg legvĂŠkonyabb, 7x optikai zoomos digitĂĄlis fĂŠnykĂŠpezĹgĂŠpĂŠt
- FĂŠnykĂŠpezĂŠs: kĂŠpstabilizĂĄtor ĂŠs "fĂŠlreĂŠrtelmezĂŠsei"
- InfravĂśrĂśs digitĂĄlis fĂŠnykĂŠpezĹgĂŠpet adott ki a Fuji
- Fujifilm FinePix F40fd arcfelismerĹ rendszerrel
- ĂtĂŠsĂĄllĂł digitĂĄlis fĂŠnykĂŠpezĹgĂŠp gyerekeknek
- Ăjabb firmware-frissĂtĂŠst kapott a Ricoh Caplio R5
- Canon Powershot A640
- BenQ X 710: a legvĂŠkonyabb 3 inches kĂŠpernyĹjĹą kompakt
- FotĂłnyomtatĂĄs Nokia hĂĄlĂłzaton keresztĂźl
- AmatĹr fotĂłsbĂłl sajtĂłfotĂłs? A Yahoo ĂŠs a Reuters szerint mi sem egyszerĹąbb