CES 2006: Játsszunk többet, és csináljunk még több pénzt!
Az idei Consumer Electronics Show Las Vegasban nem is a szokásos népvándorlással, hanem az ugyancsak szokásos üzleti találkozókkal kezdődött, a "deal making" jellemezte már a nyitást megelőző napokat. Ilyenkor még nincs teli a levegő az áttörő új technológiákról vagy az izgalmas új cégekről szóló hírekkel, de már érezni lehet a levegőben az a győzelem magabiztosságát. Az itt lévő kiállítók, a szervezők biztosan tudják, hogy győztek, hiszen végre itt van a már évekkel ezelőtt beharangozott konvergencia, a látogató, a fogyasztó, a felhasználó immár valóban online fogyasztónak, "connected customer"-nek tekinthető, nem csoda, hogy kialakultak az első komolyan vehető üzleti modellek azzal kapcsolatban, hogy miképp kell mindebből profitot csinálni. Amiről egy évtizede már minden konferencián és ipari fórumon csak beszéltek és ígérgettek az mostanra vált valósággá.
A CES 2006-ra igazi világfórummá vált, amihez hasonlót nem nagyon ismerek. 1970 óta hagyományosan itt mutatja be minden technológiával foglalkozó cég (legalábbis aki “számit”).a jövőt meghatározni kívánó termékeit. Itt jelentették be a VCR-t vagy harminc éve, itt jelent meg az első Camcorder, a compact lemezlejátszó, a DVD, műholdas rádió, az első XBOX, a plazma tévé, és tavaly az IP alapú tévé. Nem véletlen, hogy a világ egyik legnagyobb kereskedelmi vásárára 110 országból 2.500 kiállító, 130.000 szakember és 4.500 újságíró futott be ez évben. Szervezeti újdonság már nyitás előtt akadt, az idén a Sands Expot is bekebelezte a show, így ezzel 1.6 milliós (itt négyzetlábban mérik, ha a négyzetméterre vagyunk kíváncsiak, az egy nagyságrenddel kisebb) a kiállító terület. Mindennek köszönhető, hogy a kaszinó-fővárosban a CES ideje - január 5. és 8. között - körülbelül egy millióan dolgoznak (és játszanak) éjjel-nappal.
A kiállítás kategóriáit is hosszú lenne felsorolni: GPS, Wi-Fi, mobil, otthoni iroda, műholdak, robotok, internet, e-commerce, bluetooth, VOIP telefon - hogy csak néhányat említsek meg a húszból. Ehhez adjuk hozzá a 75 különféle konferencia szekciót és az olyan nagyágyúk előadásait, mint Michael Dell, Ivan Seidenberg (a telefonóriás Verizon CEO-ja, a Kodak vezért, Antonio Perezt – a “boltosokról” nem is beszélve: mindegyik mamut csúcsvezetése teljes számban megjelent, beleértve a “Best Buy”-t, a Radio Schack-et, a CompUSA-t és a Circuit City-t is.
Hogyan is néz ki az ipar 2006-ban? Egyedül az Államokban 113 milliárd dolláros az egyre növekvő szektor, amelyik egyre több párhuzamos ipart nyel le óriási étvágyával. Hiszen a játék és a szórakozás minőségének emelése ugyanolyan fontos életminőség-javítást jelent a tömeges luxus-életszínvonalat produkáló amerikai álomban, mint a növekvő profitok és fizetések a 12 trilliós gazdaságban. (4% körüli GDP növekedés, összekapcsolva a hatékonyság - lassan egy évtizede minden évben - a leggyorsabban itt növekvő sebességével.) A piac mértékét könnyen kiszámíthatjuk, ha azt látjuk, hogy körülbelül 1,250 dollárnyi értékben vásárol szórakoztató elektronikai terméket az amerikai vásárló, márpedig az USA lakosságaga pillanatokon belül eléri a 300 milliót! Hát ezért ilyen izgatottak az itt kiállító cégek üzletfejlesztői. Óriási, dinamikusan növekedő felvevőpiac.
Ez az ipar pedig kulcsszerepet játszik a boldogsággyár működtetésében: mert ahogy televízió, mobiltelefon, interaktív játékok, internet és Hollywood összenőnek a digitális konvergencia szép új világában a szemünk előtt, ezzel fokozatosan megteremtik annak a digitális életformának az infrastruktúráját, ami arról szól majd, hogy munka és játék egybefolyik, az otthon nemcsak digitális játszótér hanem egyben munkahely is. Indulok is az Intel Digitális Spa-jába, és megnézem a NextGen 2006 Home Experience házat, amit a Microsoft, az Intel, az HP, és a Lifeware épített fel egy igazi, lakható házban, hét különféle digitális életmódot bemutatva.
Horváth László
Kapcsolódó cikkek
- A játékok és a technológia
- 3GSM helyett Mobile World Show
- Ma nyitott a Computex
- A kis- és középvállalatok versenyképességéért - workshop és kiállítás
- I. Electronic Arts Játék Fesztivál az INFOmarket - Mobil Show-n
- Megnyílt Bukarestben a CERF
- Nemzetközi gépgyártás-technológiai és elektronikai szakkiállítás
- Fotós újdonságok a PMA 2007-en
- Windows Vista: a "CES 2007 Legjobbja"
- Robusztus katonai mobil a Casiótól
Színes ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Már most nézőrekordot állított fel a Hogyan tudnék élni nélküled?
Még messze a december 12-ei premier, de az érdeklődés folyamatosan nő az év lejobban várt magyar filmjének ígérkező Hogyan tudnék élni nélküled? iránt. A Demjén Ferenc slágereire felfűzött zenés romantikus vígjáték első előzetese egy hónap alatt elérte az 1 millió megtekintést, ami azért kiemelkedő, mert ezt eddig idén sem hazai, sem külföldi film nem tudta utána csinálni. Sőt erre az eredményre az elmúlt évtizedben egyetlen magyar film sem volt képes.
Utazási konferencia az Angyalok városában
Egy új tévé színt visz a mindennapokba
Ma már nemcsak azért vásárolunk televíziót, mert a sugárzott műsorokat szeretnénk nézni, hanem mert a forradalmian új készülékek számtalan lenyűgöző funkcióval lettek ellátva. Hozzájárulnak ahhoz, hogy magasabb szintre emeljük a tévézés élményét.
A múlt feltárása, a jövő segítségével!
Kevés izgalmasabb terület létezik a régészetnél. Vajon mi rejtőzik a régi idők, épületek falai mögött? Felfedezések, meglepetések sokasága, amire nem igazán lehet felkészülni. Egy ilyen terepmunkát azonban nem lehet csak úgy, ásóval elvégezni, és még Indiana Jonesnak is óriási segítség egy-egy digitális, innovatív, 21. századi eszköz!
Megéri-e az elektromos autózás?
Az elektromos autók használata ugyan már nem új keletű dolog, mégis még mindig nagyon megosztó témának számít. Vannak megrögzött ellenzői és szinte már vallásos áhitattal tisztelői is ennek a közlekedési eszköznek, de az igazság vélhetően valahol a kettő között lesz. Nagyban múlik ugyanis sok dolog azon is, hogy milyen felhasználói szokásaid vannak a mindennapokban. A következő cikkben azonban összegyűjtöttük az elektromos autózás néhány pozitívumát.