Piac, trendek, gyártók, szolgáltatások
Digitális állóképek, analóg üzleti adatok
2000
Szeptemberben a piackutatók még három számjegyű növekedést jósoltak a digitális kamerák piacán. Az NDP Intelect akkori előrejelzésében azt prognosztizálta, hogy a világszerte egyre népszerűbb film nélküli eszközök piaca 127 százalékkal növekszik. Becsléseik szerint összességében 4,2 millió digitális kamera talál gazdára 2000-ben, ami igen látványos előrelépés, hiszen 1999-ben összesen 1,85 millió film nélküli fényképezőgépet adtak el. A gyártók bevételei is attraktív növekedést mutattak: az 1999-es évben 1 milliárd dolláros bevételt könyvelhettek el, tavalyelőtt azonban már 1,8 milliárd dollárra rúgtak a film nélküli kamerák értékesítéséből származó bevételek. (A dollárbevétel ilyen mértékű megugrása azért is érdekes, mert a technikai fejlődés és az egyre nagyobb tételű sorozatgyártás következtében a készülékek pixelszámának növekedésével ellentétesen mozgott a gépek átlagos ára.)
A Sony például a 2000-es évtől egyenesen az eladott gépek megkétszerezését várta, s hogy mindez nem pontosan így történt, az elsősorban az újfajta, cserélhető memóriakártyák kifejlesztésének következménye.
Az NDP-nél jóval nagyobb piacbővülést prognosztizáltak az IDC elemzői, akik (szintén 2000 szeptemberében) 5,1 milliósra becsülték a digitális kamerák világpiacát - de végül nekik sem lett igazuk, a karácsonyra megjelent új modellek és az akkor napvilágot látott 4 megapixeles kamerák levitték a "kifutó termékek" árát, ami rekordeladásokat eredményezett. Az IDC összesítése szerint 2000-ben 15,1 millió készüléket vásároltak meg az öt földrészen; az akkor készült, de már 2005-re szóló prognózisukban 39 millió gép eladását becsülték.
2001
Egy tavaly május elején megjelent elemzés szerint a Hewlett-Packard új korszakot nyitott, amikor belépett a digitáliskamera-fejlesztés és -gyártás területére - azóta már tudjuk, hogy korábban széles körű elismertséget szerzett nyomtatóikkal együtt egy teljesen új célcsoport igényeinek kielégítését tűzték zászlajukra. Két éve még csak a "nagyon pixeles" látványt nyújtó kamerákhoz lehetett elérhető áron hozzájutni - a HP akkor dobta piacra a 2,1 megapixeles PhotoSmart 315-öst, és akkor jelentek meg a 2 millió képpont fölötti kamerák, szintén 300 dollár alatti áron.
Az IDC adatai szerint a digitális fényképezőgépek értékesítése 2001-ben 22 százalékkal növekedett a megelőző évhez képest, ami összesen 18,4 millió képrögzítő eszköz eladását jelentette. A piaci összbevétel abban az évben hozzávetőleg 8 milliárd dollár volt.
Alig egy esztendő telt el a fenti adatok megjelenése után. Közben zökkent egy komolyat az IT-világ szekere, és ma már tudjuk, hogy az IT-világ recessziója és a 2001. szeptember 11-ei terrortámadások a digitális fényképezőgépek iránti kereslet növekedésében is megtörték a lendületet. (Paradox helyzet, hogy éppen a digitális kameráknak és persze az internetnek köszönhetően láthatott néhány órán belül döbbenetes fotókat a világ.)
2002
A legutóbbi statisztikák szerint érezhetően lassult a digitális kamerák piacának növekedése. A film nélküli fényképezőgépek globális eladásainak emelkedése az elmúlt év végén drasztikusan lelassult, és elképzelhető, hogy az eladási trendek nem is lendülnek fel újból az elkövetkező években - áll az IDC idén április végén kiadott jelentésében.
Bár a digitális kamerák piacának növekedése jelentősnek tűnik más területekhez, például a PC-piac kifejezett visszaeséséhez képest, drasztikus csökkenést jelent azonban, ha a néhány évvel ezelőtti, esetenként 100 százalékot is meghaladó fejlődéshez viszonyítunk - mondta Chris Chute, az IDC elemzője. A terület szakértője szerint a növekedés lassulása elsősorban a digitális kamerák piacának viszonylag kis méretében keresendő. A kiegészítő szolgáltatások - például a kamerákkal készített felvételek kidolgozása - még gyermekcipőben járnak - fogalmazott Chute. Amíg ezek a szolgáltatások nem válnak általánossá, a digitális kamerákat elsősorban csak a technológiai eszközök iránt legnyitottabb vásárlók fogják megvenni.
"Úgy véljük, hogy amennyiben a megfelelő segédeszközök és kiegészítő szolgáltatások - amelyekkel a digitális kamera egy hagyományos fényképezőhöz hasonlóan használható - nem terjednek el általánosan az elkövetkező egy-két évben, akár jelentősen visszaeshet a digitális fényképezők piaca" - mondta Chute, majd hozzátette, hogy "az eszközök piaca továbbra is csak azokra korlátozódik, akik otthon vannak a PC-k világában. Ez az Egyesült Államokban a háztartások alig több mint felét jelenti."
Az Olympus vezetői sem bizakodóak, ők is lassuló növekedést terveznek az idei évre, annak ellenére, hogy jóslatuk szerint a digitális kamerák piaca a fogyasztói elektronikai cikkek egyik legjobban növekvő szelete lesz ebben az évben. 2001-ben (az IDC-hez hasonlóan) szintén a világpiac 22 százalékos bővülését állapították meg, de szomorúan konstatálták, hogy ez az érték alig a fele az azt megelőző évre jellemző 47 százalékos növekedésnek.
Az Olympus piacelemzői egyébként idén - minden márkát figyelembe véve - összesen 18 millió készülék eladását jósolják. Saját piaci részesedésükkel kapcsolatban 4 millió készülék értékesítését célozzák meg, ami azt jelenti, hogy több mint 25 százalékkal több gép eladását tervezik, mint a tavalyi üzleti évben. A zuhanó árak itt is kedvezőtlenül befolyásolják a tervezett bevételeket, így a darabszám-emelkedéshez képest valóban kicsi, összesen 3,7 százalékos bevételnövekedést (140 milliárd jen) szerepeltetnek üzleti tervükben.
A piacvezető helyért a Sonyval folytatott versenyük ma már hónapról hónapra változó eredményt hoz. Az azonban bizonyos, hogy az Olympus-Sony párharc állandósult, a hivatalos adatok szerint 2001-ben a Sony adta el a legtöbb ilyen eszközt; a dobogó harmadik helyére a Fuji álhatott, nem sokkal megelőzve a negyedik helyre szorult Canont.
A verseny roppant erős, ezért az Olympus azt is tervbe vette, hogy az eddiginél erősebben harcol az OEM-szerződések megszerzéséért. Ez a kijelentés burkoltan azt is jelenti, hogy a jövőben az Olympus más - vélhetően az IT-világban jól ismert - márkanevekkel is gyárt majd digitális fényképezőgépeket. A példa adott: a Sanyo Electric a felmérések szerint az OEM-piacon forgalomba került gépek 70 százalékát gyártja, s ha ez igaz, akkor valójában három, fejlesztésre és gyártásra egyaránt képes világcég osztozik a digitális kamerák dobogóján.
Természetesen a verseny igazi élvezője a vásárlóközönség, hiszen a pixelnövelési háborút remélhetőleg újra az árháború követi majd - érdemes tehát odafigyelni arra, hogy a feltörekvő helyen jegyzett gyártók mivel próbálják magukhoz csalogatni a vevőket. Reméljük, az árral.
Digitális laborok, nyomtatók
Visszatérve az IDC piacelemzéséhez: a szakértők szerint a jövőbeni növekedés kulcsa a háttérszolgáltatások (tehát az egyszerűen, például az interneten elérhető kidolgozási vagy a számítógépes környezet nélküli képkinyomtathatósági lehetőségek) fejlődésében van. Az amerikai helyzetet jól ismerő kutató szakvéleménye bizonyára sokakat elgondolkoztat: "A digitális filmkidolgozás infrastruktúrája egyelőre még csak elméletben létezik. Nehéz rávenni a szaküzleteket, hogy fektessenek be 100 ezer dollárt egy digitális minilaborba" - jelezte az IDC elemzője.
Az üzleti és otthoni fotónyomtatás elvárásait egyre megbízhatóbb minőségben kiszolgáló printerek gyártói azonban még komolyan beleszólhatnak a végeredménybe.
Kapcsolódó cikkek
- A Casio bemutatja a vilĂĄg legvĂŠkonyabb, 7x optikai zoomos digitĂĄlis fĂŠnykĂŠpezĹgĂŠpĂŠt
- FĂŠnykĂŠpezĂŠs: kĂŠpstabilizĂĄtor ĂŠs "fĂŠlreĂŠrtelmezĂŠsei"
- InfravĂśrĂśs digitĂĄlis fĂŠnykĂŠpezĹgĂŠpet adott ki a Fuji
- Fujifilm FinePix F40fd arcfelismerĹ rendszerrel
- Novemberben 11,3 szĂĄzalĂŠkkal nĹtt a fĂŠlvezetĹk globĂĄlis eladĂĄsa
- Öt technológia, amely megváltoztathatja életünket az elkövetkező öt évben
- NHH - nagyobb verseny, csökkenő árak, nemzetközi elismerések
- EU, Lisszabon ĂŠs a nemzeti akciĂłprogram
- A kommunikációs technológia megkönnyíti a füllentést
- A memĂłriacsipek tĂĄplĂĄljĂĄk a fĂŠlvezetĹ-ĂĄgazat nĂśvekedĂŠsĂŠt